خصوصی‌سازی ضربه‌ای سهمگین بر پیکر نحیف تئاتر بود

تهران- ایرنا- مدیرعامل پیشین انجمن هنرهای نمایشی گفت: بزرگترین آسیب بر تئاتر از زمانی که بحث خصوصی‌سازی مطرح شد، شکل گرفت.

محمد حمزه‌زاده در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا اظهار کرد: دو سال مدیر داخلی مرکز مطالعات راهبردی هنر انقلاب بودم و حدود سه سال با تیمی از دوستان تئاتری کار پژوهشی انجام دادیم و آسیب ها و نقاط ضعفی که در این چند سال در تئاتر وجود دارد را بررسی کردیم؛ چکیده این مطالعات این بود که امروز تئاتر ما حال خوبی ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که بر اساس مطالعاتی که در این زمینه انجام داده اند، علت وضع موجود تئاتر را درچه می بیند، گفت: در چهل سال گذشته ما آن گونه که باید و شاید در تئاتر سرمایه گذاری نکرده ایم تا به اهدافی که باید میرسیدیم، برسیم؛ به همین دلیل اوضاع رضایت بخش نیست.

خصوصی‌سازی ضربه‌ای سهمگین بر پیکر نحیف تئاتر بود

بازیگر مجموعه تلویزیونی ایوب پیامبر (فرج‌الله سلحشور ۱۳۷۳) گفت: علت این مشکل در توضیح چند مسئله است؛ این که در حوزه نمایش نامه نویسی هزینه و حمایت نکرده و نویسنده تربیت نکرده ایم و نظارت درست و حسابی در حوزه جذب هنرمندان نداشته ایم؛ متاسفانه آنقدر که برای هنرمندان دافعه داشتیم، جذابیت نداشته ایم.

وی تاکید کرد: در حوزه اجرا تئاتر نیاز به حمایت مالی دارد و این هنر کاری پرهزینه است، وقتی ۱۰ یا ۱۲ نفر بازیگر را جمع می کنید و می خواهید که با اینها سه ماه تمرین کنید تا یک ماه اجرا بروید باید چند ماه حقوق زندگی این آدم ها را تامین کنید.

حمزه‌زاده تصریح کرد: بزرگترین آسیبی که تئاتر دید از زمانی بود که بحث خصوصی سازی مطرح شد. این که کسی دوست دارد در تئاتر سرمایه بگذارد، کار کند و سود ببرد اشکالی ندارد اما این که دولت کلا حمایت خود را از تئاتر بردارد و بخواهد که تئاتر صرفا به شکل خصوصی دنبال شود آسیب‌های متعددی دارد.

خصوصی‌سازی ضربه‌ای سهمگین بر پیکر نحیف تئاتر بود
نمایش «سکوت سرخ» به کارگردانی محمد حمزه‌زاده (۱۳۹۶)

بازیگر فیلم سینمایی مارمولک (کمال تبریزی۱۳۸۲) اظهار داشت: وقتی سرمایه‌گذاری پول خرج و تئاتر را آماده می کند، قطعا می خواهد که تماشاچی جذب کند و برای جلب نظر تماشاچی و صرفا برای این که مخاطبی را جذب کند ممکن است از برخی ارزش ها و هنجارها فاصله بگیرد.

وی افزود: یعنی با دستاویز حرکت، حرف یا موسیقی ای که پخش می شود، تلاش می کنند تا مخاطب را وسوسه به تماشا کند و این هم البته طبیعی است.

حمزه‌زاده یادآور شد: در چنین شرایطی وقتی شما به عنوان ناظر یا نفری که از شورای نظارت اعزام شده، به تماشای تئاتر می روید و ایرادی را مطرح می کنید، جواب سازندۀ اثر این است که پول خرج کرده ایم و باید بلیت بفروشیم و هزینه هایمان را دربیاوریم؛ و حق هم دارند چون کاری نمی شود کرد.

بازیگر فیلم سینمایی بهشت جای دیگری است (عبدالرسول گلبن حقیقی ۱۳۸۱) بیان کرد: اما وقتی دولت هزینه می کند و پول کارگردان و نویسنده و بازیگر را می دهد اجازه هر اعمال نظری (نه به معنای سانسور که به معنای نظارت بر کیفیت و موضوعیت نمایش) را هم دارد.

وی تاکید کرد: در حقیقت این اعمال نظر در همه جای دنیا وجود دارد و هیچ حکوتی نمی خواهد کاری کند که برعلیه اش کار شود بلکه می خواهد که خواسته ها و منویات خودش اجرا شود.

در توضیح فعالیت‌های هنری خود در سال‌های اخیر بیان کرد: سال گذشته در مجموعه ای ۳۶ قسمتی به اسم یول اوزونو یا در طول راه به کارگردانی میر دولت موسوی که از شبکه استانی سبلان پخش شد بازی کردم که از تولیدات استان اردبیل و به زبان ترکی بود.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر گاهی تئاتر کار کرده ام (چند تئاتر کار کرده ام) و چند سریال مانند نامه به سردبیر، در دور دست ها، نوش دارو؛ اینها کارهایی بوده است که از سال ۸۵ در آنها بازی کرده ام.

بازیگر سریال معمای شاه (محمدرضا ورزی ۱۳۹۴) تاکید کرد: بیشتر تئاتر کار می کنم و چون در این سالها عمدتا مشغول کارهای اداری و مدیریتی (مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی و عضو شورای نظارت نمایش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) بودم، پیشنهاد سینمایی هم نداشتم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha