۲۶ دی ۱۴۰۱، ۹:۱۱
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84998444
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

همیاران طبیعت کردستان در ۵۸ تشکل ساماندهی شدند

سنندج- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: ۵۸ تشکل از اقشار مختلف مردم در استان به عنوان همیاران طبیعت ساماندهی شدند و برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی بکارگیری می‌شوند.

بهزاد شریفی‌پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از سال ۱۳۹۴ همیاران طبیعت شامل کشاورزان، دامداران، کسبه، سمن‌ها، طلاب و روحانیون، دانشجویان و اساتید دانشگاه، معلمان، دانش آموزان و کودکان برای حفظ و حراست از عرصه های طبیعی به سازمان منابع طبیعی کمک می‌‎کنند.

وی با بیان اینکه ۴۰ تشکل و پنج تعاونی توسط کارگروه تعیین صلاحیت رتبه‌بندی شده است، افزود: سالانه ۱۰ تا ۱۵ فقره قرارداد با تشکل‌ها امضا می شود تا همکاری‌ها جنبه اجرایی و حقیقی داشته باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اضافه کرد: سه نوع کارت برای اقشار مختلف صادر می شود که بر این اساس کارت‌های رده نخست مختص دانش آموزان، پیش دبستانی‌ها و مهدهای کودک، رده دوم برای دانشجویان و اساتید و رده سوم برای کارکنان منابع طبیعی، دهیاران و روستاییان، کشاورزان و دامپروران با عنوان محافظان افتخاری است.

شریفی‌پور یادآور شد: شرکت در کلاس های آموزشی، اطلاع‌رسانی درباره آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، حمل و نقل، کارهای لجستیکی و حتی خدمات بهداشتی و درمانی از جمله کارهایی است که این گروه‌ها می توانند در آن فعالیت کنند.

وی گفت: همیاران طبیعتی که دوره آموزشی اطفای حریق و کمک های اولیه را بگذرانند، گواهینامه دریافت می‌کنند که در صورت آسیب دیدن از حوادث مرتبط با حفظ منابع طبیعی شامل جلوگیری از تخریب و تصرف و قطع درختان، اطفای حریق و دیگر حوادث، مشمول بیمه حوادث می شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: علاقمندان به کمک به منابع طبیعی می‌توانند در سامانه Hamyaran Tabiat.frw.ir ثبت‌نام و کارت شناسایی دریافت کنند.

به گفته شریفی‌پور از سال ۱۳۹۵ در قالب برنامه احکام دائمی، برنامه‌های توسعه‌ای کشور، مردم بصورت خودجوش وارد کار حفاظت از منابع طبیعی شده و یاری‌رسان محیط زیست و طبیعت شده اند.

وی ادامه داد: در سال جاری سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری کشور براساس عنوان شعار سال، برنامه اجرایی طرح تداوم (تولید دانش بنیان، اشتغال آفرین ومنابع طبیعی) را اجرایی کرده است.

شریفی‌پور اظهار کرد: در بخش آموزش، توانمندسازی و مشارکت مردمی شامل آگاهی‌بخشی، اطلاع‌رسانی و اقدامات فرهنگی، تاسیس و توسعه صندوق‌های منابع طبیعی، آموزش، تقویت و ساماندهی تعاونی‌ها و تشکل‌های منابع طبیعی و نیز تقویت شبکه همیاران طبیعت و سازمان‌های مردم نهاد و استفاده از ظرفیت سازمانها و نهادهای بین المللی مدنظر قرار دارد.

وی یادآور شد: بر اساس بند ب ماده ۲۹ قانون حفاظت از جنگلها، منابع طبیعی اختیار دارد که بعضی از امور خود را به جوامع محلی و فارغ‌التحصیلان منابع طبیعی و محیط زیست واگذار کند که در سال ۱۳۹۷ آیین نامه اجرایی این قانون تصویب و در کردستان ۲ کارگروه تشکیل شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان ادامه داد: کارگروه اول شامل دانش‌آموختگان منابع طبیعی، کشاورزی، محیط زیست و بهره برداران محلی هستند که تحت عنوان تشکل ها فعالیت دارند و کارگروه دوم نیز این تشکل‌ها را مورد ارزیابی و بررسی قرار می دهد.

شریفی‌پور تاکید کرد: همکاری بهره برداران و دانش آموختگان منابع طبیعی، کشاورزی، محیط زیست و دیگر اقشار راهکار مناسبی برای پیشبرد اهداف منابع طبیعی و آبخیزداری در حفظت از عرصه های طبیعی است.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد؛ در مجموع ۶۷ هزار خانوار روستایی استان بهره بردار بخش مراتع هستند و بهره برداران کردستانی ۶.۵ درصد علوفه کشور را تولید می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha