۲۵ دی ۱۴۰۱، ۲:۱۰
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 84998868
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یمن نسبت به وقوع فاجعه انسانی هشدار داد/ کمبود شدید دارو

تهران- ایرنا-یک مقام بهداشت وزارت نجات ملی یمن وابسته به انصارالله شنبه شب نسبت به وقوع فاجعه انسانی در این کشور به جامعه جهانی هشدار داده است.

به گزارش ایرنا از تارنمای جنبش انصارالله، «علی جحاف» معاون وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن که در یک کنفرانس مطبوعاتی در صنعا سخن می گفت که کشور امروز به دلیل تمام شدن انبار ذخیره داروهای دیالیز در آستانه یک فاجعه واقعی قرار دارد و جان پنج هزار بیمار کلیوی در معرض خطر قرار دارد.

وی افزود: این کنفرانس اول نیست که برگزار می شود، چندین کنفرانس پیش از این برگزار کردیم و نسبت به وقوع فاجعه انسانی هشدار دادیم که جان هزاران بیمار دیالیزی را در استان های مختلف تهدید می کند، اما هیچ جوابی دریافت نکردیم.

جحاف اظهار کرد: به سازمان ملل متحد و سازمان‌های فعال در زمینه بهداشت در یمن اطلاع دادیم که ما به داروی کافی برای دیالیز در سال ۲۰۲۳ نیازمند هستیم، چرا که سالانه ۵۰۰ هزار جلسه دیالیز باید صورت گیرد.

این مقام بهداشتی یمن جامعه جهانی و سازمان ملل متحد را مسؤول فراهم کردن زمینه تامین داروها و دستگاه های دیالیز به صورت فوری برای بیماران کلیوی دانست و گفت که اگر این داروها به صورت فوری فراهم نشود، جان این افراد در خطر است.

وی تأکید کرد: اگر جهان اقدامی صورت ندهد، یک بحران انسانی گسترده و واقعی در یمن در آستانه وقوع است و جان پنج هزار بیمار کلیوی در خطر است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر نیاز به تخصیص اعتبار برای بیماران کلیوی نداریم، بلکه بصورت فوری نیازمند جلسات دیالیز برای این بیماران هستیم.

وی اظهار کرد: تداوم محاصره فرودگاه صنعا و بندر الحدیده توسط ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی، مشکلات بیماران و بخش درمان یمن را وخیم کرده است.

از سوی دیگر، "مجاهد البطاحی" رئیس بخش دیالیز بیمارستان انقلاب یمن در این خصوص تأکید کرد که داروهای ما برای دیالیز بیماران تنها برای دو هفته کافی خواهد بود.

وی از تمام سازمان‌ها و بازرگانان یمنی خواست که برای نجات جان بیماران و فراهم کردن داروهای دیالیز فوری اقدام کنند.

منابع یمنی چهارم دی ماه نیز از توقف فعالیت بزرگترین بیمارستان دولتی در شهر تعز یمن به دلیل بحران سوخت خبر دادند.

در اطلاعیه شورای مدیریت بیمارستان سورا در تعز آمد، تمامی بخش های این بیمارستان به دلیل بحران سوخت در تاریکی فرو رفته است.

در این اطلاعیه با اشاره به از کار افتادن بیمارستان، هشدار داده شد که وضعیت مذکور جان بیماران مرکز دیالیز، مراقبت‌های ویژه، اتاق عمل و سایر بخش‌ها را به خطر می‌اندازد.

سورا، بزرگترین بیمارستان در پرجمعیت ترین شهر یمن واقع در تعز، میزبان بسیاری از بیماران و مجروحان جنگی است.

این بیمارستان علاوه بر تخصیص مقامات محلی، با سوخت ارائه شده از سوی سازمان ملل و سازمان‌های بین المللی به کار خود ادامه می‌داد.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

این کشورها پس از هفت سال تجاوز به یمن و کشتار هزاران نفر و تخریب زیرساخت‌های این کشور نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه به دنبال حملات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن به عمق خاک آن‌ها مجبور به پذیرش آتش بس شدند.

این آتش بس دوبار تمدید و در ۱۰ مهرماه پایان یافت و به خاطر نقض مکرر آتش بس از جانب سعودی ها و برآورده نشدن مطالبات برحق و مشروع یمنی ها و زیاده خواهی متجاوز دیگر تمدید نشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha