۲۲ دی ۱۴۰۱، ۰:۰۱
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 84996289
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گفت وگوی وزیر خارجه عمان و نماینده سازمان ملل درباره یمن

تهران- ایرنا- منابع خبری چهارشنبه شب گزارش دادند، وزیر خارجه عمان در مسقط با نماینده سازمان ملل متحد درباره یمن دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رسمی عمان، «بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان با «هانس گروندبرگ» نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن در مسقط دیدار و گفت وگو کرد.

بر اساس این گزارش، دو طرف به تبادل نظر درباره تلاش‌های صورت گرفته برای برقراری صلح در یمن به گونه‌ای که خواسته‌های مردم این کشور برای امنیت و ثبات از طریق یک فرآیند سیاسی با مشارکت همه طرف‌های یمنی و حمایت جامعه جهانی برآورده شود، پرداختند.

جزئیات بیشتری از این دیدار و گفت وگو منتشر نشده است.

این دیدار در حالی صورت گرفته است که بر اساس گزارش‌ها، هیأتی از عمان روز سه‌شنبه به صنعا پایتخت یمن سفر کرد تا درباره آخرین تحولات بحران این کشور با مقام‌های صنعا دیدار و گفت وگو کنند.

محمد عبدالسلام رئیس هیات مذاکره کننده صنعا در این باره گفت که سفر هیات عمانی در این مرحله در ادامه دیدارهای اخیر و پس از انتقال پیام‌های بسیاری میان طرف‌های یمنی انجام می‌شود.

وی افزود: پیام‌هایی با سایر طرف‌ها رد و بدل می‌شود و جزئیات تازه در این زمینه را به اطلاع رهبری و رئیس شورای عالی سیاسی یمن خواهیم رساند.

عبدالسلام با تاکید بر اینکه صدای ملت یمن تاثیر بسیار مهمی بر روند اوضاع سیاسی و نتیجه مذاکرات دارد، خاطرنشان کرد: اوضاع انسانی در رأس پرونده سیاسی و مذاکرات قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: عمان تلاش‌های ستودنی را به همراه طرف‌های بین المللی برای دستیابی به امنیت و صلح در یمن انجام می‌دهد.

عبدالسلام ادامه داد: دیدارهای فشرده بین صنعا و مسقط نشان دهنده جدیت ما در رسیدن به گام‌های ملموس است و مشکل ناشی از میزان جدیت طرف مقابل (ائتلاف متجاوز و مزدوران آنها) است.

هیات عمانی نقش میانجی بین دولت نجات ملی یمن با ائتلاف متجاوز سعودی را برعهده دارد.

عربستان از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

این کشورها پس از ۷ سال تجاوز به یمن و کشتار هزاران نفر و تخریب زیرساخت‌های این کشور نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه به دنبال ضربات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن به عمق خاک آن‌ها مجبور به پذیرش آتش بس شدند.

آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است، به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد پیش از این یک بار تمدید شده بود. تمدید ۲ ماهه این آتش بس ۱۱ مرداد ماه به پایان رسید که مجددا تمدید شد و ۱۰ مهر بدون دستیابی به توافقی جدید به خاطر زیاده خواهی های سعودیها و برآورده نکردن مطالبات مشروع ملت یمن پایان یافت و تمدید نشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha