۲۰ دی ۱۴۰۱، ۱۶:۰۲
کد خبرنگار: 1347
کد خبر: 84994414
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تولید عسل در مهاباد ۳۰ درصد افزایش یافت

۲۰ دی ۱۴۰۱، ۱۶:۰۲
کد خبر: 84994414
تولید عسل در مهاباد ۳۰ درصد افزایش یافت

مهاباد - ایرنا - رییس هیات مدیره تعاونی زنبورداران مهاباد گفت: امسال بیش از ۷۰۰ تُن عسل توسط زنبورداران این شهرستان تولید شده که این مقدار نسبت به پارسال ۳۰ درصد افزایش یافته است.

ریبوار جهانگیرپور روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه مقدار عسل تولید شده امسال از میانگین تولید نرمال سالانه مهاباد است، اظهار کرد: سال گذشته به علت شرایط کرونایی رصد وضعیت کلنی های زنبور و بررسی میزان دقیق عسل تولید شده مقدور نبود.

وی ادامه داد: در سرشماری امسال نیز زنبورستان‌های این شهرستان، ۶۰ هزار کندوی سنتی و مدرن شمارش شد که از این تعداد، چهار هزار کندو سنتی و ۵۶ هزار کندو نیز مدرن بود.

رییس هیات مدیره تعاونی زنبورداران مهاباد افزود: امسال میانگین برداشت عسل از هر کندوی مدرن در این شهرستان حدود ۱۰ کیلوگرم ثبت شد که در مقایسه با سال قبل افزایش ۲ برابری دارد.

جهانگیرپور گفت: هم‌اکنون ۶۰۰ نفر در این شهرستان که عضو تعاونی زنبورداران مهاباد هستند به صورت مستقیم به زنبورداری اشتغال دارند و عسل تولید شده این شهرستان به عنوان یک برند شناخته شده در بازارهای داخلی و خارجی خریداران خوبی دارد.

وی با اشاره به خارج‌سازی پرورش زنبور عسل از فرآیند تک محصولی اظهار داشت: امسال علاوه بر برداشت عسل، فرآورده‌های جانبی آن از جمله ژل رویال، گرده و زهر زنبور عسل نیز در برنامه زنبورداران قرار داشت.

بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مراتع روستایی و ییلاقی در مهاباد وجود دارد که ۵۰ هزار هکتار آن را مراتع درجه یک، ۷۰ هزار هکتار آن را مراتع درجه ۲ و بقیه را مراتع درجه ۳ تشکیل می‌دهد.

مهاباد یکی از مراکز مهم تولید عسل مرغوب و باکیفیت در آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود.

تعاونی زنبورداران مهاباد در سال ۱۳۸۶ تاسیس شده و هم‌اکنون دارای بیش از ۴۵۰ عضو فعال دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha