سرشماری پرندگان مهاجر زمستان‌گذران در بیش از ۲۵ منطقه تالابی مازندران آغاز شد

ساری- ایرنا - رییس اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران از شروع طرح سرشماری پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی زمستان‌گذران در بیش از ۲۵ زیستگاه تالابی و طول سواحل دریای خزر استان خبر داد.

کوروس ربیعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با توضیح این که با توجه به جابجایی پرندگان مهاجر ،انجام سرشماری به موقع و سریع در همه استان های کشور مهم و ضروری است، گفت : همه ساله با تغییرات آب و هوایی به خصوص گرم شدن هوا در عرض های شمالی کره زمین به همراه کاهش سطح آب تالاب ها ،آمار جمعیت مهاجرت پرندگان به این استان نیز تغییر می کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر کارشناسان حیات وحش مازندران طبق برنامه ریزی های انجام شده و البته متناسب با شرایط آب و هوایی با در دست داشتن دوربین های پیشرفته و تلسکوپ در مناطق مختلف استان مشغول سرشماری پرندگان مهاجر هستند.

ربیعی با اظهار این که سرشماری پرندگان مهاجر در ۲۵ آببندان تالابی، تالاب بین المللی میانکاله در شرق مازندران و تالاب بین المللی فریدونکنار به صورت ویژه در حال انجام است، بیان کرد: سرشماری پرندگان در طول ۳۴۰ کیلومتر ساحل دریای خزر استان نیز برنامه ریزی شده است.

وی گفت: طبق برسی های صورت گرفته هر ساله به دلیل شرایط و تغییرات آب و هوایی آمار جمعیت پرندگان مهاجر در استان مازندران تغییر می کند، موضوعی که در انجام درست سرشماری پرندگان مورد توجه قرار می گیرد،، حضور پرندگان مهاجر کمیاب و در خطر انقراض به استان است.

رییس اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران با بیان این که عقاب تالابی ،عقاب شاهین، تک درنای سیبری ، اردک های بلوطی ، سرحنایی ، سر سفید ، چشم طلایی و قوها از پرندگان مهاجر منحصر و در معرض خطر انقراض استان هستند، گفت: در سرشماری ،شاخص جمعیت پرندگان ، وضعیت محیطی و غذایی محل فرود پرندگان نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد.

مازندران دارای ۲ تالاب بین المللی میانکاله و فریدونکنار و چندین تالاب و آبگیر محلی چون ساهون، لپو و پلنگان، ولشت، استخرپشت، گل پل، خضر نبی، شورمست، دریوک ، سراندون و بالندون ، گز و کندوچال است.

مازندران همچنین افزون بر ۸۰۰ قطعه آب‌بندان به مساحت ۱۷ هزار هکتار دارد. همه ساله در فصل زمستان ۹۰ گونه پرنده مهاجر زمستان گذران با جمعیت حدود یک میلیون بال به مازندران مهاجرت می کنند.
بر اساس آمارهای رسمی ، تاکنون بیش از ۴۹۰ گونه جانوری از رده های مختلف مهره داران اعم از پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان و ماهی ها در زیست بوم مازندران شناسایی شده اند.
پرندگان با ۳۱۷ گونه از ۵۸ خانواده ، پستانداران با ۶۳ گونه و ۱۹ خانواده ، دوزیستان با ۹ گونه از ۶ جنس و ۶خانواده ، خزندگان با ۲۶ گونه از ۲۱ جنس و ۱۱ خانواده و ماهی ها با ۷۵ گونه بخشی از تنوع زیستی حیات وحش مازندران را تشکیل می دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha