اختصاص ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی برپایه زیست فناوری  امنیت غذایی را امکان پذیر می‌کند

تهران- ایرنا- دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه در حال حاضر ایران به فناوری‌های زیستی دست یافته و بر آن مسلط شده است، گفت: پیشنهاد این ستاد مبنی بر اختصاص ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) بر پایه زیست فناوری و برای دستیابی به امنیت غذایی است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، دکتر مصطفی قانعی امروز (چهارشنبه) در نشست خبری افزود: شاید این مساله را در دنیا کمتر شاهد باشیم که مجموعه ای از پایین فریاد بزند که راهی برای ما باز کنید که بخش اعظم مشکلات کشور را که امنیت غذایی است، رفع کنیم.

وی اظهار داشت: برای مثال در حال حاضر واردات اول ما محصولات غذایی است که چالش آن در بسیاری از احتیاجات مردمی از جمله گوشت و مرغ خود را نشان می دهد و زیست فناوری پاسخ مشخص برای رفع این مشکلات دارد؛ به طوری که به حوزه کشاورزی نیز اعلام کرده ایم سه میلیارد دلار هزینه شما را طی چهار سال کاهش خواهیم داد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ادامه داد: زیست فناوری در حوزه سلامت نیز برنامه دارد و می تواند در چهار سال ۱.۸ میلیارد دلار هزینه این حوزه را کاهش دهد.

قانعی افزود: این درحالی است که برنامه بسیاری از سازمان ها و وزارتخانه ها در دولت این است که بودجه ای از دولت طلب کنند اما ستاد زیست فناوری به دولت اعلام می کند که می خواهیم برای شما درآمد و پول بیاوریم و این اجازه را به ما بدهید.

وی تحقق این مهم را تنها در گرو توجه به اقتصاد زیستی و ایجاد یک ردیف درآمد و هزینه برای این بخش دانست و تاکید کرد: خواسته ستاد توسعه زیست فناوری نیز تنها پذیرش همین مساله است، با این اقدام فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر سهم گرفتن دانش بنیان ها در اقتصاد کشور نیز تحقق می یابد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به اضافه شدن عنوان "اقتصاد دانش بنیان" به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: موضوع اقتصاد دانش بنیان باید محقق شود و نباید فناوری های حوزه زیستی ابتر بماند و اثر آن در اقتصاد مشخص شود.

قانعی همچنین در ادامه این نشست خبری در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا که راه حل رفع این مشکل چیست،‌ اظهار داشت: دیگر این مشکل وجود ندارد و به راهکار رسیده ایم و از حدود ۶ ماه پیش یک گروه دانش بنیان در سازمان برنامه و بودجه شکل گرفته که این مباحث در آنجا طرح شود، به طوری که در تخصیص اعتبار به مجموعه های دولتی همراه با برنامه باشد و ستاد زیست فناوری برنامه خود برای جلوگیری از خروج ارز از کشور را ارائه کرده است.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال واردات پلاسما و انسولین سالیانه ۲۰۰ میلیون دلار ارزبری دارند که ما می توانیم این مشکل را حل کنیم حال یا درست می گوییم یا نادرست و سازمان برنامه و بودجه می تواند این را برای مجموعه های مختلف مورد سنجش قرار دهد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری افزود: این درحالی است که برنامه بسیاری ازسازمان ها و وزارتخانه ها در دولت این است که بودجه ای از دولت طلب کنند اما ستاد زیست فناوری به دولت اعلام می کند که می خواهیم برای شما درآمد و پول بیاوریم و این اجازه را به ما بدهید.

قانعی تحقق این مهم را تنها در گرو توجه به اقتصاد زیستی و ایجاد یک ردیف درآمد و هزینه برای این بخش دانست و گفت: خواسته ستاد توسعه زیست فناوری نیز تنها پذیرش همین مساله است، با این اقدام فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر سهم گرفتن دانش بنیان ها در اقتصاد کشور نیز تحقق می یابد.

تلاش ستاد توسعه زیست فناوری برای تحقق ۳ درصد اقتصاد زیستی جهان در ایران

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از فرهیختگی های مناسب که در کشور انجام شد، این بود که از دو دهه قبل گروهی از دانشمندان کشور تلاش داشتند زیست فناوری را رشد دهند. از این رو کمیته زیست فناوری با این قدمت تشکیل شد.

دبیر ستاد توسعه فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری افزود: از همان زمان کمیته زیست فناوری به شورای زیست فناوری تبدیل و بعد از مدتی شکل گرفت.پس از آن ستاد توسعه زیست فناوری قبل از ایجاد معاونت علمی راه اندازی شد و فعالیت‌های این دانشمندان ذیل این ستاد مدیریت شد.

قانعی یادآور شد: این ستاد موظف به برنامه ریزی، هماهنگی، هم افزایی و حمایت از فناوران حوزه زیستی ست که این مهم نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی تعریف شده است. ستاد توسعه زیست فناوری در واقع درصدد است که سه درصد اقتصاد زیستی جهان را برای ایران محقق کند.

وی با بیان اینکه حوزه زیست فناوری در جهان از تأثیرات شگرفی در اقتصاد برخوردار است، خاطرنشان کرد: این حوزه قادر است اشتغالزایی و رشد کشورها را تا حدود زیادی محقق کند چراکه بیشترین بخش مربوط به تحقیق و توسعه کشورها در حوزه بیوتکنولوژی بوده است و البته رشد این حوزه نیز ورود رشته‌ها و حوزه‌های دیگر به بخش زیست فناوری است.

نام ایران در سازمان جهانی بهداشت در صدر فهرست تولید فناوری و عرضه واکسن قرار دارد

دبیر ستاد توسعه فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با یادآوری تولید ۶ فناوری به منظور تولید و توسعه واکسن کرونا گفت: این درحالی بود که ایران به دلیل تحریم ها حدود ۶ ماه از سایر کشورها عقب بود. در حال حاضر نام ایران در سازمان جهانی بهداشت در صدر لیست تولید فناوری و عرضه واکسن است.

قانعی با بیان اینکه ایران در حال حاضر از واکسن کرونا بی نیاز است، تصریح کرد: کرونا فرصتی برای اخذ مجوز تحقیقات در زمینه mRNA بود، این یعنی به فناوری دست پیدا کرده ایم که می‌توانیم برای تولید محصولات مختلف در حوزه‌های درمان، واکسن و شیوه‌های تشخیصی ورود کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: محققان کشور در حوزه بیوتکنولوژی در مرز دانش فعالیت می‌کنند و mRNA یکی از حوزه‌های فعالیت‌های دانش بنیان کشور با اهمیت است و پیش بینی می‌شود در پنج سال آینده چندین نوع واکسن، روش درمانی و شیوه‌های تشخیص به دنیا عرضه شوند.

۷۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه زیست فناوری فعالیت می کنند

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری همچنین در ادامه از فعالیت ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در این بخش خبر داد.

قانعی تصریح کرد: فعالان حوزه بیوتکنولوژی موفق شده اند تاکنون محصولات خود را به ۱۷ کشور دنیا صادر کنند.

وارد کردن مباحث بیوتکنوژی به مدارس اقدام اساسی ستاد زیست فناوری است

وی توجه هرچه بیشتر به آینده نگری به منظور جلوگیری از عقب ماندگی علمی از سایر کشورها را ضروری دانست و افزود: کشورها دائما درحال پیشرفت هستند و ما نیز باید به این مهم توجه راهبردی کنیم.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری به سخن برخی از بزرگان مبنی بر اینکه سنجش یک کشور نه به درآمدو کارخانه و صادرات است بلکه به چگونگی تربیت بچه ها در مدارس است، اشاره کرد و افزود: نگاهی به مدارس و وضعیت آموزشی پایه هرکشوری آینده یک کشور را متصور خواهد کرد.

قانعی یکی از اقدامات اساسی ستاد توسعه زیست فناوری را ورود به مدارس و مطرح کردن مباحث حوزه زیست فناوری در سطوح پایه و مدارس عنوان کرد و یادآور شد: برای ما بسیار جذاب بود که یکی از برندگان طلا المپیاد مطرح کرد که به دلیل رشد در این فضا و بستر به زیست فناوری علاقمند شدم و موفق به کسب مدال شدم بنابراین یک بستر سازی و کار بر روی استعدادهای درخشان صورت گرفته است به عنوان مثال در نشست اخیر این ستاد با مدارس کشور پنج هزار دانش آموز در حوزه زیست فناوری دانش آموزی شرکت داشتند که اگر تنها یک درصد این به نتیجه برسد چه عدد و رقمی را در تولید علم و فناوری برای آینده ایران محقق می کند.

وی همچنین گفت: بر اساس قراردادی که با آموزش و پرورش امضا شد، معلمان علاوه بر زیست شناسی مباحث زیست فناوری را نیز تدریس خواهند کرد، اگر پیش از این معلمان درمورد کلروفیل یا باکتری صحبت می کرد اما چه میزان از فناوری های این دو مبحث وارد اقتصاد کشورها شد، این موضوع مغفول واقع شده است و اگر این مباحث به شکل صحیح و کامل در مدارس طرح شود انگیزه و علاقه دانش آموزان را برای کسب دانش بسیار بیشتر خواهد کرد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری همچنین از همکاری مشترک سه کشور روسیه، ترکیه و عمان با ایران به منظور همکاری های مشترک در حوزه زیست فناوری خبر داد.

قانعی اظهار داشت: به دنبال این همکاری ها و با وجود انواع تحریم ها درحال حاضر محصولات زیستی با فناوری ایرانی در کشورهای روسیه، ترکیه و عمان تولید می شوند و این یک افتخار برای کشور محسوب می شود.

تولید مرغ «آرین» با ژنتیک بومی

وی همچنین در این نشست خبری از تلاش دانش بنیان های این حوزه برای تولید مرغ "آرین" که ژن های آن درحال حاضر وارداتی هستند، خبر داد و تاکید کرد: یکی از برنامه های ستاد توسعه زیست فناوری تولید مرغ آرین با ژنتیک بومی است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری در ادامه یکی دیگر از برنامه های این ستاد را رفع هرچه بیشتر مشکلات فناورانه حوزه کشاورزی از طریق فناوران این حوزه عنوان کرد و از همکاری مشترک سه کشور روسیه، ترکیه و عمان با ایران به منظور همکاری های مشترک در حوزه زیست فناوری خبر داد.

وی تصریح کرد: به دنبال این همکاری ها و با وجود انواع تحریم ها درحال حاضر محصولات زیستی با فناوری ایرانی در کشورهای روسیه، ترکیه و عمان تولید می شوند و این یک افتخار برای کشورمان محسوب می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha