امیدآفرینی در مردم، ثمره اهتمام دولت به لایروبی خلیج گرگان
لایروبی کانال آشور منتهی به خلیج گرگان

گرگان - ایرنا - نجات خلیج گرگان از خطر خشکیدن همیشگی، دغدغه مهم مسوولان و مردم این استان به‌خصوص در دهه‌های اخیر بود که تصمیم دولت سیزدهم برای بازکردن راه ارتباطی خلیج با دریای خزر از طریق لایروبی کانال‌های آب‌رسان، این پهنه آبی را از چند قدمی مرگ به مسیر احیا بازگرداند و امیدها را در دل مردم زنده کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر است و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابستگی دارد.

این پهنه آبی سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی‌رویه، لایروبی نکردن کانال های آبرسان، افزایش تعداد آب‌بندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی کرده بود.

طرح علاج بخشی خلیج گرگان بعد از مصوبه دولت سیزدهم و با دستور فوری رییس جمهور وارد کار هماهنگی جذب اعتبار و استقرار امکانات از سوی مدیریت بنادر و دریانوری به‌عنوان کارفرما و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار شد و اجرای عملیات لایروبی کانال‌ها با اولویت‌ کانال «آشور» از ۲۵ خرداد ماه امسال آغاز گردید.

با گذشت حدود هفت ماه از آغاز اجرای پروژه لایروبی کانال آشور منتهی به خلیج گرگان به طول ۷.۵ کیلومتر، مطابق آخرین داده‌های آماری پیمانکار، لایروبی در ۹ نقطه و ایجاد دایک (دیواره) در چهار نقطه به ترتیب و به طور میانگین از ۵۵ و ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

امیدآفرینی در مردم، ثمره اهتمام دولت به لایروبی خلیج گرگان

براساس گزارش مسوول فنی پروژه، در اجرای این طرح از ۱۵ دستگاه بیل مکانیکی، ۲۱ دستگاه کمپرسی، چهار دستگاه پمپ دراک فلو لایروب آماده به کار، سه دستگاه تراکتور، ۳۲ دستگاه لودر، یک دستگاه لایروب «آماپیوس»، یک دستگاه چرثقیل، یک دستگاه پارچ مسطح و یک دستگاه لایروب کاترساکشن، استفاده می‌شود.

رسول میرزاده افزود: تلاش می‌کنیم با سرعت‌دادن به لایروبی کانال آشور، این طرح تا آغاز سال جدید (۱۴۰۲) مورد بهره‌برداری قرار گیردکه برای تحقق این هدف تا ۱۰ روز آینده ۳۰ دستگاه کامیون با بکارگیری ۶۰ راننده وارد کانال کرده و کار برداشت رسوب و بازگشایی مسیر عبور آب در ۲ نوبت کاری انجام خواهد شد.

وی افزود: با امکانات فعلی در هر نوبت کاری، ۴ هزار متر مکعب لایروبی در خلیج گرگان انجام می‌شود که با افزوده‌شدن تجهیزات جدید این مقدار به ۲ برابر افزایش خواهد یافت.

پاسخ دولت سیزدهم به خواسته مردم گلستان

معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور هم گفت: علاج‌بخشی خلیج گرگان یکی از خواسته‌های مردم منطقه بود که در دولت سیزدهم عملیاتی شده و امید را در دل مردم زنده کرد.

رسول حسام در حاشیه بازدید از عملیات لایروبی خلیج گرگان به ایرنا گفت: بهره‌برداری از این طرح، نیازمند حمایت ویژه در سطح ملی است تا مطابق برنامه مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی همچنین از پیشنهاد تامین اعتبار هزار و ۸۴۰ میلیارد ریالی برای مرحله دوم لایروبی خلیج گرگان به هیات دولت توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خبر داد و گفت: تاکنون برای لایروبی خلیج گرگان هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان مدیریت بحران کشور اختصاص یافته است.

برای لایروبی کامل خلیج گرگان ۲ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان مدیریت بحران کشور در نظر گرفته شده است.

امیدآفرینی در مردم، ثمره اهتمام دولت به لایروبی خلیج گرگان

جدیت استاندار گلستان برای لایروبی خلیج گرگان

مدیر طرح نجات خلیج گرگان در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان هم گفت: طرح نجات خلیج گرگان از سال ۱۳۹۸ جدی‌ شد و خشکی رو به تزاید این پهنه آبی، اجرای طرحی برای جلوگیری از مرگ آرام آرم این اکوسیستم را به مطالبه همگانی تبدیل کرد که دکتر زنگانه استاندار گلستان از زمان حضور در این مسوولیت به طور جدی و مستمر در حال دریافت گزارش اقدامات عملی مرتبط برای پیداکردن راه نجات خلیج گرگان بود.

مهدی ذوالفقاری به خبرنگار ایرنا افزود: اکنون برای نجات خلیج گرگان ۲۴ راهکار در کمیته ملی تالاب‌ها در نظر گرفته شد که یکی از آنها لایروبی کانال آشور است.

وی معتقد است: نجات خلیج گرگان تاثیر زیادی بر اقتصاد و محیط زیست منطقه خواهد گذاشت و باید از فرصت‌ به وجود آمده توسط دولت سیزدهم به طور کامل استفاده کرد.

وی تاکید کرد: خلیج گرگان ارتباط مستقیم با سلامت جامعه دارد و تشدید خشکی آن امکان بروز و گسترش برخی بیماری‌های مرتبط با انسان و دام را تشدید خواهد کرد که باید ارتباط آن با دریای خزر برقرار شود.

به اعتقاد کارشناسان توجه به احیای خلیج گرگان و رهایی آن از خشکی از جهات اقتصادی و اجتماعی بسیار ضروری بوده و اگر اقدام عملی برای احیای آن شتاب نگیرد، تا سال ۱۴۰۲ ارتباط طبیعی خلیج گرگان با دریای خزر برای همیشه قطع شده و مانند خلیج «حسن‌قلی» و تالاب گمیشان گرفتار خشکی می‌شود و از پیامدهای آن دمای منطقه افزایش فراوانی یافته و میانگین شوری آب این خلیج را به ۲۵ درصد می‌رسد و تخریب بیشتر محیط زیست و ایجاد یک شوره‌زار بزرگ در منطقه و فراگیری گرد و غبار آن تا خراسان شمالی دور از انتظار نیست.

خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان‌های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و «لپو زاغمرز» در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی که حدود ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر از جمعیت منطقه تحت تاثیر مستقیم خلیج گرگان هستند، اثرگذاری مستقیم دارد.

فیلم/لایروبی اولین گام برای جلوگیری از خشک شدن خلیج گرگان است

لایروبی خلیج گرگان؛ آرزوی فراموش‌شده‌ای که دولت سیزدهم برآورده کرد

لایروبی خلیج گرگان به پیشرفت ۳۳ درصدی رسید

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha