افزایش تقاضا برای استرداد و محاکمه رئیس جمهور پیشین برزیل از آمریکا

تهران – ایرنا – در پی حمله هواداران ژایر بولسونارو، رئیس‌جمهور پیشین برزیل به ساختمان کنگره این کشور، درخواست‌ها برای استرداد وی از آمریکا و محاکمه‌ او افزایش یافته است. این روند احتمالاً با چالش‌های حقوقی و سیاسی زیادی مواجه خواهد شد.

به گزارش ایرنا از تارنمای خبری آی نیوز، رنان کالهیروس سناتور برزیلی از حزب میانه رو ام دی بی روز دوشنبه (به وقت محلی) گفت که بولسونارو رئیس جمهور پیشین برزیل به علت تخلفاتش باید مجازات شود.

کالهیروس به رسانه‌های برزیلی گفت: «لازم است فوراً بولسونارو به برزیل استرداد شود تا او به همه جنایت‌هایی که مرتکب شده پاسخ دهد. قربانیان کرونا فقط یک قلم آن است. او درست در زمانی که تهاجم طرفدارانش در شرف وقوع بود، از کشور فرار کرد.»

این در حالی است که برخی سیاستمداران آمریکایی، از جمله الکساندریا اوکاسیو کورتز، نماینده دموکرات کنگره، برای اخراج بولسونارو از محل اقامت‌اش در فلوریدا درخواست رسمی داده‌اند.

پس از یورش حامیان بولسونارو به کنگره، کاخ ریاست جمهوری و دادگاه عالی برزیل، یک هفته پس از سوگند لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور جدید برزیل، حدود ۱۲۰۰ نفر در این کشور از عاملان این حملات دستگیر شده‌اند.

دادستان‌های ایالتی برزیل همچنین قصد خود را برای دستگیری اندرسون تورس که در زمان بولسونارو وزیر دادگستری بود و او نیز در فلوریدا به سر می‌برد، اعلام کردند.

بولسونارو برزیل را پس از شکست در انتخابات در ماه اکتبر ترک کرد. او با تحقیقات جنایی متعددی از جمله اتهام مداخله در پرونده‌های پلیس و انتشار اطلاعات نادرست در طول انتخابات قبل از حوادث در برازیلیا روبه‌رو است.

گمان بر این است که رئیس جمهور پیشین برزیل با ویزای A-۱ در آمریکا به سر می‌برد که عموماً فقط برای سران کشورها صادر می‌شود و در شرایط کنونی قابل لغو است.

اما بن براندون وکیل و متخصص استرداد در شرکت حقوقی میسچون آمریکا که در چندین پرونده برجسته از جمله شکایت دولت آمریکا علیه جولیان آسانژ کار کرده است، می‌گوید استرداد یک روند پیچیده است.

وی افزود: «باید شواهدی دال بر ارتکاب جنایت در برزیل وجود داشته باشد که در عین حال در ایالات متحده نیز یک جرم جنایی محسوب شود.»

براندون می‌گوید: «او احتمالاً استدلال‌هایی را به کار خواهد بست که معمولاً در این نوع پرونده‌های سیاسی دیده می‌شود. از جمله این که این پرونده انگیزه‌های سیاسی دارد و او به نادرستی تحت تعقیب قرار گرفته است. تقریباً هر معاهده استرداد برای موارد با انگیزه سیاسی دارای معافیت‌هایی است و او به دنبال آن خواهد بود که در لوای این معافیت‌ها قرار گیرد.»

این وکیل افزود که «اغلب یک بعد سیاسی» در پرونده های استرداد وجود دارد و روابط قوی بین جنبش سیاسی بولسونارو و حزب جمهوری خواه آمریکا می‌تواند مانع دیگری ایجاد کند، زیرا او احتمالاً می‌تواند روی حمایت آمریکا حساب کند.

خبرگزاری‌ها گزارش دادند که بولسونارو روز دوشنبه در بیمارستانی در فلوریدا بستری شد، اما یک منبع نزدیک به خانواده‌اش گفت که وضعیت او «نگران‌کننده» نیست.

روزنامه برزیلی گلوبو روز گذشته گزارش داده بود که او از درد شکم رنج می‌برد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha