برنامه مشترک آمریکا، مکزیک و کانادا برای خودکفایی آمریکای شمالی

تهران - ایرنا - روسای جمهوری مکزیک و آمریکا و نخست وزیر کانادا در دیداری سه‌جانبه، برای تشکیل کمیته مشترکی به منظور برنامه‌ریزی و جایگزینی واردات در آمریکای شمالی با هدف دستیابی به خودکفایی توافق کردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای اسپوتنیک موندو، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس‌جمهوری مکزیک، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا و جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در دیداری سه‌جانبه در مکزیکوسیتی گرد هم آمدند و پیرامون موضوعات مشترک به تبادل نظر پرداختند.

جو بایدن در این دیدار خاطر نشان کرد: اولویت، تبدیل آمریکای شمالی به یک قدرت است و این سه کشور با همکاری با یکدیگر قوی‌تر هستند.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: ما سه نفر، شرکای واقعی هستیم که با احترام متقابل و محبت حقیقی نسبت به یکدیگر برای آینده مرفه‌تر مردمان کشورهایمان با هم کار می‌کنیم.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نیز «تقویت اقتصاد آمریکای شمالی» را برای هر سه کشور مهم دانست.

ریس‌جمهوری مکزیک هم در این دیدار سه جانبه تصریح کرد کمیته مشترکی برای برنامه‌ریزی و جایگزینی واردات در آمریکای شمالی ایجاد خواهد شد تا منطقه به طور فزاینده ای خودکفا شود و توسعه و همکاری با کل قاره برقرار شود.

به این ترتیب، آمریکا، کانادا و مکزیک از متخصصانی که علاوه بر دانش کافی در موضوع مورد بحث، از توانایی بالا برای متقاعد کردن بازرگانان و سیاستمداران برای دفاع از این اتحادیه منطقه‌ای برخوردارند، استفاده خواهند کرد. اوبرادور تاکید کرد هدف از تشکیل این کمیته این است که آمریکای شمالی را به طور فزاینده‌ای خودکفا کند.

رئیس دولت مکزیک با استفاده از فرصت سفر رئیس جمهوری آمریکا به کشورش، در مسیر بین فرودگاه و مرکز پایتخت نیز به مدت یک ساعت با بایدن گفتگو کرد و بر همگرایی و ادغام سراسر قاره و خودکفایی در تولید محصولات مصرفی در قاره آمریکا بدون وابستگی به آسیا و اروپا تاکید کرد.

لوپز اوبرادور پیرامون مسئله مهاجرت نیز با اشاره به اینکه بایدن «اولین رئیس‌جمهور ایالات متحده است که یک متر دیوار نساخته است» از وی خواست تا در کنگره آمریکا از قانونی کردن مهاجرت مکزیکی ها حمایت کند.

اوبرادور با بیان اینکه در این نشست سه جانبه موضوع مهاجرت به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفت، تاکید کرد که مکزیک از کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی حمایت می‌کند.

رئیس‌جمهوری مکزیک پیشتر از ارائه طرح جامع مهاجرت به جو بایدن در جریان اجلاس سران آمریکای شمالی خبر داده بود.

دولت آمریکا پیش از انتخابت میان‌دوره‌ای کنگره، قوانین جدیدی برای جلوگیری از ورود غیرقانونی پناهجویان ونزوئلایی اعمال کرد. بایدن به تازگی دستورالعمل جدیدی ارائه کرده است که به اداره گمرک و حفاظت از مرزهای آمریکا اجازه می‌دهد تا مهاجران از هائیتی، کوبا و نیکاراگوئه را نیز از خاک این کشور اخراج کنند. بر اساس این طرح، آمریکا به صورت ماهانه، ۳۰ هزار مهاجر از ونزوئلا، هائیتی، کوبا و نیکاراگوئه را می‌پذیرد و بقیه را بلافاصله به مکزیک اخراج می‌کند.

بایدن در دفاع از سیاست مهاجرتی خود تصریح کرد که قبل از اجرای این اقدام، روزانه حدود یکهزار و ۱۰۰ نفر سعی می‌کردند به طور غیرقانونی وارد آمریکا شوند و این میزان به ۲۵۰ نفر در روز کاهش یافته است.

دولت مکزیک همچنین از تمایل برای پذیرش مهاجران بیشتری که از ایالات متحده اخراج می شوند، خبر داد. این افزایش پذیرش، افزون بر ۳۰ هزار مهاجری است که پیشتر بر سر آن توافق شده بود.

سیاست جدید مهاجرتی دولت آمریکا پس از دستگیری ۲.۷۶ میلیون مهاجر غیرقانونی در سال مالی ۲۰۲۲ صورت گرفت که رقمی بی‌سابقه است.

بر اساس داده های کمیسیون مکزیک برای کمک به پناهندگان (Comar)، در طول سال ۲۰۲۲، مکزیک ۱۱۸ هزار و ۴۷۸ درخواست از سوی مهاجران متقاضی پناهندگی دریافت کرده که بالاترین رقم پس از سال ۲۰۲۱ با ۱۳۱ هزار و ۴۴۸ درخواست است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha