۲۰ دی ۱۴۰۱، ۱۳:۰۷
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84994471
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حمله احتمالی چین به تایوان هزینه هنگفتی برای آمریکا خواهد داشت

تهران- ایرنا- یک اندیشکده آمریکایی به نقل از تحلیلگران نظامی اعلام کرد هرگونه حمله احتمالی چین به تایوان، هزینه جانی و مالی هنگفتی را برای همه طرف‌ها از جمله آمریکا خواهد داشت.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، خبرگزاری فرانس پرس نوشت: اندیشکده مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی به نقل از کارشناسان نظامی که در ترسیم یک حمله شبیه سازی شده چین به تایوان شرکت کرده بودند، نوشت: هر گونه مشارکت مستقیم احتمالی کشورهای آمریکا، چین، تایوان و ژاپن در این حمله، تلفات جانی و مالی هنگفتی را برای این کشورها به ویژه آمریکا خواهد داشت.

این مرکز سناریوهای مختلفی را ترسیم و عنوان کرد: با آغاز این حمله موشک های چینی احتمالا می توانند پایگاه های هوایی آمریکا در ژاپن و حتی در جزیره گوام را نابود کنند و ناوهای هواپیما بر آمریکایی و ۱۰ تا ۲۰ فروند از ناوشکن ها و رزمناوهای آمریکایی را نابود کنند.

در سناریوی جنگی ترسیم شده از سوی این اندیشکده آمریکایی همچنین ادعا شده که نیروهای مهاجم چینی قبل از این که بتوانند بخش مهمی از تایوان را تصرف کنند نابود خواهند شد و در نهایت جلوی هدف این کشور برای تصرف تایپه پایتخت تایوان گرفته خواهد شد.

این گزارش افزود: در نهایت در نتیجه تخریب ناشی از ضد حملات تایوان به اهدافی در سرزمین اصلی چین، حاکمیت حزب کمونیست چین تضعیف و بی ثبات خواهد شد.

اریک هگنبوهام (Eric Heginbotham) کارشناس امنیتی در موسسه فناوری ماساچوست گفت این حمله احتمالی دو نتیجه در پی خواهد داشت: اول این که، موفقیت چین در دستیابی به اهداف عملیاتی خود و تصرف تایپه بعید به نظر می رسد. دوم، هزینه این جنگ برای همه طرف های درگیر بسیار بالا خواهد بود و مطمئنا این جنگ هزینه هنگفتی را برای آمریکا خواهد داشت.

این حمله شبیه سازی شده ۲۴ سناریو مختلف را آزمایش کرد که تمرکز آن بر تلاش چین برای تصرف جزیره تایوان با آغاز حمله در سال ۲۰۲۶ بود. این بازی جنگی بر اهمیت نقش آمریکا در این حمله تاکید داشت و نشان داد، بدون کمک آمریکا، تایوان در عرض سه ماه یا کمتر توسط ارتش آزادیبخش خلق فتح خواهد شد.

این بازی جنگی همچنین به ترسیم این فرضیه پرداخته که حمله احتمالی چین به تایوان با بمباران از سوی پکن آغاز خواهد شد که در ظرف فقط چند ساعت، بیشتر نیروهای دریایی و هوایی تایوان را نابود خواهد کرد. بر این اساس، نیروی دریایی چین، تایوان را محاصره و شروع به فرود آوردن هزاران سرباز ارتش آزادیبخش خلق و تجهیزات آنها در تنگه تایوان خواهد کرد.

حمله احتمالی چین به تایوان هزینه هنگفتی برای آمریکا خواهد داشت

افرادی که این سناریوی جنگی را ترسیم کردند همچنین گفتند به احتمال زیاد ارتش تایوان نیروهای مهاجم را در ساحل در باتلاق غرق خواهند کرد.

در بخشی از سناریوی این مرکز تحقیقاتی آمده است: زیردریایی‌ها، بمب‌افکن‌ها و هواپیماهای جنگنده و تهاجمی آمریکا که اغلب از سوی نیروهای دفاع شخصی ژاپن تقویت می‌شوند، به سرعت ناوگان آبی- خاکی چین را فلج خواهند کرد.

این گزارش تاکید می کند: حملات چین به پایگاه‌های ژاپنی و کشتی‌های آمریکایی نمی‌تواند نتیجه را تغییر دهد: تایوان خودمختار باقی می‌ماند.

متیو کانسیان (Matthew Cancian) عضو کالج جنگ نیروی دریایی آمریکا موفقیت این جنگ را به متغیرهای مختلفی منوط دانست و گفت: اول از همه، تایوان باید تصمیم بگیرد که در این جنگ دفاع کند. دوم، ژاپن باید به آمریکا اجازه دهد تا ضد حملات خود را از پایگاه های این کشور در ژاپن آغاز کند. بدون چنین مجوزی، دخالت آمریکا در این جنگ برای تداوم کمک به خودمختاری تایوان کافی نخواهد بود.

این گزارش پیش بینی کرده که تلفات این جنگ بسیار بالا خواهد بود در هفته های اول حدود ۱۰ هزار نفر جان خود را از دست خواهند داد.

در حمله شبیه سازی شده این مرکز تحقیقاتی همچنین بر مسائل نامعلومی تاکید شده که احتمال مداخله مستقیم آمریکا در این جنگ و خطر آغاز جنگ هسته ای از جمله آنهاست.

حمله احتمالی چین به تایوان هزینه هنگفتی برای آمریکا خواهد داشت

در این بازی جنگی همچنین موضوع آمادگی افکار عمومی آمریکا و چین برای پذیرش تلفات و خسارات ناشی از این جنگ احتمالی دردفاع از تایوان مطرح شده است.

این اندیشکده خاطرنشان می کند که ارتش آمریکا و تایوان باید نیروهای خود را تقویت کرده و بر سلاح های موثرتری متمرکز شوند تا قدرت بازدارندگی در مقابله حمله احتمالی چین را داشته باشند.

بر اساس این گزارش، به رغم لفاظی‌ها درباره راهبرد موسوم به «استراتژی جوجه تیغی» (porcupine strategy) تایوان همچنان بیشتر بودجه دفاعی خود را صرف خرید کشتی ها و هواپیماهای گرانقیمت می کند که چین به سرعت می تواند آنها را نابود کند.

استراتژی جوجه تیغی به زبان ساده به معنای ایجاد سیستم دفاعی فوق العاده ایمن و همچنین سرمایه گذاری هنگفت در سلاح ها و مهمات ضد هوایی، ضد تانک و ضد کشتی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha