روایت گاردین از نقش شبکه‌های اجتماعی در آشوب برزیل

تهران- ایرنا- روزنامه گاردین در تحلیل نقش رسانه‌های اجتماعی در اعتراضات سیاسی خشونت‌آمیز در برزیل به نقل از کارشناسان درباره سازمان‌دهی چنین فعالیت‌هایی در شبکه‌های اجتماعی خصوصی، انتشار اطلاعات گمراه‌کننده و اهمال شرکت‌های فناوری در اجرای پروتکل‌هایی برای جلوگیری از انتشار محتوای خشونت‌آمیز هشدار داده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، روزنامه گاردین نوشت: نقش پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های پیام ‌رسان در خشونت‌های سیاسی روز یکشنبه در برازیلیا (پایتخت برزیل) در کانون توجهات قرار گرفته است.

پیشتر، کارشناسان بر استفاده از این پلتفورم ها توسط حامیان ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری راست گرای پیشین برزیل برای زیر سوال بردن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری و سازمان‌دهی اعتراض‌های سیاسی در این کشور تاکید کرده بودند.

شرکت متا به عنوان مالک فیسبوک و اینستاگرام اعلام کرده محتواهایی که حمله به ساختمان های دولتی در برزیل را تایید می کنند، از این پلتفورم ها حذف خواهد کرد. اعلام این مطلب از سوی شرکت متا در حالی انجام می گیرد که برخی مدعی اند شرکت های فناوری به اندازه کافی برای جلوگیری از حملات یا کاهش انتشار اطلاعات غلط یا اخبار گمراه کننده اقدام نکرده اند.

نینا سانتوس، کارشناس ارشد دموکراسی دیجیتال در موسسه ملی علم و فناوری برزیل، در این زمینه گفت، شورش هواداران رادیکال بولسونارو ابتدا در شبکه‌ های پیام‌ رسان خصوصی، مانند واتس‌اپ و تلگرام متعلق به شرکت متا سازماندهی شد و سپس به رسانه های عمومی راه یافت.

روایت گاردین از نقش رسانه‌های اجتماعی در خشونت سیاسی در برزیل

این کارشناس به استفاده از کلمه رمز «فِستا دا سِلما» (Festa da Selma) برای بسیج مردم برزیل در شبکه های اجتماعی بدون برانگیختن شک و تردید سازوکارهای نظارتی اشاره کرد و گفت: راهکارهایی وجود دارد که چنین تحرکاتی را برای علاقه مندان به آن قابل رویت می کند.

به نوشته گاردین، شرکت متا در حال نظارت بر استفاده از کلمه فستا دا سالما به معنای «مهمانی فریاد جنگ» است. معترضان در فضای آنلاین برای شرکت در این مهمانی در پایتخت برزیل دعوت شده بودند.

سانتوس گفت: این رسانه های اجتماعی مدعی اند پروتکل‌های اضطراری دارند که در مواردی مانند آنچه که روز یکشنبه در برزیل رخ داد، اعمال می شوند اما آنچه ما مشاهده کردیم این بود که این پروتکل ها یا اصلا وجود ندارند یا اعمال نشده اند. ویدیوهایی که مردم را به حضور در خیابان‌ها دعوت می‌کردند بیش از پنج ساعت به صورت آنلاین پخش می شدند.

انتخابات ریاست جمهوری برزیل به پیروزی لولا داسیلوا در مقابل بولسونارو منجر شد و شرکت متا مدعیست که برزیل را حتی قبل از انتخابات این کشور به‌عنوان «نقطه پرخطر موقت» معرفی کرده و به حذف محتواهایی اقدام کرده که از حمله به کنگره و کاخ ریاست‌جمهوری حمایت می‌کردند.

با وجود این ادعای شرکت متا، یکی دیگر از کارشناسان رسانه های اجتماعی در برزیل گفت که این پلتفرم ها به گسترش تلاش ها برای بی اعتبار کردن پیروزی لولا داسیلوا کمک کرده اند.

رز ماری سانتینی (Rose Marie Santini) استاد دانشگاه فدرال ریودوژانیرو و مدیر مرکز تحقیقات رسانه های اجتماعی در برزیل در این زمینه گفت: رسانه‌های اجتماعی نقش اصلی را در طرح روایت تقلب در انتخابات و متقاعد کردن مردم، بسیج آنها و نیز سازماندهی جنبش هواداران بولسونارو ایفا کرده اند.

گاردین نوشت: تحولاتی ناشی از خرید توئیتر توسط ایلان ماسک باعث شده که این رسانه اجتماعی در تعدادی از بخش های خود از جمله بخش تعدیل محتوا بشدت دچار کمبود نیرو شود. نوامبر (آبان/ آذر) گذشته گزارش شد که این شرکت تمام کارکنان خود را در تیم برزیل را اخراج کرده است. در برزیل، حدود نیمی از بزرگسالان از توئیتر استفاده می کنند.

این شبکه اجتماعی همچنین بسیاری از کارکنان بخش روابط عمومی خود را اخراج کرده است و از همان سیاست روابط عمومی تسلا شرکت خودروسازی متعلق به ماسک پیروی می کند که همه مواضع خود را از طریق حساب توییتر خود ماسک ارسال می کند. ایلان ماسک در ماه دسامبر (اذر/دی)، به تئوری‌های توطئه طرفداران بولسونارو اعتماد کرد و در توییتی نوشت: توئیت‌های نگران‌ کننده زیادی در مورد انتخابات اخیر برزیل مشاهده کرده ام. اگر این توییت‌ها درست باشد، ممکن است کارمندان قبلی توییتر نامزدهای چپ را ترجیح داده باشند.

وی چند هفته بعد گفت: احتمالا افرادی در تیم برزیل توئیتر کار می کردند که قویا از نظر سیاسی جانبدارانه عمل می کردند.

گاردین نوشت: نقش رسانه‌های اجتماعی در اعتراضات سیاسی خشونت‌آمیز از زمان شورش کنگره آمریکا در ۶ ژانویه (۱۶ دی) ۲۰۲۱ مورد توجه قرار گرفته است. به دنبال این شورش حساب‌های کاربری دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در فیس‌بوک، اینستاگرام و توییتر مسدود و در کانال یوتیوب تعلیق شد.

متا اعلام کرد مطالبی که ترامپ در آستانه خشونت سیاسی ناشی از حمله به کنگره در واشنگتن منتشر کرد، «نقض شدید قوانین ما» را نشان می دهد. این شرکت سپس فعالیت ترامپ در این رسانه های اجتماعی را به مدت دو سال منع کرد. متا قرار است در ماه جاری در مورد بازگرداندن او به فعالیت در این رسانه ها تصمیم بگیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha