۱۹ دی ۱۴۰۱، ۱۴:۲۷
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84993522
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بی‌ثباتی و آینده‌ای نامطمئن در انتظار جهان در سال ۲۰۲۳

تهران- ایرنا- تارنمای نشنال اینترست، چشم انداز وضعیت جهان در سال  ۲۰۲۳ را با توجه به ادامه آشفتگی در بازارها، رکود اقتصادی، تبعات جنگ اوکراین و همه‌گیری کووید ۱۹، بی‌ثبات و نامطمئن پیش‌بینی کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، نشریه آمریکایی نشنال اینترست نوشت: همان طوری که جهان به یک ربع نخست قرن بیست و یکم نزدیک می شود، چشم انداز اوضاع جهان بیش از هر زمان دیگری در تاریخ اخیر گرفتار بی ثباتی و تردید است.

این رسانه افزود: سال ۲۰۲۳‌، یکی از پرچالش‌ترین سال ها در چند دهه گذشته خواهد بود زیرا آشفتگی در بازارها همچنان ادامه خواهد داشت و هر چند ممکن است تورم تا حدی کنترل شود، اما همچنان به شکلی استثنایی بالا خواهد بود و با رکود اجتناب پذیر اقتصادی همراه خواهد شد.

مهم ترین پرسش این است که رکود تا چه اندازه طولانی و شدید خواهد بود؟ رکود واکنش‌های منطقه‌ای متفاوتی خواهد داشت که به طور کلی پیرامون موضوعاتی همچون پیامدهای همه‌گیری کووید و جنگ اوکراین خواهد بود.

بی‌ثباتی و آینده‌ای نامطمئن در انتظار جهان در سال ۲۰۲۳

این نشریه افزود: اکنون می توان گفت انگلیس در رکود بسر می برد، رکود اقتصادی در آمریکا احتمالا کوتاه تر و با شدت کمتری در مقایسه با اروپا خواهد بود. نزدیکی جغرافیایی و وابستگی اروپا از نظر سنتی به انرژی ارزان، آن را به طور مستقیم در معرض درگیری اوکراین قرار خواهد داد. اقتصاد چین زمانی دوباره رونق خواهد گرفت که این کشور زندگی در کنار کووید-۱۹ را در سال ۲۰۲۳ یاد بگیرد. با این همه، این پرسش باقی می ماند که چین چه زمانی و چگونه این ویروس را مدیریت خواهد کرد. علاوه بر این، افزیش تقاضا در چین پس از دوران همه گیری ممکن است به تورم بالاتر در اقتصادهای اروپایی منجر شود.

نشنال اینترست افزود، شاید بتوان افزایش بدهی ها را در بازارهای نوظهور کنترل کرد. سال ۲۰۲۳ با خطر مجموعه ای از موارد قصور در بازپرداخت بدهی های ملی، به ویژه در آفریقا مواجه است مگر این که اقدامات جمعی و موثری برای جلوگیری از این امر آغاز شود. اندکی قبل از پایان سال ۲۰۲۲ کشور غنا به توافقی با صندوق بین المللی پول برای دریافت کمک های اقتصادی به منظور نجات از فروپاشی اقتصادی دست یافت. احتمال می رود دیگر کشورها نیز در سال ۲۰۲۳ از این روند پیروی کنند.

در قلمرو ژنوپلتیکی، واقعیت اسفبار این است که هفته ها و ماه های آینده بدترین اوضاع را برای اوکراین رقم خواهد زد. روسیه به ویژه خود را آماده حملات اساسی در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ می کند. این کشور بیش از ۲۰۰ هزار نیروی جدید را در ماه های پایانی سال ۲۰۲۲ استخدام کرده است. در آینده نزدیک چشم اندازی برای آتش بس مشهود نیست زیرا اعتماد و مشوقی برای مذاکرات جدی در این مقطع زمانی وجود ندارد.

بی‌ثباتی و آینده‌ای نامطمئن در انتظار جهان در سال ۲۰۲۳

این رسانه افزود: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه این جنگ را بحرانی برای موجودیت این کشور قلمداد می کند و نیروهایش را با هر آنچه که برای دستیابی به پیروزی نیاز است تامین کرده. گذشته از این، پوتین احساس می کند که زمان به نفع اوست و می تواند تا زمان نامشخصی جنگ را ادامه دهد. او به دنبال تضعیف وحدت سیاسی غرب است. اما روحیه نیروهای روسی و دسترسی به منابع نیز چالش جدی برای پوتین محسوب می شود.

این رسانه نوشت، اعضای جدید مجلس نمایندگان آمریکا به ریاست جمهوریخواهان که به تازگی کار خود را شروع کرده است گفته اند به اوکراین «چک سفید» نمی دهند اما کمک آمریکا در سال ۲۰۲۳ به این کشور متوقف نخواهد شد. این روند ممکن است آهسته شده و مورد تحقیقات بیشتری قرار گیرد.

نشنال اینترست همچنین پیش بینی کرد، در سال ۲۰۲۳، تنش‌های آمریکا و چین در چندین جبهه، به‌ویژه بر سر تایوان و دریای جنوب چین که عمدتاً شامل ادعاهای دریایی و اختلافات ارضی است، به‌طور خطرناکی بالا بگیرد.

این رسانه نوشت: البته هر دو طرف تلاش می‌کنند از رویارویی مستقیم اجتناب کنند، اما یک تنش مستمر می‌تواند به یک اتفاق ناگوار با عواقب ناخواسته منجر شود.

بی‌ثباتی و آینده‌ای نامطمئن در انتظار جهان در سال ۲۰۲۳

این نشریه خاطرنشان کرد: عملی شدن تهدید دائمی حمله چین به تایوان در سال ۲۰۲۳ بسیار بعید به نظر می رسد. به علاوه، پیامدهای اقتصادی چنین حمله ای برای چین و جهان فاجعه بار خواهد بود. تهاجم روسیه به اوکراین درس های ارزشمندی در این زمینه داشت.

بعلاوه، انتخابات ریاست‌جمهوری تایوان در سال ۲۰۲۴ می‌تواند در صورت تشدید تقاضاها برای استقلال این کشور یک بحران بالقوه باشد. رهبران آمریکا و چین باید به طور منظم تعامل داشته باشند و روابط خود را به طور مؤثرتری مدیریت کنند. فقدان چنین اقدامی، عواقب ناگواری در سطح جهانی خواهد داشت.

این گزارش مدعی شد در جبهه ژئوپلتیکی، دیگر تنش ها همچنان ثبات جهان را در سال ۲۰۲۳ تهدید خواهد کرد و از جمله به تنش ها در خلیج فارس بین ایران و عربستان و آمریکا -به عنوان تضمین کننده کلیدی امنیت عربستان- اشاره کرده است.

نشنال اینترست همچنین به اوضاع ضعیف و شکننده در مرز هند با پاکستان و چین – هر سه کشوری که به سلاح هسته‌ای مجهز هستند – به عنوان کانون های بی ثباتی در جهان اشاره کرده و نوشت: درگیری‌های مشترک بین این کشورها می‌تواند در هر لحظه به درگیری‌های مسلحانه جدی منجر شود.

این رسانه در پایان به ویژه با اشاره به نقش عربستان در تعیین قیمت جهانی انرژی و قدرت ترکیه برای تاثیرگذاری بر جنگ اوکراین، نوشت: سال ۲۰۲۳ همچنین شاهد نفوذ روزافزون قدرت های خاورمیانه خواهد بود که ژئوپلتیک منطقه را با پیامدهایی که برای جهان دارد، شکل خواهند داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha