پاشینیان: اولتیماتومی به روسیه ندادیم/ به عادی‌سازی روابط با ترکیه و جمهوری آذربایجان معتقدیم

تهران-ایرنا- نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان امروز (سه‌شنبه) گفت: ایروان قصد ندارد به زبان اولتیماتوم درباره مساله بازگشایی گذرگاه لاچین با مسکو صحبت کند و نیروهای صلح‌بان روسیه باید فعالیت آرام این گذرگاه را تضمین کنند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، نیکول پاشینیان طی کنفرانسی خبری گفت: من باور دارم که نباید با شرکای خود با زبان اولتیماتوم (اتمام حجت) صحبت کنیم. هر آن چیزی را که باید درباره این موضوع می گفتیم، تاکنون بارها گفته ایم و در واقع چیزی برای اضافه کردن به آن وجود ندارد.

برخی از رسانه های ارمنستان پیشتر گزارش داده بودند که ایروان ظاهرا درباره بازگشایی گذرگاه لاچین تا قبل از ۱۰ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۰ دی) با مسکو اتمام حجت کرده است.

تنش در اوضاع قره باغ کوهستانی در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز شد. در ۹ نوامبر ۲۰۲۰، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، الهام علی اف، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، بیانیه مشترکی را درباره توقف کامل درگیری ها امضا کردند.

پوتین پس از گفتگوهای سه جانبه با رهبران ارمنستان و آذربایجان در ۳۱ اکتبر ۲۰۲۲ در شهر سوچی، گفت برای تمدید ماموریت نیروهای صلح بان روسی به یک «توافق مشترک» نیاز است.

پاشینیان: اولتیماتومی به روسیه ندادیم/ به عادی‌سازی روابط با ترکیه و جمهوری آذربایجان معتقدیم

پاشینیان همچنین در این یک کنفرانس حبری گفت که نیروهای حافظ صلح روسیه باید فعالیت آرام و بدون مانع گذرگاه لاچین را تضمین کنند.

وی افزود: در بند ششم بیانیه سه جانبه بین روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان آمده است که تعهدات قانونی برای فعالیت بدون مانع کریدور لاچین بر عهده جمهوری آذربایجان و روسیه است.

نخست وزیر ارمنستان اظهار داشت که جمهوری آذربایجان گذرگاه لاچین را مسدود کرده تا «اراده ارامنه را برای زندگی در سرزمین خود بشکند».

گذرگاه لاچین تنها جاده ای است که ارمنستان و قره باغ را به هم متصل می کند. در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲، گروهی از آذربایجانی ها که مدعی حمایت از محیط زیست بودند، این گذرگاه را که نیروهای حافظ صلح روسیه به طور موقت در آن مستقر بودند، مسدود کردند.

پاشینیان: اولتیماتومی به روسیه ندادیم/ به عادی‌سازی روابط با ترکیه و جمهوری آذربایجان معتقدیم

به گفته مقام های باکو، هدف از اقدام معترضان، مسدود کردن این جاده نبوده و خودروهای شخصی برای تردد در هر دو طرف آزاد هستند.

پاشینیان معتقد به عادی سازی روابط با ترکیه و جمهوری آذربایجان است

تارنمای آرمِن پرس نوشت: پاشینیان می گوید با التماس نمی توان به صلح واقعی رسید. باید صلح را بدست آورد.

پاشینیان در در پاسخ به سوال خبرنگاری در این زمینه گفت: ما باید تا حد ممکن مسئولانه عمل کنیم. تهدیدها، فرصت‌ها وجود دارد و ما باید با همه آن‌ها مقابله کنیم. موافقم که صلح با التماس بدست نمی آید. بنابر روایتی دیگر، صلح با تحمیل نیز بدست نمی آید. تجربه ما این را نشان داده است. با تحمیل صلح نمی توان به صلح دست یافت.

نخست وزیر ارمنستان افزود: صلح از طریق تغییر نگاه ها، ارزیابی دقیق اوضاع و واقعیت ها، برداشتن گام های حساب شده، اهمیت و افزایش نقش ارمنستان و از طریق تغییر روابط در منطقه بدست می آید.

پاشینیان اظهار داشت: ما می توانیم صلح داشته باشیم اگر بتوانیم از طریق توافقات خاص با ترکیه و جمهوری آذربایجان روابطی را بر اساس تساهل و مدارا برقرار کنیم و روابط خود را با ایران و گرجستان گسترش دهیم. این فرمول صلح است و قطعا باید از منابع جامعه بین المللی که می تواند در این موضوع به ما کمک کند، استفاده کنیم.

نخست وزیر ارمنستان گفت که به عادی سازی روابط با جمهوری آذربایجان و ترکیه اعتقاد دارد زیرا قبل از هر کاری باید به آن اعتقاد داشت.

وی افزود: اگر اعتقادی به عادی سازی روابط نداریم پس چرا درباره آن مذاکره می کنیم؟ آیا تظاهر می کنیم؟ تظاهر در مذاکره به نتیجه خوبی نمی رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha