تمایز رقابت علمی کنز با دیگر رقابت‌ها در اهمیت ترویج علم است

تهران- ایرنا- استاد دانشگاه صنعتی شریف و داور دوره پیشین رقابت علمی کنز گفت: مهم‌ترین تفاوت این رقابت با دیگر رقابت‌های علمی، پررنگ بودن اهمیت ترویج علم در این رقابت است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، رقابت علمی کنز از مجموعه فعالیت‌های بنیاد مصطفی (ص)، با تمرکز و توجه ویژه به جامعه علمی و محققان جوان جهان اسلام به عنوان آینده‌سازان تمدن نوین اسلامی، برگزار می‌شود. این جایزه برای محققان زیر ۴۵ سال مسلمان سراسر جهان است که طرح‌های خود را برای حل مشکلات و چالش‌ها در قالب ویدئوهای ۳ تا ۵ دقیقه‌ای در ۶ محور به دبیرخانه ارسال می‌کنند تا در سه مرحله توسط کارشناسان و اساتید مطرح بین‌المللی غربالگری، ارزیابی و داوری شوند.

فراخوان سومین دوره این رقابت از ۷ آبان منتشر شده و علاقه‌مندان تا ۳۰ دی ۱۴۰۱ وقت دارند با ارسال یک فایل تصویری سه تا پنج دقیقه‌ای از راه حل ابتکاری و علمی خود در حوزه‌های آب، انرژی و محیط زیست، برق، الکترونیک و رباتیک، فناوری اطلاعات و ارتباطات و هوش مصنوعی، کشاورزی و صنایع غذایی، سلامت و تجهیزات پزشکی و معدن و صنایع معدنی برای رفع مسائل مهم جهان اسلام در این رقابت شرکت کنند.

سعید بهزادی‌پور که داور دوره دوم این جایزه و برگزیده دوره اول، بوده است در گفت وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در مورد رقابت علمی کنز اظهار داشت: برداشت من از رقابت علمی کنز این است که این رقابت با هدف معرفی فعالیت‌های پژوهشی و فناوری به عموم مردم طراحی شده است.

وی ادامه داد: رقابت‌های علمی دیگری مانند جایزه خوارزمی و جایزه رازی هم برگزار می‌شود که هدف آنها شناخت دستاوردهای علمی است، ولی وجه افتراق رقابت علمی کنز با این جوایز، پررنگ بودن بخش ترویج رقابت علمی کنز است و اینکه فقط به ارزش دستاورد علمی امتیاز نمی‌دهد بلکه شیوه بیان موضوع نیز مهم است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به برگزاری کارگاه‌های شیوه ارائه دستاورد علمی برای شرکت کنندگان رقابت علمی کنز افزود: جامعه ما با مشکلی همچون ترویج علم یا بازنمایی علم برای عموم روبروست و در این بخش زیاد سرمایه‌گذاری نشده است. همین امر باعث شده تا مدعیان دروغین پیشرفت علم و فناوری در این زمینه فعال باشند. رسانه ها هم عطش زیادی برای انتشار این ادعاهای شبه‌علم و اغراق گویی در مورد علم دارند، در نتیجه مردم عادی ارزش علم و فناوری را درک نمی کنند و هر زمان صحبت از سرمایه گذاری می شود، در حوزه علم و فناوری سرمایه گذاری نمی کنند و در حوزه های دیگر وارد می شوند.

استاد دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: مزیت رقابت علمی کنز نسبت به دیگر رقابت‌‎های علمی این است که دانشمندان در آن باید دستاورد خود را برای عموم مردم توضیح دهند.

تمایز رقابت علمی کنز با دیگر رقابت‌ها در اهمیت ترویج علم است

آثار دریافتی در رقابت علمی کنز از جهت علمی ارتقا یافته است

وی در مورد آثار رسیده به رقابت علمی کنز در دومین دوره نسبت به دوره قبل اظهار داشت: به نظر می‌رسد برخی از آثار هم از جهت ارائه و هم دستاورد علمی ارتقا یافته است. این وضع به طور کلی نشان می دهد رقابت علمی کنز شناخته شده و افرادی که در هر حوزه علمی فعالیت می کنند در این جایزه شرکت کرده اند.

سعید بهزادی پور دانش‌آموخته مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد (سال‌های ۱۳۷۷ و ۱۳۷۹)، دکترای مکانیک و پسادکترا دانشگاه واترلوی کانادا (سال ۱۳۸۴)، همچنین عضو هیات علمی دانشگاه آلبرتا کانادا (سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹) و عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف (سال ۱۳۹۰ تاکنون) است.

وی در اولین دوره رقابت علمی کنز (آبان ۱۳۹۷) موفق شد علاوه بر کسب رتبه اول در حوزه سلامت در کل رقابت نیز به عنوان نماینده گروه محققان ارائه‌دهنده طراحی و ساخت ربات اسکلت خارجی، رتبه اول را به خود اختصاص دهد.

رقابت علمی کنز، بخشی از فعالیت‌های بنیاد مصطفی (ص) است که در سال ۱۳۹۱ با هدف اعطای جایزه مصطفی (ص) شروع به فعالیت کرده است. این رقابت علمی با هدف تکمیل زنجیره ترویج و توسعه علم و فناوری برای دانشمندان جوان جهان اسلام و حداکثر تا ۴۵ سال برگزار می‌شود.

اولین دوره این رقابت در سال ۱۳۹۷ و در پنج حوزه سلامت، انرژی، اقتصاد، آب و محیط زیست، فناوری اطلاعات و ارتباطات با مشارکت بالغ بر ۶۰۰ فناور و محقق جوان از کشور برگزار شده است. دومین دوره این رقابت نیز در سال ۱۴۰۰ در ۶ حوزه آب، محیط زیست و انرژی، بهداشت و فناوری پزشکی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، اقتصاد، بانکداری و تامین مالی، حمل و نقل و معدن و صنایع معدنی و مشارکت نزدیک به ۷۰۰ فناور و دانشمند از بیش از ۲۰ کشور برگزار شد.

سومین دوره این رقابت نیز امسال در ۶ محور برق، الکترونیک و رباتیک، فناوری اطلاعات و ارتباطات و هوش مصنوعی، آب، انرژی و محیط زیست، سلامت و تجهیزات پزشکی، کشاورزی و صنایع غذایی و معدن و صنایع معدنی میزبان برترین طرح‌های دانشمندان جوان جهان اسلام است.

تمایز رقابت علمی کنز با دیگر رقابت‌ها در اهمیت ترویج علم است

علاقه‌مندان به شرکت در این رقابت علمی از جهت حداقل سنی با محدودیت روبرو نیستند و حتی دانشجوی ۲۰ ساله‌ای که دستاورد قابل عرضه‌ای داشته باشد، می‌تواند در این رقابت شرکت کند. تعریف جهان اسلام در این رقابت علاوه بر کلیه مسلمانان جهان، غیرمسلمانان ساکن کشورهای اسلامی را هم دربرمی‌گیرد.

اولین دوره این رقابت در سال ۱۳۹۷ و در پنج حوزه سلامت، انرژی، اقتصاد، آب و محیط زیست و فناوری اطلاعات و دومین دوره اردیبهشت ۱۴۰۱ در شش حوزه شامل آب محیط زیست و انرژی، سلامت و تجهیزات پزشکی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، اقتصاد بانکداری و تامین مالی، حمل و نقل، و یک حوزه ویژه برای سال ۱۴۰۰، یعنی حوزه معدن و صنایع معدن برگزار شد.

فراخوان سومین دوره رقابت علمی کنز هفتم آبان منتشر شد و علاقه‌مندان تا ۱۵ آذر ماه فرصت داشتند آثار خود را در قالب یک فایل تصویری سه تا پنج دقیقه‌ای از راه حل ابتکاری و علمی خود برای رفع مسائل مهم جهان اسلام به نشانی kans.mstfdn.org ارسال کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha