تمهیدات وسیع وزارت نفت و مجلس برای تسریع توسعه سوخت‌رسانی در سیستان و بلوچستان

زاهدان- ایرنا- کارگروهی ویژه برای بررسی مشکلات سوخت‌رسانی به سیستان و بلوچستان، متشکل از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و نمایندگان وزارت نفت با تاکید وزیر نفت تشکیل شده است که ضمن سفر به این استان از نزدیک در جریان روند سوخت‌رسانی شامل گاز طبیعی و سوخت مایع قرار گرفتند.

به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان در جنوب شرق کشور با توجه به همسایگی با ۲ کشور پاکستان و افغانستان و نیاز شدید این کشورها به انواع فرآورده‌های سوختی از جمله استان‌های مستعد در حوزه قاچاق سوخت است، استانی با ظرفیت‌های منحصر به فرد که متاسفانه تنها قاچاق سوخت فعالیت پر رونق و دردسر ساز این منطقه شده است.

مردمان سخت کوش و صبور سیستان و بلوچستان که معیشت‌ و شغل بیشتر آنان کشاورزی، دامداری و صیادی بود با قهر طبیعت در چند سال گذشته و از دست دادن شغل آبا و اجدادی‌شان در کنار نبود کارخانجات و شرکت های صنعتی برای جذب و اشتغال به ناچار و بر خلاف میل باطنی به فعالیت‌هایی نظیر انتقال سوخت و کالا روی آوردند، مشاغلی که نمی‌توان آن را شغل نامید و علاوه بر هدر رفتن سرمایه ملی، سبب بروز خسارت‌های جبران ناپذیری مانند حوادث رانندگی، ناامن کردن جاده‌ها و مرزها و کاهش نیروهای مولد شده است.

قاچاق سوخت در ۲ دهه گذشته با بروز خشکسالی و بیکار شدن شماری از مردم سیستان و بلوچستان بویژه قشر جوان بیشتر مورد توجه قرار گرفته که نبود شغل مناسب با توجه به نرخ جمعیتی جوان و سود زیاد این کار عاملی برای ترغیب و تشویق افراد و گرایش آنان به سمت این گونه فعالیت ها بوده است.

پهناوری سیستان و بلوچستان و مستعد بودن این استان برای قاچاق سوخت شرایطی را در این نقطه از ایران اسلامی به وجود آورده که مردم باید ساعت‌ها در صف بنزین و فرآورده‌های سوختی باشند.

قاچاق سوخت در ۲ دهه گذشته با بروز خشکسالی و بیکار شدن شماری از مردم سیستان و بلوچستان بویژه قشر جوان بیشتر مورد توجه قرار گرفته که نبود شغل مناسب با توجه به نرخ جمعیتی جوان و سود زیاد این کار عاملی برای ترغیب و تشویق افراد و گرایش آنان به سمت این گونه فعالیت ها شده است

در کنار این مساله نبود جایگاه سی ان جی در بسیاری از شهرها و مسیرهای بین شهری در سیستان و بلوچستان از دیگر مشکلاتی است که مردم این نقطه از این اسلامی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و این مساله مشکلاتی را برای شهروندان این استان ایجاد کرده بود که با پیگیری نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و دستور وزیر نفت کارگروهی ویژه جهت بررسی مشکلات سوخت‌رسانی به سیستان و بلوچستان مرکب از اعضای کمیسیون انرژی مجلس و نمایندگان حوزه‌های مختلف از جمله عبدالعلی رحیمی مظفری، حسین حسین‌زاده، رمضانعلی سنگدوینی و منصور شکرالهی و نمایندگان حوزه وزارت نفت شامل محمدصادق عظیمی‌فر دستیار وزیر نفت، غلامرضا شاه‌کرمی مدیرکل امور مجلس وزارت نفت، علی‌اکبر نژادعلی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، رضا نوشادی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و مسلم رحمانی مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران تشکیل شد.

این کارگروه ضمن سفر به چابهار، راسک، سرباز، ایرانشهر، خاش، سراوان، زابل و زاهدان از نزدیک مشکلات سیستان و بلوچستان در حوزه‌های گازرسانی و تأمین سوخت مایع شامل بنزین، نفت سفید و نفت‌گاز را بررسی کردند و مقرر شد موارد مشاهده شده در کمیسیون انرژی مجلس، طرح و تصمیم‌های نهایی کوتاه مدت، ‌میان‌مدت و بلندمدت برای رفع چالش‌ها اتخاذ شود.

در این سفر همچنین مقرر شد در ارتباط با مواردی که باید به‌صورت آنی در دستور کار مناطق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی قرار گیرد، از جمله تشکیل کارگروه‌های تعمیرات تجهیزات سامانه هوشمند سوخت در مناطق چابهار و زاهدان و اعلام کالابرگ جدید توزیع نفت سفید در بعضی از نواحی سیستان و بلوچستان، اقدام لازم در اسرع‌وقت انجام شود.

تمهیدات وسیع وزارت نفت و مجلس برای تسریع توسعه سوخت‌رسانی در سیستان و بلوچستان

از جذب سرمایه گذار تا تحویل تجهیزات رایگان

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: مجوز ساخت ۱۲ جایگاه سی ان جی در سیستان و بلوچستان از سوی وزارت نفت صادر شده که از این تعداد سه جایگاه احداث ‌و ۹ جایگاه با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی در حال انجام است.

علی اکبر نژادعلی اظهارداشت: یکی از اقدامات مهم در جذب سرمایه‌گذار در بخش احداث جایگاه سی ان جی تحویل تجهیزات رایگان برای احداث جایگاه است.

وی با بیان اینکه این اقدام در هیچ جای کشور غیر از سیستان و بلوچستان انجام نشده، گفت: افراد سرمایه گذار در صورت داشتن زمین و ثبت نام در سامانه مجوزها، در صورتی که حائز شرایط شدند، می‌توانند از این امتیاز بهره‌مند شوند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران بیان کرد: یکی از اقدامات مهم دیگر که طی این سفر مصوب شد، آموزش ۲ تیم تعمیرات در حوزه چابهار و زاهدان برای رفع مشکل تجهیزات جایگاه‌های سوخت است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برای تعمیر تجهیزات جایگاه‌های سوخت نیاز بود لوازم به تهران ارسال شود، با آموزش این افراد این کار در کمترین زمان ممکن در خود منطقه انجام می‌شود.

نژاد علی در بخش نفت سفید گفت: با توجه به سرمای هوا در اسرع وقت کوپن نفت جدید در حوزه چابهار و زاهدان اعلام و توزیع می‌شود.

وی تصریح کرد: انتقال فرآورده‌ها، پایش جایگاه‌های سوخت و در صورت لزوم افزایش سهمیه سوخت، افزایش ساعت کار برخی جایگاه‌ها و بررسی لزوم افزایش تعداد جایگاه بین راهی از دیگر اقدامات در دست اجرا و برنامه ریزی شده ‌در این سفر برای حل مشکل سوخت سیستان و بلوچستان بود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: برای مدیریت مصرف سوخت، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران بیشتر در زمینه ایجاد و راه اندازی جایگاه های سی ان جی بویژه در سیستان و بلوچستان، توجه ویژه دارد.

وی اظهارداشت: در کشور بین تولید و مصرف ‌سوخت(بنزین) یک‌ ناترازی وجود دارد و دولت هم برای اینکه بتواند بین این ناترازی تعادل برقرار کند، اقدام به کاهش سهمیه سوخت خودروها از کارت سوخت کرد که این طرح در تمام کشور به اجرا در آمده است.

تمهیدات وسیع وزارت نفت و مجلس برای تسریع توسعه سوخت‌رسانی در سیستان و بلوچستان

فاصله زیاد جایگاه‌های سوخت در سیستان و بلوچستان

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه پخش فرآورده‌های نفتی بزرگترین مشکل مردم فاصله بسیار محل سکونت آن‌ها بویژه روستاها با جایگاه‌های سوخت است که بعضا تا ۵۰ کیلومتر با جایگاه‌های سوخت فاصله دارند.

حسین حسین زاده افزود: ضمن اینکه نمایندگی شرکت پخش در برخی از شهرهای سیستان و بلوچستان محدود است به همین دلیل مردم مجبور هستند برای رفع مشکلات خود در حوزه‌هایی همچون دریافت سهمیه‌ها و کارت سوخت‌شان فاصله بسیاری را طی کنند تا بتوانند از خدمات شرکت پخش بهره‌مند شوند بنابراین مقرر شد برای افزایش جایگاه‌های سوخت در این شهرستان نیز طی نشستی در کمیسیون انرژی با حضور مسوولان وزارت نفت فکری شود.

وی بیان کرد: ایجاد خطوط انتقال گاز به بیش‌از ۱۰ شهر سیستان و بلوچستان به طول ۴۵۶ کیلومتر با اعتبار بیش‌از ۱۱۰ میلیون یورو در حال مطالعه است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در سفری که به راسک داشتیم گازرسانی به این شهرستان و شهرهای همجوار یکی از مهمترین مطالبات مردم منطقه بود؛ البته گازرسانی به این شهرها در ۲ مسیر در حال انجام است.

وی افزود: نخستین برنامه ما در سفر به سیستان و بلوچستان بازدید از پایانه صادراتی شهرستان کنارک بود که مسوولان این پایانه مسائل و مشکلات خود همچون کمبود جایگاه سوخت، کمبود سوخت برای قایق‌های مجاز و حتی غیرمجاز و کمبود سهمیه گازوئیل برای کامیون‌ها را مطرح کردند.

حسین زاده تصریح کرد: منطقه کنارک ناحیه پخش فرآورده‌های نفتی ندارد که برای ایجاد آن پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد، البته ایجاد خط لوله انتقال گاز ۴۰۰ میلیون یورویی ایرانشهر - چابهار - کنارک در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: همچنین گازرسانی به شهرستان کنارک در مرحله طراحی و نقش‌کشی است که به گفته مسوولان، اجرای آن ابتدای سال آینده آغاز خواهد شد.

سرمایه‌گذاری پنج هزار میلیاردی برای گازرسانی به سیستان و بلوچستان

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: هم‌اینک بیش‌از پنج هزار میلیارد تومان طرح مطالعاتی گازرسانی در سیستان و بلوچستان در حال انجام است که این امر سبب اشتغالزایی برای جوانان، گازرسانی به صنایع و ایجاد رونق این استان طی ۲ سال آینده خواهد شد.

مسلم رحمانی اظهار داشت: هیاتی از شرکت ملی گاز به همراه اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلام و نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان در مجلس برای رسیدگی به مسائل گازرسانی و مسائل مربوط به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به این استان سفر کردند که هدف از این سفر شفاف کردن اقدامات انجام شده و در حال انجام توسط وزارت نفت در سال اخیر و گازرسانی به سیستان و بلوچستان است.

وی بیان کرد: این هیات ابتدا از پروژه‌های گازرسانی در چابهار بازدید کرده و فاز اول خط انتقال گاز به سمت چابهار توسط شرکت مهندسی توسعه گاز در حال اجراست که حدود ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در حال تست قطعه‌های انتهایی کار است که امیدواریم تا پایان بهمن ماه تزریق گاز این خط اجرا شود.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: این خط انتقال گاز بیش‌از ۴۰۰ میلیون یورو هزینه در برداشته و یک پروژه بسیار بزرگ در سطح ملی است که باعث تحول عظیم و رونق و توسعه در منطقه خواهد شد و صنایع بزرگ مانند فولاد و پتروشیمی از آن بهره مند می‌شوند.

وی افزود: با توجه به اینکه گاز بزودی به چابهار می‌رسد بحث گازرسانی داخل شهری به چابهار و چهار شهرستان جنوبی سیستان و بلوچستان نیز در دستور کار قرار گرفته و وزیر نفت به صورت اکید دستور داده‌اند که بحث گازرسانی با سرعت بیشتری در این استان اجرایی شود که براساس آن مقرر شد تا پنج استان خراسان رضوی و خراسان جنوبی، یزد، فارس و گیلان در کنار شرکت گاز سیستان و بلوچستان قرار گرفته تا گازرسانی به این استان را تسریع کنند.

رحمانی تصریح کرد: پروژه گازرسانی چابهار بر عهده شرکت گاز خراسان رضوی است و فاز اول آن روز گذشته آغاز شده که شامل ۲۵۰ کیلومتر شبکه و حدود ۴۰ کیلومتر خط تغذیه است و با اعتباری بیش‌از ۵۰۰ میلیارد تومان اجرایی و سه روستا نیز در مجاورت آن گازدار خواهد شد.

وی ادامه داد: فاز دوم گازرسانی به چابهار نیز حدود ۳۵۰ کیلومتر است که در حال اقدامات فنی و مهندسی است و تا اردیبهشت ماه سال آینده به اتمام خواهد رسید و بودجه پیش بینی شده برای این فاز در حدود ۶۰۰ میلیارد تومان است.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: گازرسانی به کنارک نیز با برآورد اولیه حدود ۱۱۵ کیلومتر شبکه در این شهر در دست اقدام است که استان خراسان رضوی آن را اجرایی خواهد کرد و هم‌اینک در حال مطالعات مهندسی است و نیمه اول سال ۱۴۰۲ کار اجرایی این شهر و سه روستای مجاور آن انجام خواهد شد.

وی افزود: گازرسانی به شهرستان‌های زرآباد و دشتیاری نیز در دستورکار شرکت گاز خراسان رضوی است و مطالعات آن سال آینده به اتمام می رسد و در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ پیمانکار اجرایی آن انتخاب می‌شود.

خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار بیش‌از ۴۰۰ میلیون یورو هزینه در برداشته و یک پروژه بسیار بزرگ در سطح ملی است که باعث تحول عظیم و رونق و توسعه در منطقه خواهد شد و صنایع بزرگ مانند فولاد و پتروشیمی از آن بهره مند می‌شوند.

رحمانی افزود: استان خراسان جنوبی نیز با توجه به توانمندی هایی که دارد، گازرسانی به شهرستان های منطقه قصرقند، سرباز، پیشین، راسک و روستاهای پیرامون را به عهده دارد که هم‌اینک در حال مطالعه و کار هستند و مقرر شده تا این مطالعات تسریع شود و امیدواریم نیمه اول سال ۱۴۰۲ کارهای مطالعاتی به اتمام برسد.

وی ادامه داد: امیدواریم شهریورماه بتوانیم کار اجرایی گازرسانی داخل شهر سرباز را آغاز کنیم که البته نیاز به ۴۶۰ کیلومتر خطوط انتقال در منطقه دارد و در حال انتخاب مشاور برای مطالعات مهندسی توسط شرکت مهندسی است.

خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار بیش‌از ۴۰۰ میلیون یورو هزینه در برداشته و یک پروژه بسیار بزرگ در سطح ملی است که باعث تحول عظیم و رونق و توسعه در منطقه خواهد شد و صنایع بزرگ مانند فولاد و پتروشیمی از آن بهره مند می‌شوند.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: منطقه سراوان و شهرستان‌های پیرامون آن به عهده شرکت گاز استان یزد است که مطالعات گازرسانی به این شهرستان‌ها نیز در حال انجام هست و نیمه اول سال ۱۴۰۲ مطالعات تمام و نیمه دوم سال نیز کارهای اجرایی گازرسانی به این شهرها آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: در این شهرها باید ابتدا خطوط انتقال تعریف شده برای شرکت مهندسی توسعه انجام و به صورت موازی بحث گازرسانی به داخل شهر نیز اجرایی شود.

رحمانی بیان کرد: در خاش و تفتان نیز تاکنون اقدامات خوبی انجام و بیش‌از ۶۰۰ میلیارد تومان طرح در حال اجراست و در ۱۲۰ روستا در شهرستان خاش شبکه گذاری گاز رو به اتمام بوده و در شهر اسماعیل آباد و روستاهای همجوار ۱۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی وجود دارد که برای دهه فجر آماده خواهند شد.

وی اظهارداشت: کار اجرایی گازرسانی به شهرهای ریگ ملک، نوک آباد، میرجاوه و ده‌رییس نیز آغاز و بیش‌از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده و تاکنون ۲۰ درصد پروژه اجرایی شده است.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: در شهر خاش نیز که در ۱۲ آبان امسال تزریق گاز ایستگاه و خط انتقال آن انجام شد، تست شبکه به اتمام رسیده و از روز گذشته تزریق گاز آن آغاز شده و پیمانکار نصب انشعابات آن تجهیز کارگاه کرده و از ابتدای هفته آینده ۱۲ هزار انشعاب نصب می شود که بیش‌از ۴۰ میلیارد تومان قرارداد پیمانکار است و امیدواریم در کمتر از پنج ماه این طرح به اتمام برسد.

وی ادامه داد: در زابل و شهرستان‌های پیرامون آن نیز گازرسانی توسط شرکت گاز استان گیلان و سیستان و بلوچستان در حال اجراست و فاز اول گازرسانی و خطوط انتقال گازدار شده است.

رحمانی تصریح کرد: هم‌اینک سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از بزرگترین کارگاه‌های وزارت نفت در بحث گازرسانی معرفی و در حال فعالیت است و این نوید را می‌دهد که در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ پروژهای بزرگی در این استان اجرایی شود.

بیشتر بخوانید:

آغاز عملیات گازرسانی به شهر چابهار با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان

گازرسانی به سیستان و بلوچستان؛ از ایده تا اجرا

جنوب سیستان و بلوچستان نیازمند حداقل ۴۰ جایگاه سوخت جدید است

تمهیدات وسیع وزارت نفت و مجلس برای تسریع توسعه سوخت‌رسانی در سیستان و بلوچستان

قول مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش برای حل مشکل سوخت

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس از قول مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش وزارت نفت برای حل مشکل سوخت سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: اگر نیاز باشد هر ماه ۲ بار به این استان سفر خواهیم کرد تا مشکل سوخت آن برطرف شود.

عبدالعلی رحیمی مظفری اظهارداشت: مشکل تعدادی از کوره‌داران که مجوز تاسیس و بهره‌برداری از وزارت صمت دارند اما متاسفانه نتواستند سوخت خود را به دلیل عدم درج میزان سوخت در پروانه تاسیس تحویل بگیرند نیز مورد بررسی قرار گرفت به همین دلیل مقرر شد؛ با ایجاد کارگروهی در وزارت نفت رفع این مشکل دنبال شود.

وی بیان کرد: در جریان بررسی موضوع تامین سوخت جایگاه‌ها طی تماس دستیار وزیر نفت با وزیر مقرر شد؛ فعلا مقداری سوخت به جایگاه‌هایی که در سیستان و بلوچستان مشکل دارند تزریق تا تصمیم‌گیری نهایی در کمیسیون انرژی انجام شود و بتوانیم مشکل را در طولانی مدت حل کنیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گازرسانی به سراوان از یک ماه گذشته آغاز شده است، افزود: این خط انتقال به طول ۱۵۳ کیلومتر با اعتباری بیش‌از ۵۱ میلیون دلار از بخش پالیزان آغاز شده و در مسیر حرکت خود انشعابی از آن برای تغذیه خط سروان گرفته شده است.

وی اظهارداشت: مشکل اصلی مردم شهرستان سراوان نیز مانند دیگر شهرهای استان نحوه توزیع سوخت، عدم رساندن به موقع سوخت به جایگاه‌ها، صف‌های طویل در جایگاه‌ها، فاصله محل زندگی مردم با جایگاه‌ها بود که این مسائل با حضور مسوولان وزارت نفت و فرماندار این شهرستان مورد بررسی قرار گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha