۱۹ دی ۱۴۰۱، ۱۳:۲۷
کد خبر: 84993353
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

داعش و تحریک طالبان، عوامل اصلی خشونت‌های ۲۰۲۲ پاکستان

تهران- ایرنا - پاکستان در سال گذشته میلادی شاهد افزایش فوق العاده در حوادث تروریستی در داخل در مقایسه با سال‌های قبل تر بود، درحالی که گروه‌های تروریستی داعش خوراسان و تحریک طالبان به عنوان عوامل اصلی خشونت‌های ۲۰۲۲ در پاکستان شناخته شده‌اند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از رسانه‌های پاکستانی، این کشور برای دومین سال متوالی شاهد افزایش تعداد حملات تروریستی در شهرهای مختلف به ویژه در امتداد مرزهای خود با افغانستان بوده است. موج این حملات حتی هفته‌های اخیر به اسلام‌آباد پایتخت پاکستان نیز سرایت کرد.

موسسه مطالعات صلح پاکستان (PIPS) در جمع بندی‌ها و آمار خود درباره وضعیت امنیتی کل این کشور طی سال گذشته اعلام کرد: در سال ۲۰۲۲، تعداد حملات تروریستی در پاکستان نسبت به سال قبل ۲۷ درصد افزایش داشته است. این تعداد حملات تروریستی نیز برای دومین سال متوالی افزایش داشته است.

در گزارش سالانه موسسه مذکور آمده است: گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) در حال تبدیل شدن به یک عامل تحریک کننده در روابط این کشور و افغانستان است. این گروه شبه نظامی که به گمان قوی دولتمردان اسلام‌آباد از افغانستان فعالیت می کند، در کنار داعش خوراسان یکی از عوامل اصلی خشونت در پاکستان طی سال ۲۰۲۲ باقی مانده است.

در مجموع ۲۶۲ فقره حمله تروریستی در پاکستان در سال گذشته شامل ۱۴ حمله انتحاری با ۴۱۹ کشته و ۷۳۴ زخمی ثبت شد. افزایش ۲۵ درصدی در تلفات ناشی از این حملات در مقایسه با سال ۲۰۲۱ مشاهده شده است.

طالبان پاکستان طی سال گذشته مسوولیت ۸۹ حمله و داعش خوراسان مسوولیت حداقل ۲۳ عملیات تروریستی را برعهده گرفت. تقریبا ۹۵ درصد این حملات در ۲ استان خشونت شده خیبرپختونخوا و بلوچستان به وقوع پیوسته است. نیروهای امنیتی پاکستان نیز طی ۸۷ عملیات علیه عوامل ناامنی در مناطق مختلف این کشور ۳۰۲ تروریست و ستیزه جو را کشتند.

موسسه مطالعات صلح پاکستان در گزارش امنیتی خود اقدام دولت اسلام‌آباد در پیشبرد مذاکرات سازش با گروه تحریک طالبان را یک راهبرد اشتباه خواند و خاطرنشان کرد: قدرت گرفتن طالبان افغانستان در کابل و مشارکت پاکستان در گفت‌وگوهای صلح با تحریک طالبان، این گروه را تشویق به تجدید سازمان و تشدید خشونت های تروریستی در داخل پاکستان کرد.

اندیشکده مطالعات جنگ و صلح پاکستان نیز طی گزارش اخیر خود از افزایش ۲۸ درصدی حملات تروریستی در این کشور و چهار برابر شدن عملیات‌های انتحاری خبر داد.

پاکستان طی سال‌های اخیر از جمله از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، این کشور را به کم کاری در برخورد با تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان متهم می‌کند. هفته گذشته وزیر کشور پاکستان نیز خاطرنشان کرد اسلام‌آباد حق دارد به طالبان پاکستان در قلمروی افغانستان حمله کند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در کابل در واکنش به اظهارات اخیر مقام‌های پاکستانی، از اسلام‌آباد خواست از اظهارات بی‌اساس و تحریک آمیز پرهیز کند چرا که چنین اظهاراتی به سود هیچ طرفی نیست.

طالبان پاکستان که طی ماه‌های اخیر عملیات‌های خود در مناطق مختلف این کشور را تشدید کرده است، اکنون رهبران دولت ائتلافی از جمله نخست وزیر و وزیر خارجه پاکستان را تهدید به حمله کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha