۲۲ دی ۱۴۰۱، ۰:۰۶
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 84996328
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

منبع یمنی: مذاکره هیات عمانی برای توقف حملات به بنادر نفتی است

تهران- ایرنا- یک منبع دیپلماتیک یمنی چهارشنبه شب به شبکه المیادین لبنان گفت که هیات عمانی برای توقف حملات صنعا به بنادر نفتی میانجیگری می‌کند.

به گزارش ایرنا از المیادین، یک منبع دپیماتیک یمنی که نامش ذکر نشده، گفت که سفر هیات عمانی برای دومین بار در کمتر از دو هفته گذشته به صنعا برای میانجیگری با هدف توقف هدف قرار دادن بنادر نفتی است.

این منبع در ادامه گفت که فشار بین المللی گسترده‌ای بر صنعا برای اجازه دادن به از سرگیری صادرات نفت یمن صورت گرفته است.

این منبع افزوده است: صنعا به شروط خود در پرداخت حقوق همه کارکنان و رفع محاصره در ازای از سرگیری صادرات نفت پایبند است.

وی اضافه کرد: هیات عمانی تلاش‌های بی وقفه‌ای برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها در مورد موضوع بشردوستانه انجام می‌دهد.

منبع یمنی همچنین گفت: تلاش‌ها بر تمدید آتش بس تمرکز دارد و صحبت فرستاده سازمان ملل متحد در مورد تلاش برای حل و فصل سیاسی یمن تعجب آور است.

وی افزود: نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن با صحبت از وقایعی که ارتباطی با آنچه در جریان مذاکرات اتفاق می‌افتد، ندارد به مردم یمن و جهان توهم می‌فروشد.

این منبع دیپلماتیک اضافه کرد: پرداخت حقوق، آزادی سفر و ورود مشتقات نفتی از حقوق طبیعی است و قطع یا جلوگیری از آن و محدود کردن دسترسی آنها، جنایات جنگی است.

وی همچنین گفت: ائتلاف سعودی قطع حقوق، محاصره و تحریم هوایی را کارت‌های خود برای مذاکره در پرونده نظامی قرار داده است.

منبع یمنی افزود: مذاکرات جاری در خصوص موضوعات بشردوستانه است اما با عدم انعطاف ائتلاف سعودی در دادن امتیازات، متوقف شده است.

این منبع در پایان گفت: ادامه توقف عملیات نظامی فرامرزی یمن علیرغم پایان آتش بس، ائتلاف سعودی را به تداوم جنگ تشویق کرد.

هیاتی از عمان روز سه‌شنبه به صنعا پایتخت یمن سفر کرد تا درباره آخرین تحولات بحران این کشور با مقام‌های صنعا دیدار و گفت وگو کنند.

محمد عبدالسلام رئیس هیات مذاکره کننده صنعا در این باره گفت که سفر هیات عمانی در این مرحله در ادامه دیدارهای اخیر و پس از انتقال پیام‌های بسیاری میان طرف‌های یمنی انجام می‌شود.

وی افزود: پیام‌هایی با سایر طرف‌ها رد و بدل می‌شود و جزئیات تازه در این زمینه را به اطلاع رهبری و رئیس شورای عالی سیاسی یمن خواهیم رساند.

عبدالسلام با تاکید بر اینکه صدای ملت یمن تاثیر بسیار مهمی بر روند اوضاع سیاسی و نتیجه مذاکرات دارد، خاطرنشان کرد: اوضاع انسانی در رأس پرونده سیاسی و مذاکرات قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: عمان تلاش‌های ستودنی را به همراه طرف‌های بین المللی برای دستیابی به امنیت و صلح در یمن انجام می‌دهد.

عبد السلام ادامه داد: دیدارهای فشرده بین صنعا و مسقط نشان دهنده جدیت ما در رسیدن به گام‌های ملموس است و مشکل ناشی از میزان جدیت طرف مقابل (ائتلاف متجاوز و مزدوران آنها) است.

هیات عمانی نقش میانجی بین دولت نجات ملی یمن را با ائتلاف متجاوز سعودی برعهده دارد.

عربستان از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

این کشورها پس از ۷ سال تجاوز به یمن و کشتار هزاران نفر و تخریب زیرساخت‌های این کشور نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه به دنبال ضربات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن به عمق خاک آن‌ها مجبور به پذیرش آتش بس شدند.

آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است، به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد پیش از این یک بار تمدید شده بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha