۲۵ هزار بانوی بوشهری در پوشش نهادهای حمایتی قرار گرفتند

بوشهر-ایرنا- مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر گفت: در استان بوشهر تاکنون ۲۵ هزار نفر از بانوان بی سرپرست و بد سرپرست زیر پوشش نهادهای حمایتی قرار گرفته‌اند که از این شمار ۲۰ هزار نفر زیر پوشش کمیته امداد و مابقی زیر پوشش بهزیستی قرار دارند.

رقیه زنگنه‌نژاد روز پنجشنبه در حاشیه گرامیداشت مقام زن و روز مادر در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: زنان سرپرست خانوار از مهمترین دغدغه‌ها در بحث معیشت و توانمندسازی خانواده آنها است که در این زمینه برنامه‌های مطلوبی در دستور کار قرار دارد.

وی بیان کرد: زنان بی سرپرست یا بد سرپرستی در استان بوشهر شناسایی شده‌اند که تحت پوشش نهادهای حمایتی (کمیته امداد و بهزیستی) قرار ندارند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر تصریح کرد: در این زمینه طرحی در استان در زیر مجموعه وزارت کشور تدارک دیده شده تا در فاز نخست ۵۰۰ نفر از این بانوان در حوزه‌های فردی و معیشتی توانمندسازی شوند.

زنگنه نژاد گفت: تقویت کارآفرین اجتماعی هدف ما در حمایت از زنان کارآفرین است به طوری که این فرد بتواند علاوه بر آموزش و تولید محصول در مسیر بازاریابی و فروش نیز موثر باشند تا بتوانند علاوه بر رشد خود اثرگذاری خوبی در جامعه محل زندگی خود داشته باشند.

وی بیان کرد: در سال جاری بیش از ۲۶ کارآفرین اجتماعی و بنگاه‌های اقتصادی با اشتغال ۲۰۰ زن بی سرپرست و بدسرپرست در شهرها و روستاهای استان بوشهر حمایت شده و به آنان کمک‌های بلاعوض پرداخت شد.

زنگنه‌نژاد همچنین با اشاره به جایگاه بوشهر در بین پنج استان دارای تجرد قطعی دختران اظهار کرد: در این زمینه طرحی اجرایی شده تا علاوه بر شناسایی عوامل برای بهبود وضعیت شرایط مطلوبی حاصل شود.

وی افزود: در موضوع تجرد قطعی دختران براساس ارزیابی های اولیه تاکنون عاملی مثل مسئولیت‌پذیری دختران استان در قبال پدر و مادر مطرح شده اما هنوز این پژوهش به پایان نرسیده است و تا حصول نتایج نهایی باید صبر کرد.

وی همچنین با اشاره به فعال شدن ستاد جوانی جمعیت در تمام شهرستان‌های استان بوشهر عنوان کرد: بوم جمعیتی استان تدوین شده و در رویداد "مسیر نجات" استان بوشهر رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

زنگنه نژاد اظهار کرد: در بوم تدوین شده نسبت به جبهه‌سازی جمعیتی و هم افزایی بین دستگاه‌های اجرایی و گروه‌های مردمی در قالب هوشیار سازی و حل بحران جمعیت در مناطق مختلف با نگاه خاص منطقه‌ای و تاکید بر ظرفیت‌ها طراحی اقدام شده است.

وی یادآور شد: در حوزه ناباروری نیز علاوه بر تقویت مراکز درمانی، دولت برای اولین بار نازایی را در گروه بیماران خاص قرار داده و از آنان با پرداخت تسهیلات حمایت می‌کند.

زنگنه‌نژاد یادآور شد: نسبت به سنوات قبل کاهشی در تعداد مدیران زن استان بوشهر وجود نداشته است و اکنون چهار مدیر میدانی (مدیرکل و رئیس سازمان)، پنج بخشدار و بیش از ۴۰ معاون مدیرکل و رئیس اداره و ۳۶ مدیر پایه زن در استان مشغول به فعالیت هستند.

وی گفت: در صورتی که مسئولیت دادن به زنان در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی با شکل‌گیری گفتمان باشد این مهم بسیار ارزشمند واقع خواهد شد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر با اشاره به کمبود بازارچه‌های دائمی فروش محصولات زنان سرپرست خانوار اظهار کرد: شهرداری‌ها متولی انجام این کار هستند اما این موضوع در اولویت اصلی آنها قرار ندارد.

زنگنه نژاد ادامه داد: با توجه به نقش راه اندازی بازارچه‌های دائمی فروش محصولات زنان سرپرست خانوار در ارتقاء سطح مشارکت اقتصادی بانوان این مهم باید مورد توجه جدی شهرداری ها باشد.

زنگنه‌نژاد در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار کرد: برنامه‌های روز زن از فردا جمعه در استان بوشهر با ایراد سخنرانی زنان تاثیرگذار هر شهرستان در خطبه‌های قبل از نماز جمعه آغاز می‎شود.

وی افزود: برگزاری جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) در تمام شهرستانهای استان، برگزاری تور مقاومت با محوریت زنان استعمار ستیز استان برای مشاورین بانوان دستگاه‌های اجرایی، همایش بزرگ نشان مادری و تجلیل از مادران اثرگذار(مادر زیر ۴۰ سال و بالای چهار فرزند) و کاشت نهال زیتون در برازجان به مناسبت تولد فرزندان در سال ۱۴۰۱ از جمله برنامه های بزرگداشت روز زن در استان بوشهر به شمار می روند.

زنگنه نژاد گفت: نمایشگاه دستاوردهای خرد روستایی زنان در دشتستان، جشنواره ورزشی در پارک بانوان شهر بوشهر و میز خدمت دستگاه‌های اجرایی در حوزه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از دیگر برنامه‌های استان بوشهر برای بزرگداشت روز زن و مادر است.

وی ادامه داد: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی اکنون نگاهی فرای شرقی و غربی به زنان حکمفرما شده و با رویکرد الگوی سوم زن مسلمان ایرانی، بانوان در ساحت و جایگاه مسئولیت‌پذیری فردی و تکلیف اجتماعی قرار دارند.

وی ادامه داد: با وجود الگوی زن مسلمان ایرانی زنان در کنار نقش همسری و مادری که مهمترین اصل شخصیت یک زن است، در عرصه‌های مهمی همچون علمی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی نیز بسیار نقش آفرین هستند.

زنگنه نژاد اظهار کرد: اکنون بانوان در ایران اسلامی صاحب کرسی، فکر و اندیشه بوده و در جبهه فرهنگی به عنوان تربیت کننده نسل آینده ایفای نقش مهم و موثر دارند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر گفت: به زنان خانه‌دار جدا از مسئولیت انجام امور منزل باید به عنوان حافظ حریم خانواده به آنها نگاه کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha