مشاور وزیر فرهنگ: از هنر برای انتقال پیام مفاخر به جوانان استفاده شود

سمنان- ایرنا- مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور گفت: انتقال اندیشه مفاخر و بزرگان به نسل جوان کنونی ضرورت دارد و از ابزار هنر باید در این مسیر بهره برد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمود شالویی شامگاه چهارشنبه در جلسه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان سمنان در سالن غدیر استانداری افزود: لازم است نخبگان و فرزانگان برای نسل جوان امروز به شکل ویژه معرفی شوند تا جوانان از سبک زندگی آنان الگو برداری کنند.

وی با اشاره به اینکه امروزه ارتباط ساده بهترین و موثرترین راه ارتباط با جوانان است، تاکید کرد: از ابزارهای هنری‌ جهت رساندن پیام‌ها و اندیشه های بزرگ به مردم‌ و نسل جوان استفاده شود.

شالویی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر همایش‌های متعدد و بزرگداشتهای ارزشمندی برای مفاخر و نخبگان این مرز و بوم برگزار شده است.

وی گفت که در آستانه یکصدمین سال تاسیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور قرار داریم که در این سال‌ها اقدامات موثر ماندگاری انجام گردیده است.

شالویی افزود: در گذشته بناهای یادبود و آرامگاههای مفاخر و شخصیت های فرهنگی کشور با مدیریت انجمن مفاخر کشور انجام می شد که این امر برای مدتی از این انجمن جدا شده بود.

وی ادامه داد: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ که روز چهارشنبه تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، این امر دوباره به انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور محول و برای آن بودجه نیز پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه امسال شاهد یکصدمین سال تاسیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور هستیم اظهار داشت: این انجمن در سال ۱۳۰۱ تاسیس و فعال شد.

شالویی با تاکید بر اینکه هدف از برگزاری کنگره های بزرگداشت مفاخر فرهنگی کشور الگوسازی برای نسل جوان و ترویج فکر و اندیشه این بزرگان است افزود: برای جلوگیری از آسیب بی هویتی و نیز الگوسازی بیگانگان برای جوانان و نوجوانان شناسان شخصیت ها و مفاخر فرهنگی و آثار آنها بسیار مهم و تاثیرگذار است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور با استقبال از برگزاری کنگره ابن یمین فریومدی در استان سمنان، گفت: انجمن آماده حمایت از برگزاری این کنگره است.

کنگره بزرگداشت ابن یمین فرومدی رویدادی محوری است

استاندار سمنان هم در این نشست تاکید کرد: کنگره بزگداشت ابن یمین فرومدی لازم است با اولویت منطقه برگزار شود و اعضای ستاد نیز اقدامات لازم را انجام دهد.

سیدمحمدرضا هاشمی بیان کرد: از نویسندگان و مولفینی که در جهت معرفی ابن یمین فرومدی از شاعران قرن چهارم هجری تلاش بی وقفه ای انجام داده اند تشکر می کنم.

وی با اشاره به اینکه آثار مفاخر، نویسندگان و مولفان باید به خوبی در بین مردم و آحاد جامعه معرفی شود، گفت: در استان سمنان بیش از ۲ هزار نفر از نویسندگان و صاحبان قلم حضور دارند که لازم است از تجربیات آنان استفاده و از تلاش‌های آنان قدردانی شود.

استاندار سمنان یادآور شد: تلاش می شود در سال آینده چندین برنامه محوری جهت حفظ داشته ها و همچنین معرفی اشخاص و آثار آنان در استان سمنان برگزار شود.

در این نشست از کتاب «کتاب‌شناسی مفاخر و مشاهیر استان سمنان» تالیف علیرضا شاه حسینی رونمایی شد.

درباره ابن یمین فریومدی

امیر فخرالدین محمود بن یمین فریومدی شاعر ایرانی فیلسوف، شاعر و بزرگ ترین قطعه سرای ایرانی است که بخش اعظم زندگانی وی در روستای فرومد خراسان (در استان سمنان کنونی) و نیز در سبزوار خراسان، سپری شد.

او یکی از بزرگ‌ترین قطعه سرایان ایرانی نه تنها در ایران و سرزمین های آشنا با زبان و ادبیات فارسی، بلکه در خارج از این مرز و بوم مشهور و شناخته شده است و در زمینه اشعار اخلاقی و پند و نصیحت و حکمت از جمله شاعرانی است که درباره زندگانی و آثار و افکار به ویژه مفاهیم اجتماعی و اخلاقی قطعات او سخن ها رفته و کتاب ها و مقالات نوشته شده است.

اندرز و طعن و طنز در قطعه های او مشهود است، ابن یمین در شمار افراد روشن‌ضمیر و بیداردل است که در لباس قناعت و ساده زیستی و نیز پاکدلی و آزاداندیشی به سرودن شعر دست می زد.

سخنانش از آزادی و آزادگی است و آنجا که سخن از پشت پا زدن به هستی بی بنیاد این جهانی و ناپایداری آن است، احساس این مرد بزرگ را می توان دید.

آرامگاه این شاعر بزرگ پارسی‌سرای در ۱۰۵ کیلومتری شمال شرقی میامی و ۱۶۵ کیلومتری شهر شاهرود، در انتهای روستای فریومد قرار دارد. میامی شرقی‌ترین شهرستان استان سمنان است. روستای فریومد به دلیل قدمت تاریخی و ویژگی‌های طبیعی، جاذبه‌های گردشگری بسیاری را در خود جای‌داده است.

برخی این شعر معروف زبان فارسی را به این شاعر اهل استان سمنان نسبت داده اند:

آن کس که بداند و بداند که بداند
اسب خرد از گنبد گردون بجهاند
آن کس که بداند و نداند که بداند
آگاه نمایید که بس خفته نماند
آن کس که نداند و بداند که نداند
لنگان خرک خویش به منزل برساند
آن کس که نداند و نداند که نداند
در جهل مرکب ابدالدهر بماند

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha