۲۴ دی ۱۴۰۱، ۸:۰۷
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 84995290
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زلزله بشرویه؛ مانور همدلی در خراسان جنوبی

۲۴ دی ۱۴۰۱، ۸:۰۷
کد خبر: 84995290
زلزله بشرویه؛ مانور همدلی در خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - وقوع ۲ زلزله بالای پنج ریشتر در یک ماه اخیر بشرویه را لرزاند و به گواه مردم و ناظران در این مدت همدلی و هم‌افزایی بین دستگاه‌های مسوول در خراسان جنوبی آسیب‌های ناشی از این زلزله را کاهش داد که الگویی برای سایر امور محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا، ۲۲ آذر امسال زلزله‌ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر در شهرستان بشرویه به وقوع پیوست و بعد از آن پس لرزه‌ها ادامه داشت تا اینکه سوم دی‌ ماه بار دیگر زلزله ۵.۱ ریشتری این منطقه را لرزاند.

این زلزله‌ها خوشبختانه خسارت جانی نداشت اما خسارت‌های مالی از جمله ترک‌خوردگی و آسیب جدی ۸۰۰ واحد مسکونی، ریزش ۱۰ قنات و تخریب چند واحد دامداری را در ۴۲ روستا و سه شهر در شهرستان‌های بشرویه و طبس را به دنبال داشت.

با توجه به تجربه زلزله‌های با ریشتر بالا در خراسان جنوبی، ترس از زلزله بزرگتر همچنان در منطقه ادامه دارد لذا حضور به‌موقع نیروهای امدادی - عملیاتی و مسوولان در بین زلزله‌زدگان به مدیریت بحران کمک بزرگی کرد.

به گفته مهدی زارع عضو هیات‌ علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، مسبب بسیاری زلزله‌های اخیر شهر بشرویه راندگی گسل اسفندیار با مولفه امتداد لغز راست‌گرد است و بررسی تغییرات تنش نشان می‌دهد این شهر در منطقه‌ای واقع است که احتمال لرزه‌ای بالایی دارد.

گسل اسفندیار در ادامه شمالی گسل نایبند و در غرب ناحیه لوت قرار دارد. راندگی اسفندیار با مولفه امتداد لغز راست‌گرد مسبب بسیاری زلزله‌های اخیر از جمله زلزله‌های ۲۲ آذر امسال به بزرگی ۵.۴ و سوم دی‌ به بزرگی ۵.۱ است. این ۲ زلزله متوسط در شمالی‌ترین بخش گسل اسفندیار رخ دادند.

بررسی‌های علمی در استان خراسان جنوبی نشان می‌دهد که چون در این زمین لرزه‌ها انرژی زمین به‌تدریج خارج می‌شود، احتمال زمین لرزه بزرگتر ضعیف است اما مردم آسیب‌دیده از زلزله حدود یک ماه با ترس از آوار شدن منازل مسکونی در سایت‌های اسکان موقت حضور دارند.

تکان‌های شدید ۲ زمین لرزه موجب بروز ترک‌هایی بر دیوارهای خانه‌ها شد لذا بسیاری از واحدهای مسکونی به‌ویژه در مناطق روستایی غیرقابل سکونت شدند و در عمل مردم نیاز به اسکان موقت پیدا کردند.

مدیریت جهادی در بحران زلزله اخیر خراسان جنوبی به منصه ظهور رسید و بعد از وقوع زلزله براساس یک قاعده از پیش تعریف شده، اعضای ستاد مدیریت بحران استان و شهرستان بلافاصله به حالت آماده‌باش درآمدند تا با مدیریت شرایط موجود از اضطراب مردم در هوای سرد منطقه بکاهند و میزان خسارت‌ها را برآورد کنند.

این نوع مدیریت وجه متمایز دیگری هم داشت و تفویض اختیار مدیران دولت سیزدهم و باز بودن دست آنان در اتخاذ تصمیمات ضروری بود که سرعت عمل را افزایش داد.

بر همین اساس نیروهای امدادی و عملیاتی در کمترین زمان ممکن خود را به منطقه آسیب‌دیده رساندند و مدیران دستگاه‌های متولی در صحنه حاضر شدند.

امدادگران هلال احمر، کادر درمان، نیروهای انتظامی و راهداری، جهادگران، بسیجیان و گروه‌های مردمی در کوتاه‌ترین زمان ممکن به این مناطق اعزام شدند و موکب‌داران هم به یاری زلزله‌زدگان شتافتند.

زلزله بشرویه؛ مانور همدلی در خراسان جنوبی

سرعت عمل متولیان مدیریت بحران در مهیا کردن چادرهای اسکان، پتو، موکت، وسایل گرمایشی و سایر امکانات اولیه از دغدغه مردم کم کرد و نگرانی از برگشت به داخل منزل و ترس از حادثه دیگر را به حداقل رساند.

حتی برای نیازهای خاص شهروندان پیش‌بینی شد به طوری که فرماندار بشرویه در ارایه گزارش به مسوولان استان گفته بود برای خانواده‌هایی که معلول و مریض داشتند، چادر در داخل منازل‌شان برپا شده است.

به گفته حسن علیزاده مراکز اسکان اضطراری شهرستان دارای امکانات گرمایشی و خواب برای زلزله‌زدگان است و چنانچه فردی تمایل به خوابیدن در منزل به دلیل ترک خوردگی در زلزله را نداشت، می‌تواند از مکان‌های فراهم شده استفاده کند.

رفع نیاز مردم اولویت اصلی دولت

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی که پنجم دی ماه سفری به شهرستان بشرویه داشت در جمع مردم در مسجد جامع بشرویه تاکید کرد: رفع نیازهای ضروری زلزله‌زدگان بشرویه از اولویت‌های اصلی ما است.

علیرضا عباس‌زاده گفت: نیازها به‌صورت روزانه رصد می‌شود تا مردم با کمترین مشکل این بحران را پشت سر بگذارند.

وی افزود: مردم نگران نباشند و اگر مشکلی به وجود بیاید، از کل استان و استان‌های همجوار تجهیزات و امکانات مورد نیاز تامین می‌شود؛ با اینکه در این حادثه هم ‌درخواست آمادگی داشته‌ایم.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه گروه‌های امدادی آمادگی لازم برای ورود به شرایط خاص را دارند تا در صورت ضرورت وارد عمل شوند گفت: مردم اولین افرادی هستند که باید کمک کنند و تا زمانی که از این بحران رد شویم، خانواده‌ها هم باید همکاری لازم را داشته باشند.

بازدید از منازل خسارت‌دیده، پل قدیمی و مکان اسکان موقت شهر ارسک، واحدهای مسکونی روستای جمالی، بیمارستان جدید بشرویه، عملیات احداث محور بشرویه - سه راهی ارسک - امامزاده علی از برنامه‌های این سفر بود که گزارش آن و نتیجه بازدیدها به استاندار ارائه شد.

صحنه‌هایی زیبا از خلق همدلی و همراهی

استاندار خراسان جنوبی هم که از ساعات اولیه پیگیر امور شهرستان بشرویه بود، عصر روز جمعه نهم دی ماه به این شهرستان سفر کرد تا از نزدیک روند خدمات‌رسانی و اسکان مردم را بررسی کند.

جواد قناعت در این سفر ضمن اینکه در منزل والدین شهید "جواد وفایی مقدم" حضور یافت، از کارگاه کرسی‌سازی گروه جهادی امام رضا (ع) که با تولید چهارپایه‌های کوچک چوبی، گرمابخش شب‌های سرد چادرها شدند هم دیدن کرد.

وی به گفته خودش طوری راهی بشرویه شد تا سرکشی از وضعیت زلزله‌زدگان در شب انجام شود و مسوولان درک بهتری از وضعیت مردم در سرمای شدید شبانه داشته باشند.

زلزله بشرویه؛ مانور همدلی در خراسان جنوبی

نماینده عالی دولت در استان همچنین از هیات سادات الحسینی فاطمیه بشرویه و مواکب مستقر در سطح شهر، مواکب یا هر جایی که خدمتی به زلزله‌زدگان می‌شد، سرکشی و بعدها در جلسه ستاد مدیریت بحران استان از آن به عنوان صحنه‌های زیبایی از خلق همدلی و همراهی یاد کرد.

وی گفت: در زلزله اخیر استان شاهد صحنه‌های زیبایی از خلق همدلی و همراهی بودیم و حضور موکب‌داران اربعین حسینی و جوانان جهادی منطقه با برپایی چادرهای گروهی موجب رقم زدن صحنه‌ها و لحظه‌های زیبایی شد که نشان از همبستگی و همدلی بین مردم و مسوولان دارد.

قناعت افزود: کار تیمی و تعامل خوب بین مردم و مسوولان مدیریت بحران استان وجود دارد لذا همه سازمان‌ها و مجموعه‌ها با هم‌افزایی و تعامل بالا به مردم خدمت ارایه دادند.

افزایش تسهیلات و وام بلاعوض ویژه مناطق زلزله‌زده

اکنون بعد از گذشت یک ماه از زلزله بشرویه آنچه بیش از پیش مسوولان را نگران کرده، وجود خانه‌های خشت و گلی و نامقاوم در خراسان جنوبی به‌ویژه در مناطق روستایی است.

استاندار خراسان جنوبی هم در نشست فوق‌العاده ستاد مدیریت بحران استان که در فرمانداری بشرویه برگزار شد، گفت: مردم مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی خود را با استفاده از تسهیلات دولت برای واحدهای روستایی، جدی بگیرند.

وی افزود: البته این موضوع باید قبلا توسط مردم انجام می‌شد چرا که تسهیلات مقاوم‌سازی واحدهای روستایی از گذشته وجود داشته و مردم، مسوولان و رسانه‌ها باید پیگیری می‌کردند و از این تسهیلات برای مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی استفاده می‌شد.

قناعت گفت: ایران روی کمربند زلزله است و خراسان جنوبی نیز در مسیر ۲ گسل شرقی و غربی قرار دارد که نشان می‌دهد باید بسیار حواسمان جمع باشد و نسبت به مقاوم‌سازی خانه‌های مسکونی خود اقدام کنیم تا در زلزله‌های با ریشتر متوسط دچار خسارت نشویم.

ضرورتی که پای رئیس سازمان مدیریت بحران کشور را هم به مناطق آسیب‌دیده از زلزله در شهرستان‌های بشرویه و طبس باز کرد.

محمدحسن نامی در حالی هفته گذشته به مناطقی از شهرستان طبس و بشرویه سفر کرد که مردم همچنان بیرون از منازل ترک خورده و در چادرها اسکان داشتند؛ مسوولان استانی هم گزارش خسارت به ۸۰۰ واحد مسکونی را ارایه دادند و مساعدت‌هایی در زمینه افزایش تسهیلات و وام بلاعوض را خواستار شدند.

زلزله بشرویه؛ مانور همدلی در خراسان جنوبی

افزایش تسهیلات بازسازی منازل آسیب‌دیده از زلزله اخیر در خراسان جنوبی تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان و افزایش وام بلاعوض به ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان رهاورد این سفر رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به استان بود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: با توجه به نگاه مثبت رئیس جمهور به موضوع بازسازی و نوسازی منازل آسیب‌دیده از زلزله همه سازه‌های گلی تخریب و از نو ساخته می‌شود و در قسمت بلاعوض کمک بیشتری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی نیازمند توجه بیشتر است ادامه داد: هر جا بتوانیم از بودجه بحران کمکی به خراسان جنوبی داشته باشیم دریغ نخواهیم کرد.

همچنین برای مرمت قنواتی که بر اثر زلزله ریزش داشته‌اند، آن دسته از دامداری‌هایی که دچار خسارت شدند و دیگر نیازها دستورات ویژه‌ای صادر شد به طوری که سازمان جهاد کشاورزی ماموریت یافت از ۱۹ دی ماه کار مرمت قنوات را با دیون آغاز کند تا اعتبارات برسد و کار کشاورزان بر زمین نماند.

درخشش مدیریت جهادی در زلزله بشرویه

نتیجه این اقدامات برای خدمات‌رسانی به مردم، ابراز رضایت و قدردانی نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی را هم در پی داشت و او در حضور معاون وزیر کشور گفت: استاندار خراسان جنوبی در بحران زلزله اخیر خوب درخشید.

حجت‌الاسلام مجید نصیرایی با بیان این مطلب در نشست اخیر ستاد مدیریت بحران استان افزود: شیوه مدیریت بحران استاندار در زمان حادثه قطار مشهد - یزد در طبس هم به خوبی ثابت شد.

وی بیان کرد: در زلزله اخیر استاندار و فرمانداران ۲ شهرستان بشرویه و طبس ورود خوبی داشتند که توانستند مساله را به‌خوبی مدیریت کنند و همان لحظات اولیه شاهد انسجام خوبی در خدمات‌رسانی به مردم بودیم.

نماینده مردم چهار شهرستان خراسان جنوبی سرعت مدیریت بحران در زلزله اخیر را خوب توصیف کرد و گفت: در این زمینه مردم آرامشی را احساس کردند که جای تقدیر دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha