کشاورزان خراسان‌شمالی از فرصت یخ‌آب زمستانه برای مبارزه با آفات بهره ببرند

بجنورد- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: کشاورزان از فرصت تداوم سرما و سامانه بارشی موجود برای استفاده از ظرفیت یخ‌آب زمستانه برای مبارزه با آفات بهره ببرند.

محمد عفتی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به قرار گرفتن در فصل سرما و یخبندان به کشاورزان تاکید کرد: یکی از بهترین روش های کنترل آفات استفاده از شخم و یخ آب زمستانه است که می توان از این طریق بخش بزرگی از آفات را از بین برد.

وی با بیان اینکه هزینه اجرای طرح یخ‌آب و شخم زمستانه بسیار کم است اظهار داشت: شخم و یخ‌آب زمستانه به دلیل از بین بردن نوزاد آفات در زمستان و پیشگیری از رسیدن آنها به بهار، مصرف سموم را کاهش و درآمد کشاورزان با توجه به کاهش چشمگیر جمعیت آفات در باغ ها افزایش می دهد.

عفتی خاطرنشان کرد: به صورت فنی باید ضخامت یخ آب ۱۰ سانتی متر باشد که برای این مهم باید سطح باغ و یا اراضی کشاورزی با روش غرقابی آبیاری شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: همچنین تمامی کف باغ باید به صورت غرقابی آبیاری شود که بعد از سرما به صورت کامل یخ زده خواهد شد.

عفتی تصریح کرد: با این روش تمامی حشرات، لاروها و بیماری ها از بین می روند اما باغ داران باید بر روی نهال های جوان به خصوص نهال هایی که قبل از سرما کشت کرده اند را با کاور بپوشانند تا موجب سرمازدگی نشود.

یخ آب زمستانه یکی از روش‌های فیزیکی برای کنترل آفات و بیماری‌هاست. بسیاری از آفات برای زمستان گذرانی به خاک و یا پوشش‌های گیاهی سطح خاک پناه می‌برند و در این زمان می‌توان با استفاده از روش‌های مختلف فیزیکی و زراعی با آنها مبارزه کرد و یخ آب زمستانه یکی از روشهای بسیار مؤثر و کم هزینه برای کنترل این آفات است.

برای این کار معمولاً زمین را شخم زده و سپس آن را کرت بندی و در نهایت کرت‌ها را آبیاری می کنند که این کار علاوه بر دفن و از بین بردن بسیاری از آفات می‌تواند پناهگاه های زمستانی بسیاری از آفات مثل پسیل، زنجره (خصوصا زنجره مو)، سرخرطومی، مینوز و پروانه های برگ‌خوار را نیز از بین ببرد.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

اداره کل هواشناسی استان خراسان شمالی کاهش ۲۴ درجه ای دمای هوا را در سردترین ساعات پیش بینی کرده است که در شبانه روز گذشته برخی از مناطق استان دما به زیر ۲۴ درجه سانتیگراد نیز رسید.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر در شمال شرق کشور واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha