عصر یخبندان در مشهد

۲۱ دی ۱۴۰۱، ۱۳:۵۲
کد خبر: 84995329
عصر یخبندان در مشهد

مشهد- ایرنا- ساکنان خطه کویری خراسان رضوی این روزها دمای هوای ۱۲ تا ۱۷ درجه زیر صفر را تجربه می‌کنند و با وجود همه تمهیدات و پیش‌بینی‌هایی که در بخش‌های مختلف صورت گرفته بود، سرمای کم‌سابقه و یخ‌زدگی معابر و خیابان‌ها، تردد را برای شهروندان مشهدالرضا سخت کرده است.

به گزارش ایرنا، اوایل هفته جاری اداره کل هواشناسی خراسان رضوی با صدور هشداری از ورود یک سامانه پرنفوذ هوای سرد به استان و مرکز ۳.۵ میلیون نفری آن مشهد خبر داده بود.

گزارش مزبور بر اساس تحلیل نقشه‌ها و مدل‌های هواشناسی حکایت از آن داشت که با ورود و استقرار جریان پرنفوذ هوای سرد به خراسان رضوی، دمای این استان در روزهای پایانی هفته جاری به ۱۲ درجه زیر صفر خواهد رسید.

این کاهش کم‌سابقه دمای هوا البته دیشب محقق شد و کمینه دمای هوای این کلانشهر به منفی ۱۰ درجه زیر صفر رسید و مشهد را در ردیف سردترین مراکز استان های کشور قرار داد.

هم اینک نیز با وجود آماده باش دستگاه‌های خدمت‌رسان، مدیریت بحران استان، پلیس راه و راهور و شهرداری مشهد، میزان برودت هوا و یخ زدگی معابر به حدی است که تردد برای شهروندان در سطح شهر مشهد بسیار دشوار است و معابر شهر یکپارچه سفیدپوش و زیر لایه ای از برف و یخ است.

میزان یخبندان و برودت هوا در شب گذشته به حدی رسید که عملیات پروازی فرودگاه مشهد را متوقف کرد و بر اساس اعلام مدیر روابط عمومی فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد، علیرغم برف‌روبی باند و سطوح پروازی این فرودگاه، به دلیل یخ زدگی باند، امکان از سرگیری پروازها تا دقایقی پیش (حدود ساعت ۱۳:۳۰) میسر نشده بود.

عصر یخبندان در مشهد

آماده باش ۶۲۰۰ پاکبان و انجام عملیات شن و نمک پاشی

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص وضعیت فعلی شهر و نحوه خدمت‌رسانی در برف اظهار کرد: با توجه به هشدار هواشناسی خراسان رضوی و با هماهنگی‌های صورت گرفته از دیروز بیش از ۶ هزار نیروی خدمات شهری به همراه ۳۰۰ دستگاه انواع خودروهای تخصصی خدمات شهری در سطح شهر مستقر و مشغول خدمت رسانی هستند.

علی نجفی افزود: از روز گذشته تا کنون ۲ هزار تن نمک‌پاشی و ۶۵۰ تن شن‌پاشی در معابر و خیابانهای شهر انجام شده است اما شدت یخ زدگی به حدی است که نمک‌پاشی اثربخشی چندانی ندارد لذا سعی می شود با شن‌پاشی از لغزندگی سطح خیابانها کاسته شود.

وی گفت: عصر دیروز به دلیل برودت بی سابقه هوا، انجام عملیات شن پاشی و نمک پاشی برای ساعتی با مشکل مواجه شد و حجم زیاد خودروهای شخصی در معابر موجب شد تا خودروهای سنگین شهرداری امکان فعالیت نداشته باشند.

معاون شهردار مشهد افزود: از این رو تلاش شد از خودروهای سبک برای شن و نمک پاشی استفاده شود و پس از رفع گره‌های ترافیکی، مجددا خودروهای سنگین اقدام به فعالیت کردند.

مسدود شدن پل‌های امام حسین (ع و نمایشگاه در مشهد

معاون شهردار مشهد از باز بودن همه معابر شهری خبر داد و افزود: فقط پل امام حسین (ع) و پل بلوار امام حسین (ع) به دلیل واقع شدن در مسیر جریان هوای سرد و یخ زدگی مسدود شده اند.

نجفی از شهروندان درخواست کرد: از ترددهای غیرضروری در سطح شهر و استفاده از خودروهای شخصی تا زمان بر طرف شدن لغزندگی خیابانها و معابر خودداری کنند.

عصر یخبندان در مشهد

مدیریت ترددها به رغم یخبندان

روزانه حدود یک میلیون خودرو در شهر مشهد تردد می کنند و قطعا تردد این حجم خودرو در روزهای برفی با حوادث ترافیکی همراه می شود.

رییس پلیس راهور خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: دیروز با توجه به برودت هوا و یخ زدگی سطح معابر و خیابانها حدود ۷۰۰ فقره تصادف در خیابانهای مشهد رخ داد که بخش زیادی از این تصادفات مربوط به صبح تا ظهر بود و از عصر با رعایت سرعت و همراهی شهروندان، تعداد تصادفات کاهش چشمگیری یافت.

سرهنگ علی اکبر غلامی افزود: نیروهای راهور و شهرداری از روز گذشته در خیابانها و معابر شهر مشغول شن و نمک پاشی و رفع انسداد خیابانها هستند و خیابانهایی که با مشکل مواجه بودند نیز برای رفع مشکل به شبکه بحران معرفی شدند.

وی اضافه کرد: به رغم یخبندان، تردد خودروهای شخصی در سطح خیابانهای مشهد مدیریت شده و شاهد حوادث خاص ترافیکی نیستیم.

رییس پلیس راهور خراسان رضوی تاکید کرد: البته تاکید داریم تا شهروندان از ترددهای غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند.

عصر یخبندان در مشهد

آماده باش ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد

آماده باش ناوگان قطار شهری، اتوبوسرانی و تاکسیرانی مشهد از اقدامات مدیریت شهری برای خدمت‌رسانی مطلوب به شهروندان در روزهای برفی است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی مشهد اعلام کرد: همزمان با ورود سامانه بارشی به مشهد و کاهش محسوس دمای هوا در این شهر، کلیه ناوگان تاکسیرانی در آماده‌باش کامل، برای خدمت‌رسانی به شهروندان و زائران هستند.

احمد محبی افزود: در این راستا ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی در مبادی ورودی شهر و نیز اطراف حرم مطهر فعال هستند و بیش از ۱۲۰ اپراتور در آماده‌باش شبانه‌روزی آماده پاسخگویی و خدمت‌رسانی به شهروندان هستند.

وی اضافه کرد: همچنین گشت‌های نظارتی و نیروهای اجرایی سازمان به تعداد ۱۰۰ نفر برای نظارت بر خدمت‌رسانی ناوگان با رعایت نرخ مصوب، استفاده از تاکسی‌متر و فاکتور سفر و خدمت‌رسانی شایسته به زائران و مجاوران در سطح شهر مشهد فعال هستند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد نیز اظهار کرد: در پی صدور هشدار سازمان هواشناسی و استانداری خراسان رضوی در خصوص برودت هوا و بارش نزولات آسمانی، اقدامات پیشگیرانه از سوی حوزه مدیریت بحران شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد در دستور کار قرار گرفته و اجرایی شده است.

مجتبی زمانیان‌وحیدی افزود: شرایط ایمن تردد مسافران در ایستگاه‌ها نظیر نظافت مرتب، مفروش نمودن مسیر تردد بافرش های لاستیکی، آماده‌باش گروه‌های جمع‌آوری سوانح و ایمنی برای مواجهه در شرایط اضطرار، آمادگی ستاد مدیریت بحران شرکت و آمادگی و انجام هماهنگی‌ها و ارائه مجوزها و ارتباطات مربوط توسط مراکز کنترل و فرمان خطوط یک و دو از فعالیت‌های انجام‌شده در راستای خدمات‌رسانی مناسب به زائران و مجاوران در پی بارش نزولات آسمانی است.

وی گفت: هم اکنون نیز سرویس‌دهی به زائران و مجاوران از سوی ناوگان قطار شهری در کلیه ایستگاه‌های خط یک و دو مشهد بدون مشکل در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد نیز از اتخاذ تدابیر لازم و خدمت رسانی با تمام ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی به شهروندان با توجه به برودت هوا خبر داد.

علی اصغر نیشابوری افزود: با توجه به برودت هوا در روزهای آتی، تدابیر لازم به منظور خدمت رسانی هرچه شایسته تر به شهروندان اندیشیده شده و تمامی ناوگان آماده است.

وی خاطرنشان کرد: در ابتدای شروع فصل سرما، سازمان اتوبوسرانی نسبت به کنترل و شارژ ضد یخ اتوبوسهای فعال اقدام کرده است و اکنون نیز تمامی سامانه های گرمایشی آنها به صورت مستمر پایش شده و در صورت مشاهده خرابی، رفع نقص می شوند.

به گزارش ایرنا، بنا بر اعلام سازمان هواشناسی، بارش باران و برف در ۱۳ استان کشور تداوم دارد و روز جمعه یک سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود.

بر اساس گزارش مزبور امروز استانهای اردبیل، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، اصفهان، تهران، البرز، گیلان و شمال فارس شاهد بارش برف و باران خواهند بود لذا دستگاه های خدماتی و امدادرسان باید تمهیدات لازم را در نظر داشته باشند تا زندگی شهروندان مختل نشود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha