دستاوردهای فناوری و دانش ایرانی در این هفته
رشد نشریات علمی پزشکی ایران در نمایه بین‌المللی اسکوپوس/۴۵ نشریه از آغاز دولت سیزدهم

تهران-ایرنا- این هفته نیز اخباری از نتیجه پژوهش‌ها، طراحی یا تولید محصولات فناور و پیشرفت‌های علمی ایران و در کنار آن برترین‌های جهان در ایرنا منتشر شد که گزیده چند خبر آن را در زیر می‌خوانید.

آب درمانی و ام اس

نتیجه پژوهش مشترک دانشگاه های علوم پزشکی تهران ، ایران و اسکس انگلستان اثبات کرد که آب‌درمانی در بهبود تعادل، خستگی و عملکرد حرکتی بیماران مبتلا به بیماری «ام اس» تاثیر مثبت دارد.

بخشی از نتایج پژوهش محبوبه غیور نجف‌آبادی عضو هیأت علمی گروه رفتار حرکتی و روان‌شناسی ورزشی دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، در آخرین شماره نشریه معتبر «ام اس و اختلالات مرتبط» از سوی انتشارات الزویر منتشر شد.

غیور درباره مقاله‌ای که به تازگی نشر یافته است، توضیح داد: این بررسی نشان می‌دهد سه تا هشت هفته آب‌درمانی می‌تواند اثرات مفیدی بر کاهش خستگی (روانی، فیزیکی و شناختی)، تعادل و عملکرد حرکتی در بیماران مبتلا به ام اس داشته باشد. این اثرات ممکن است از افزایش آمادگی قلبی تنفسی و افزایش نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) یا غذای مغز ناشی شود.

این مقاله با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه اسکس انگلستان تألیف شده و از طریق پیوند زیر در دسترس است:

A systematic review with meta-analysis on balance, fatigue, and motor function following aquatic therapy in patients with multiple sclerosis

دستاوردهای فناوری و دانش ایرانی در این هفته

آسفالت هوشمند ایرانی

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق شد با تولید آسفالت هوشمند ضمن ارتقای کیفیت جاده‌ها به کاهش سطح تصادفات کمک کند.

مسعود علیزاده از مدیران شرکت دانش‌بنیان تولید کننده این محصول اظهار داشت:نسل جدید قیرهای هوشمند به روش پلیمریزاسیون،از ویژگی‌های مهم این آسفالت‌ها، خاصیت خود ترمیم‌شوندگی آنها است. این آسفالت از حافظه شکلی برخوردار است، یعنی پس از تغییر حالت و خرابی احتمالی، می‌تواند به حالت اولیه خود بازگردد.

وی ادامه داد: همچنین در برابر یخ‌زدگی مقاومت بیشتری دارد و از لغزندگی کمتری برخوردار است. این ویژگی‌های مختلف باعث شده است که سطح تصادفات در این نوع آسفالت‌ها کاهش یابد.

او با یادآوری اینکه این محصول در حدود ۱۰۰ هزار تن در شهر مشهد و دیگر شهرهای خراسان، اجرا شده است. خاطرنشان کرد: آسفالت‌هایی که با استفاده از پلیمر خارجی تولید شده‌اند معمولاً ۲۵۰ درصد از نمونه مشابه آسفالت‌های معمولی گران‌تر هستند، در حالی که قیمت آسفالت هوشمند و پلیمری این شرکت تنها ۱۵ درصد از آسفالت معمولی بالاتر است.

رشد نشریات علمی پزشکی ایران در نمایه بین‌المللی اسکوپوس/۴۵ نشریه از آغاز دولت سیزدهم

۲۷ هزار و ۸۰۰ مقاله محققان و پژوهشگران حوزه علوم پزشکی ایران در نمایه بین‌المللی اسکوپوس در سال ۲۰۲۱ نمایه شده است که از این تعداد ۴۵ نشریه از آغاز دولت سیزدهم موفق به اخذ این نمایه شده‌اند.

یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت روز یکشنبه در این خصوص با بیان اینکه رشد نشریات علوم پزشکی در نمایه‌های بین‌المللی در ادوار گذشته بی‌سابقه بوده است، اظهار داشت: مجموع نشریات دارای رتبه علمی پژوهشی از کمیسیون نشریات وزارت بهداشت درحال حاضر ۴۶۵ عنوان نشریه در حوزه‌های مختلف علوم سلامت است که تا پیش از آغاز دولت سیزدهم تعداد ۱۳۵ نشریه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دارای نمایه اسکوپوس بودند و اکنون بعد از گذشت یک سال به عدد ۱۸۰ عنوان رسیده است.

به گفته وی در میان دانشگاه‌های علوم پزشکی تیپ یک، دانشگاه علوم پزشکی تهران از مجموع ۵۵ نشریه ۳۳ عنوان دارای نمایه است و دانشگاه های شهید بهشتی و مشهد در رده دوم تا سوم قرار دارند. در میان دانشگاه‌های علوم پزشکی تیپ دو، شهید صدوقی یزد با پنج نشریه دارای نمایه است.

وی درباره دیگر نمایه‌های بین‌المللی گفت: در حال حاضر ۹۷ عنوان نشریه در نمایه ISI داریم که شامل نشریات دارای تاثیر و ESCI می‌شود. ۷۸ نشریه علوم پزشکی در نمایه PubMed داریم ضمن اینکه ۴۷ عنوان نشریه نیز دارای هر سه نمایه ISI ،Scopus و PubMed هستند.

ثبت ۷۵ هزار رساله در ایرانداک/۴۵ درصد متعلق به زنان و ۵۵ درصد مردان

مار پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ثبت شده در ایرانداک در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ نشان می‌دهد که بیش از ۷۵ هزار پایان‌نامه و رساله در این سامانه ثبت شده که از این تعداد ۴۵ درصد متعلق به دانش‌آموختگان زن و ۵۵ درصد دانش‌آموختگان مرد است.

به گزارش ایرنا از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران از ۷۵ هزار و ۳۹۷ پایان‌نامه و رساله (پارسا) ثبت‌شده، ۳۳ هزار و ۵۱۴ پارسا (۴۵/۴۴ درصد) متعلق به دانش‌آموختگان زن و ۴۱ هزار و ۸۸۳ پارسا (۵۵/۵۵ درصد) برای دانش‌آموختگان مرد بوده‌ است.

شمار پایان‌نامه‌های زنان در گروه آموزشی علوم پایه با ۴۰۱۰ مدرک، علوم‌پزشکی با ۱۷۳ مدرک و گروه هنر با ۲ هزار و ۶۳۶ مدرک از پایان‌نامه‌های مردان بیشتر است. رساله‌های زنان نیز در گروه آموزشی علوم پایه با ۸۰۸ مدرک و علوم‌پزشکی با ۴۱۵ مدرک بیشتر از رساله‌های مردان بوده است.

شمار پارساهای ثبت شده زنان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ۱۵۳ مدرک، بیشتر از پارساهای ثبت شده مردان است و شمار پایان‌نامه‌های ثبت شده زنان در وزارت بهداشت، درمان، و آموزش پزشکی با ۸۲ مدرک و دانشگاه پیام نور با ۳۸۵۱ مدرک، بیشتر از پایان‌نامه‌های ثبت شده مردان است. شمار رساله‌های ثبت شده زنان نیز در دانشگاه آزاد اسلامی با ۴۴۴ مدرک و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ۷۱ مدرک، بیشتر از رساله‌های ثبت شده مردان است.

دستاوردهای فناوری و دانش ایرانی در این هفته

محصول نانویی که مانع خاموشی ها در مواقع شرجی است

یک شرکت ایرانی موفق به تولید مقره‌های دارای نانوپوشش سیلیکونی شد که در سامانه‌های انتقال برق استفاده می‌شود. این محصول به دلیل وجود خاصیت آب‌گریزی نسبت به آلودگی هوا مقاومت بالایی دارد و در نتیجه به جلوگیری از خاموشی‌های گسترده برق به ویژه در شهرهای با آب و هوای شرجی کمک شایانی می‌کند.

نیما حق‌شناس موسس این شرکت درمورد دستاورد آن گفت: این پوشش نوعی پوشش سیلیکونی است که جزو پوشش‌های تحریمی به کشور بوده و امکان وارد کردن آن وجود نداشت.

وی افزود: این محصول علاوه بر دوام و ماندگاری بالا در شرایط آب و هوایی مختلف به ویژه آب و هوای شرجی عملکرد مناسبی دارد. این نانوپوشش با یک سوم قیمت نمونه خارجی تولید شده و قابلیت رقابت با محصول خارجی را دارد.

این پوشش نانویی تمام مشخصات مورد نظر توانیر را دارد و این فناوری علاوه بر کاربرد در صنعت برق، جهت آب‌گریزی مصالح و سنگ‌های ساختمانی نیز قابل استفاده است.

دستاوردهای فناوری و دانش ایرانی در این هفته

تولید نانوکامپوزیت با خمیرساز ایرانی

یک شرکت فناور ایرانی دستگاه نیدر یا خمیرساز برای اختلاط مؤثر و سریع مواد ویسکوز مانند پلیمرها، چسب‌ها، رزین‌ها با یکدیگر یا با نانوذرات معدنی یا آلی و همچنین پودرهای آلی و معدنی تولید و به بازار عرضه کرد که دامنه کاربرد وسیعی در صنایع مختلف ازجمله تولید نانو کامپوزیت دارد.

فناوری نیدر برای تولید آلیاژهای پلیمری، کامپوزیت‌ها و از جمله نانوکامپوزیت‌ها قابل استفاده بوده و این دستگاه قادر است ذرات جامد را تا سایز ذرات اولیه تقلیل داده و سپس وارد شبکه کامپوزیت یا کامپاند نماید.

نیدرهای تولیدی این شرکت ایرانی در دو نوع متقارن و غیرمتقارن طراحی و ساخته شده‌اند. مشخصات دستگاه‌های نیدر بسته به ظرفیت و فرآیند مورد انتظار، متفاوت طراحی می‌شود. گیربکس همزمان دوار و رفت و برگشتی، شفت مرکزی، مارپیچ‌های اختلاط، مارپیچ‌های پیشران، پوسته زون‌های اول، دوم و سوم، اکسترودر پیشران تک ماردون و هد بخش‌های اصلی تشکیل‌دهنده دستگاه نیدر این شرکت هستند.

این دستگاه برای تولید نانوکامپوزیت‌ها، تولید آلیاژهای پلیمری مهندسی، تولید مستربچ‌های پلیمری، تولید کامپاندهای زیست‌تخریب‌پذیر، تولید کامپاند کاغذ سنگی، تولید خمیرهای مورد استفاده جهت تولید آندهای کربنی در صنعت آلومینیوم، راکتور واکنش‌های ناهمگن شامل فازهای خمیر، گاز، جامد، تولید کودهای شیمیایی نانوساختار، تولید خوراک دام نانوساختار، تولید خمیرهای نانوساختار در صنایع دارویی و بهداشتی و تولید سوخت‌های جامد قابل استفاده است.

دستاوردهای فناوری و دانش ایرانی در این هفته

چرا کودکان باهوشترند

تحقیقات جدید تایید کرده است که کودکان به علت تفاوت در فعالیت پیام رسان مغزی «گابا» احتمالا نسبت به بزرگسالان مهارت‌ها و دانش جدید را سریعتر یاد می‌گیرند.

به گزارش ایرنا از «سای تک دیلی» تحقیقات جدید منتشر شده در نشریه «بیولوژی جاری» (Current Biology) باهوش تر بودن کودکان نسبت به بزرگسالان را اثبات می کند.

کودکان در جریان آموزش دیداری، افزایش سریعی را در پیام رسان مغزی GABA تجربه کردند که حتی پس از پایان یافتن کار یادگیری هم دوام داشت. در مقابل، میزان فعالیت پیام رسان مغزی GABA در بزرگسالان در مدت زمان آموزش ثابت و یکنواخت بود. این یافته ها حاکی است که مغز کودکان تا حد بیشتری به آموزش و یادگیری پاسخ می دهد و به آنها امکان می دهد بر مطالب جدید با سرعت و کارایی بیشتری مسلط شوند.

اغلب تصور می شود که کودکان بصورت کارآمدتری نسبت به بزرگسالان یاد می گیرند. هر چند مدارک علمی در تایید این حرف تا کنون حداقل ضعیف بوده است و اگر این حرف درست باشد، مکانیسم های عصبی مسئول یادگیری کارامدتردر کودکان نامشخص و ناروشن است.

دستاوردهای فناوری و دانش ایرانی در این هفته

فرآیندی نو برای تولید غشای آزاد

یک تیم از دانشمندان و مهندسان به سرپرستی دانشگاه توئین‌سینی مینه سوتا در آمریکا، روش جدیدی را برای ساخت فیلم‌های نازک از نیمه‌هادی‌های اکسید پروسکیت ارائه کرد که می توانند در پاسخ به محرک‌هایی مانند نور، میدان‌های الکتریکی و میدان‌های مغناطیسی تغییر کنند.

این کشف به محققان این امکان را می‌دهد تا دستگاه‌های بهتری مانند حسگر، منسوجات هوشمند و الکترونیک انعطاف‌پذیر ایجاد کنند.

این گروه تحقیقاتی روشی جدید برای ایجاد موفقیت‌آمیز غشایی از اکسید فلزی خاص-تیتانات استریتیوم-پیدا کرده است. روش آنها چندین مساله را دور می‌زند که در گذشته سنتز فیلم‌های اکسید فلزی آزاد را با چالش مواجه کرده است.

طراحی سامانه تصفیه فاضلاب‌های صنعتی به همت دانش‌بنیان‌های ایرانی

تهران - ایرنا - یک شرکت دانش‌بنیان موفق شد سامانه‌ای را برای تصفیه فاضلاب‌های شهری و صنعتی با هدف صرفه‌جویی در مصرف آب طراحی کند.

به گفته رییس هیات مدیره این شرکت دانش بنیان محصول مزبور (پمپ پریستالتیک) یک‌ نوع پمپ غلتکی است که برای انتقال مایعات استریل استفاده می‌شود و در بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، شرکت‌های داروسازی و در بخش‌های تحقیقاتی کاربرد دارد. این محصول نسبت به نمونه‌های خارجی موجود در بازار از کارآیی بالاتر و بسیار ارزان تر است.

وی اظهار داشت: قالب‌های لازم برای ساخت این پمپ را طراحی کرده و سفارش ساخت داده‌ایم و پس از بررسی‌های مکرر در طول سه سال گذشته نقص‌های این قالب‌ها را اصلاح کرده‌ایم و امید داریم که از ابتدای سال ۱۴۰۲ این پمپ را به بازار وارد کرده و به تولید انبوه برسانیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha