۲۴ دی ۱۴۰۱، ۲۰:۴۱
کد خبرنگار: 3113
کد خبر: 84998728
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ترکیه: آغاز عملیات نظامی زمینی در سوریه در هر زمانی ممکن است

تهران-ایرنا- سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت که عملیات نظامی زمینی ترکیه در سوریه در هر زمانی امکان پذیر است.

به گزارش ایرنا، ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه امروز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: «ما به حمایت از روند سیاسی که در پایان دسامبر با نشست وزرای دفاع ترکیه و سوریه در مسکو آغاز شد، ادامه می دهیم».

وی افزود: «با این حال، بر اساس سطح تهدیدات احتمالی، عملیات زمینی در هر زمانی امکان پذیر است».

چندی پیش نیز طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه از بررسی گزینه عملیات زمینی در مناطق شمالی سوریه و عراق و محدود نبودن حملات آنکارا به این مناطق به حملات هوایی سخن گفته بود.

ارتش ترکیه از سال ٢٠١۶ در ۲ عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دی ماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷)، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای الباب، اعزاز و جرابلس را تصرف کرده است.

از سوی دیگر، آنکارا در ۲۵ مهرماه ۹۸ برای عقب راندن شبه نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوری» از مناطق مرزی الرقه و الحسکه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد که این عملیات یک هفته‌ای، پس از توافق آتش بس میان آنکارا و واشنگتن متوقف شد و ترکیه به شبه نظامیان کُرد پنج روز مهلت داد تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

از طرفی، پیشتر چاووش اوغلو گفته بود که در نیمه دوم ژانویه (۲۰۲۳) احتمال دیدار وزرای خارجه ترکیه و سوریه وجود دارد.

مقامات دولت اردوغان و رسانه های تحت امر حزب حاکم ترکیه، به طور دائم از تلاش برای عادی سازی روابط آنکارا – دمشق حرف می زنند، اما هنوز مشخص نیست که دولت ترکیه و در راس آن حزب عدالت و توسعه، برای جبران خطاهای گذشته و عقب نشینی از تصمیمات و اقدامات غلطی که بحران سوریه را عمیق تر کرد، چه نقشه راهی دارند؛ چرا که هنوز هم آنکارا بر حمایت از تروریست ها در سوریه تاکید دارد و این مساله نشان می دهد که مقامات ترکیه به دنبال تاکتیک در برقراری رابطه با سوریه که آن هم مساله پیروزی مجدد اردوغان در انتخابات آینده ریاست جمهوری ترکیه می باشد، هستند و این مساله راهبردی نیست و احتمالا پس از انتخابات ترکیه تغییر کند.

رئیس جمهوری سوریه درخصوص پیشنهاد و درخواست چندباره "رجب طیب اردوغان" برای دیدار با وی، با خواندن دست اردوغان این موضوع را به صراحت به پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه سال آینده ترکیه موکول کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha