آسیب‌دیدگان زلزله بشرویه خواستار تسهیل مقررات بانکی هستند

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: تسهیل مقررات بانکی برای بازسازی منازل از درخواست‌های مردم مناطق آسیب‌دیده از زلزله است که انتظار می‌رود به آن توجه شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جواد قناعت شامگاه یکشنبه در نشست ستاد مدیریت بحران استان که با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد افزود: زلزله اخیر در بشرویه خوشبختانه خسارت جانی نداشت اما بسیاری از واحدهای مسکونی در مناطق متاثر از این زمین لرزه آسیب جدی دیده‌ لذا برای بازسازی منازل آسیب‌دیده در شهرستان‌های بشرویه و طبس درخواست وجود دارد و ساخت واحدهای مسکونی مقاوم از دغدغه‌های اصلی مردم است.

وی با اشاره به اثرات روحی و روانی مردم زلزله‌زده ناشی از ترس و دلهره به جای مانده از وقوح حادثه گفت: افزایش سقف کمک‌های بلاعوض و تسهیلات از مهمترین درخواست‌ها بوده و با توجه به بالارفتن هزینه‌های ساخت و ساز، افزایش کمک بلاعوض به ۱۰۰ میلیون تومان با توجه به محرومیت‌های منطقه مورد درخواست است.

استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: افزایش سقف تسهیلات بانکی از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیون تومان، تسهیل و حذف مقررات سخت بانکی از دیگر پیشنهادات و درخواست‌ها است که انتظار می‌رود به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: درخواست می‌شود متقاضیانی که فرج جیم آنان قرمز شده یا از تسهیلات بنیاد مسکن استفاده کردند نیز بتوانند مجدد برای بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی تسهیلات دریافت کنند.

درخواست کمک بلاعوض و اعتبار جبران خسارت‌ها

قناعت همچنین اختصاص مبلغ ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض معیشتی برای هر خانوار آسیب‌دیده را خواستار شد و گفت: تامین و تخصیص اعتبار برای جبران هزینه‌های حین بحران نیز مورد انتظار است و با توجه به اهمیت احیای قنوات در استان، ضرورت بازگشایی مسیر آب قنوات، کار احیا و مرمت توسط سازمان جهاد کشاورزی به صورت دیون آغاز و هزینه‌های احیا و مرمت از طریق مدیریت بحران پرداخت شود.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر لزوم تامین اعتبار برای اقدامات پیشگیرانه و احداث سوله‌های چند منظوره در استان ادامه داد: توجه به زیرساخت‌ها در نقاط تعیین شده برای اسکان اضطراری و تکمیل باند امداد و نجات شهرستان فردوس با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی به عنوان یکی از چهار باند اضطراری کشور مورد تاکید است.

وی تقویت چارت تشکیلاتی مدیریت بحران استان را ضروری دانست و گفت: پهناور بودن خراسان جنوبی و ضعیف بودن زیرساخت‌ها در این استان بر ضرورت این موضوع می‌افزاید و احداث ساختمان مدیریت بحران، تخصیص ۴۰ میلیارد تومان برای تکمیل و تجهیز مرکز مدیریت بحران در استان و تامین زیرساخت‌های ماهواره‌ای از درخواست‌هایی است که انتظار می‌رود در سطح کلان کشور به آن توجه شود.

قناعت ادامه داد: در زلزله اخیر استان شاهد صحنه‌های زیبایی از خلق همدلی و همراهی بودیم و حضور موکب‌داران اربعین حسینی و جوانان جهادی منطقه با برپایی چادرهای گروهی موجب رقم زدن صحنه‌ها و لحظه‌های زیبایی شد که نشان از همبستگی و همدلی بین مردم و مسئولان داشت.

وی گفت: کار تیمی و تعامل بسیار خوب بین مردم و مسئولان مدیریت بحران استان وجود دارد لذا همه سازمان‌ها و مجموعه‌ها با هم‌افزایی و تعامل بالا به مردم خدمت ارایه دادند.

۸۰۰ واحد مسکونی خسارت دیده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: ۸۰۰ واحد مسکونی در زلزله اخیر بشرویه دچار خسارت شده که امکان اسکان دائم مردم در آن نیست و نیازمند توجه ویژه و نوسازی است.

علیرضا عباس‌زاده افزود: آغاز عملیات ساخت واحدهای مقاوم از انتظارات مردم و مهمترین اقدامی است که باید اکنون انجام داد.

وی با اشاره به اینکه برخی مناطق بشرویه و طبس در زلزله ۲۲ آذر و سوم دی امسال دچار خسارت شدند گفت: ۴۲ روستا و سه شهر از این زلزله متاثر شدند که خوشبختانه خسارت جانی نداشت اما آسیب‌های جدی به واحدهای مسکونی وارد شده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: تکرار زلزله بالاتر از پنج ریشتر و ۵۷ پس لرزه باعث ترس و اضطراب مضاعف مردم شده است، منازلی که دچار ترک و آسیب شده سازه‌های مقاومی نداشتند زیرا خشت و گلی بوده لذا این آسیب مانع از سکونت دائم مردم می‌شود.

وی با بیان اینکه خدمات‌رسانی هلال احمر رضایت‌بخش بوده است گفت: مردم، دهیاران، شوراهای روستاها و بخش از تدابیر اسکان اضطراری مردم به‌ویژه چادرهای امدادی توزیع شده و ارزیابی‌های کامل بنیاد مسکن احساس رضایت داشتند.

عباس‌زاده با تاکید بر اینکه نحوه جبران آسیب برای مردم و احداث واحدهای مسکونی مقاوم اهمیت دارد ادامه داد: ۲۷ اردوگاه برای اسکان اضطراری برپا شده و اکنون در حال انجام ارایه خدمات هستند، این اردوگاه‌ها شامل سالن‌های ورزشی، مدارس، خوابگاه‌ها، مواکب و حسینیه‌ها هستند که اسکان اضطراری در آنها انجام شده است.

وی به توزیع ۳۰۰ چادر امدادی در بین مردم این مناطق اشاره کرد و گفت: فعلا از لحاظ چادر در مضیغه نیستیم اما نحوه تامین خسارت‌ها دغدغه مردم است.

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به بازدید معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از مناطق آسیب‌دیده از زلزله در بشرویه و طبس افزود: در این بازدید آخرین وضعیت اسکان و نیازمندی‌های آسیب‌دیدگان از نزدیک بررسی شد.

نیاز به تقویت زیرساخت‌های مدیریت بحران

همچنین نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی با تشکر از تلاش‌های صورت گرفته از سوی دستگاه‌های اجرایی در مدیریت بحران زلزله اخیر گفت: همان لحظات اولیه شاهد انسجام خوبی در خدمات‌رسانی به مردم بودیم و سبب شد مردم آرامشی را احساس کنند که جای تقدیر دارد.

حجت‌الاسلام مجید نصیرایی افزود: استاندار خراسان جنوبی، مجموعه مسئولان و فرمانداران بشرویه و طبس ورود خوبی داشته‌اند و در این قبیل حوادث و بحران‌ها باید نهایت استفاده را ببریم که تبدیل به نقطه عطفی برای پیشرفت و آبادانی منطقه شود.

وی با بیان اینکه استاندار خراسان جنوبی در زلزله اخیر خوب درخشید گفت: شیوه مدیریت بحران استاندار در زمان حادثه قطار مشهد - یزد هم ثابت شد لذا در مساله زلزله نیز استاندار و فرمانداران ۲ شهرستان به خوبی مدیریت کردند.

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وسعت، پراکندگی جمعیت، ضعف‌های زیرساختی و حادثه‌خیز بودن مناطق غربی استان تصریح کرد: انتظار می‌رود زیرساخت‌ها در این حوزه فراتر از یک منطقه یا بخش باشد تا بتوان در بحران‌ها مسایل را به‌خوبی مدیریت کرد.

وی با تاکید بر لزوم بازسازی همه واحدهای آسیب‌دیده از زلزله گفت: دانش‌آموزان هم به خاطر استرس ناشی از زلزله برای امتحانات پایان ترم یا کنکور دچار آسیب شده‌اند لذا نیاز به سهمیه و امتیازی دارند.

حجت‌الاسلام نصیرایی به ظرفیت‌های راه‌آهن و فرودگاه در شهرستان طبس اشاره کرد و افزود: این ظرفیت‌ها می‌تواند پایگاهی برای مدیریت بحران باشد اما نیاز به تقویت زیرساختی دارد.

"محمدحسن نامی" رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در سفر به خراسان جنوبی از مناطق زلزله‌زده شهرستان‌های بشرویه و طبس بازدید کرد و سپس در نشست ستاد مدیریت بحران استان حضور یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha