تئاتر هم مثل سینما به صنعتی پولساز تبدیل شود 

شیراز-ایرنا-یک کارگردان تئاتر که از استان یزد در جشنواره منطقه‌ای تئاتر فجر در شیراز شرکت کرده است، گفت: تئاتر هم مانند سینما باید به یک صنعت پولساز تبدیل شود چراکه هنرمندان بسیاری در این عرصه از طریق این هنر امرار معاش می‌کنند.

علیرضا کاغذگران پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: آن‌گونه که باید به تئاتر توجه نمی‌شود؛ چرا نباید تئاتر هم همچون سینما به یک صنعت پولساز تبدیل شود؟ برخی شعار هنر برای هنر می‌دهند یا معتقدند هنر، فروشی نیست اما این نوع نگرش صحیح نیست زیرا هنرمندان زیادی هستند که از طریق هنر خود ارتزاق می‌کنند.
این کارگردان تئاتر ادامه داد: باید بستری فراهم شود و فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه صورت بگیرد تا مردم به تئاتر به عنوان یک برنامه روتین هفتگی نگاه کنند.

تئاتر دیدن باید جزئی از روزمرگی مردم جامعه شود
کاغذگران اضافه کرد: تئاتر دیدن باید جزئی از روزمرگی مردم جامعه شود. این موجب می‌شود هم هنرمند هنر خود را ارائه دهد و دغدغه‌های مالی‌اش را برطرف کند و هم بیننده و تماشاگر سطح دانش خود را ارتقا بدهند.
وی به بیان عمده‌ترین مشکلات افراد فعال در این عرصه پرداخت و گفت: امروز هزینه‌های بسیاری صرف تولید یک اثر سینمایی یا تلویزیونی‌ می‌شود که در جای خود خوب است اما چرا این بودجه به تئاتر که یک اجرای زنده و تأثیرگذارتر است تعلق نمی‌گیرد؟

اجرای نمایش «وقتی صدای سوت می‌یاد سرت را بدزد» در جشنواره منطقه‌ای تئاتر
کارگردان نمایش «وقتی صدای سوت می‌یاد سرت را بدزد» در خصوص سبک و شیوه اجرایی این نمایش که در جشنواره منطقه‌ای تئاتر در شیراز حضور دارد، گفت: سبک کار کمدی فانتزی ست و دلیل انتخاب کار کمدی این است که در کمدی فضای آزادتری برای انتقاد وجود دارد و همچنین به ما این امکان را می‌دهد که در فضای فانتزی برخی قراردادها و قوانین را بشکنیم و تصور خود را از فضای پیرامون و روزمرگی بهتر بیان کنیم.
این فعال در عرصه تئاتر با اشاره به داستان این نمایش گفت: این نمایش یک کار ضد جنگ است؛ ماجرای سربازی است که در یک دکل در میدان جنگ نگهبانی می‌دهد؛ سالهاست که جنگ ادامه دارد و همسر سرباز از آنجا که سرباز در طول این سالها به خانه نرفته تصمیم می‌گیرد نزد همسرش برود و در میدان جنگ داخل دکل با سرباز زندگی کند.

تئاتر هم مثل سینما به صنعتی پولساز تبدیل شود 

معرفی بازیگران و عوامل نمایش
کاغذگران به معرفی عوامل این نمایش پرداخت و گفت: محمد مهدی بزرگ زاده، رضوان مختاری، یونس ابوالمعصومی و علیرضا زارع بازیگران این نمایش هستند؛ محمد مهدی بزرگ زاده هم به عنوان دستیار کارگردان و مهدی صالحیاربه عنوان نویسنده در این نمایش با ما همکاری دارند.
این کارگردان ادامه داد: مریم هاشمی، امیرعباس پارسائیان، محمد مهدی ناصرالمعمار، مهدی سرسنگی، امیر رضا جاور، محمد مهدی بزرگ زاده، علیرضا کاغذگران، محمد رضا احمد زاده جوزمی، مبین خواجه افضلی، محمد مهدی خدایاری جوزم، ابوالفضل حیدری و محمد حقیقی از دیگر عوامل اجرایی این نمایش هستند. ناگفته نماند که ما از استان یزد و شهر یزد در این جشنواره شرکت می‌کنیم.
وی گفت: این نمایش در جشنواره منطقه‌ای تئاتر ساعت ۱۸ روز پنجشنبه ۲۲ دی‌ماه در تالار سبز مجموعه هنر شهر آفتاب اجرا می‌شود.

شادابی جامعه با برگزاری جشنواره‌های هنری
کاغذگران به بیان مزایای برگزاری جشنواره‌های تئاتر پرداخت و گفت: برگزاری جشنواره‌های هنری به شادابی جامعه کمک می‌کند و پویایی و نشاط را وارد جامعه می‌کند؛ امیدوارم تمام گروه‌ها بهترین اجرای خودشان را ارائه بدهند و شاهد کارهای جذابی باشیم چراکه اجراهای قدرتمند موحب بالا رفتن سطح جشنواره می‌شود.
این کارگردان اظهار داشت: بدون شک گروه اجرایی جشنواره نیز به بهترین نحو میزبانی این رویداد را در شیراز شهر عشق و راز انجام خواهند داد چرا که شیراز مرکز هنر و ادبیات است و شهری هنرمندپرور به شمار می‌رود.

بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور از پنجشنبه ۲۲ دی‌ماه تا یکشنبه ۲۵ همین ماه با حضور هنرمندان از هشت استان به میزبانی شیراز برگزار می شود و گروه‏‌های نمایشی از استان‏‌های اصفهان، کرمان، قم، سیستان بلوچستان، بوشهر، مازندران، یزد در این جشنواره به رقابت می‌پردازند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha