ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در آذربایجان‌غربی به ۱۲ مرکز افزایش می‌یابد

مهاباد - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: هم اکنون ۱۰ ایستگاه سنجش آنلاین آلودگی هوا شهرستان‌های مختلف استان وجود دارد که مجوز نصب ۲ مرکز دیگر نیز اخذ شده تا این تعداد به ۱۲ مرکز برسد.

سعید شهند روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مهاباد اظهار کرد: از این تعداد ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، ۶ ایستگاه در شهر ارومیه قرار دارد و در شهرهای خوی، سلماس، بوکان و سردشت نیز هر کدام یک ایستگاه نصب شده‌ است.

وی افزود: مصوبه خرید و نصب ۲ دستگاه سنجش آنلاین آلودگی هوا دیگر برای نصب در شهرستان‌های اشنویه و تکاب نیز اخذ شده است و در آینده نیز این دستگاه در مهاباد نیز نصب خواهد شد.

ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در آذربایجان‌غربی به ۱۲ مرکز افزایش می‌یابد

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: این ایستگاه‌ها به صورت آنلاین آلودگی هوا را اندازه‌گیری کرده و داده‌ها برای تجزیه و تحلیل و سنجش آلودگی هوای شهرهای مختلف استان به اداره‌کل محیط زیست ارسال می‌شود.

شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده‌است.

رسانه‌ها و سمن‌ها ۲ یار محیط زیست در تبیین برنامه‌های زیستی محیطی هستند

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی در بخش دیگری در خصوص اطلاع رسانی در حوزه محیط زیست گفت: رسانه‌ها و سازمان های مردم نهاد به عنوان ۲ یار محیط زیست نقش مهمی در تببین برنامه‌ها و نهادینه کردن فرهنگ زیست محیطی در جامعه ایفا می‌کنند.

شهند، آموزش و ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست را یکی از مهمترین راهکارهای حفظ محیط زیست عنوان کرد و یادآور شد: هفته هوای پاک بهانه‌ای برای تغییر در رفتارهای زیان آور در حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلوده کردن منابع مختلف آب، خاک و هوا است.

وی بیان اینکه سامان حفاظت از محیط زیست یکی از دستگاه‌های مطالبه گر در حفاظت از محیط زیست است، اضافه کرد: در همین راستا تقویت سمن‌های حافظ محیط زیست می‌تواند کمک شایانی به پیشبرد اهداف سازمانی داشته باشد.

شهند ادامه داد: حفاظت از محیط زیست به تنهایی از عهده یک نهاد یا ارگان خاص خارج است و تمام ارگان‌ها و اقشار مختلف مردم باید در این زمینه احساس مسوولیت کنند.

برگزاری برنامه های متنوع در هفته هوای پاک

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: همزمان در هفته هوای پاک این اداره کل برنامه های متنوع و مختلفی در سطح استان برگزار می‌کند که از این برنامه‌ها می‌توان به همایش استانی هوای پاک، بازدید از مراکز معاینه فنی، دیدار با قضات دادگستری، برگزاری نشست کارگروه کاهش آلودگی هوا، نشست سلامت و هوای پاک، نشست با مراکز دانش بنیان، سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه و برپایی میز خدمت در حاشیه برپایی نمازهای جمعه در مناطق مختلف استان اشاره کرد.

ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در آذربایجان‌غربی به ۱۲ مرکز افزایش می‌یابد

شهند افزود: برگزاری میزگردها و نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه و بازدید از ناوگان اتوبوسرانی و حمل و نقل عمومی از جمله برنامه‌های هفته هوای پاک است که در ارومیه مرکز استان و تمامی شهرستان‌های آذربایجان غربی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به روز شمار هفته پاک و نامگذاری با عناوین خاصی ایام این هفته تاکید کرد: روز شنبه (۲۴ دی‌ماه) روز هوای پاک، قانون و دستاوردها، یکشنبه (۲۵ دی‌ماه) روز هوای پاک، حمل و نقل عمومی، دوشنبه (۲۶ دی‌ماه) روز هوای پاک، سلامت و بهداشت عمومی و سه‌شنبه (۲۷ دی‌ماه) روز هوای پاک و نظام مدیریت سبز شهرداری‌ها نامگذاری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی یادآور شد: روزهای چهارشنبه (۲۸ دی‌ماه) روز هوای پاک، تولید دانش بنیان و اشتغال سبز، پنج‌شنبه (۲۹ دی‌ماه) روز هوای پاک، مشارکت و مسولیت اجتماعی و جمعه (۳۰ دی‌ماه) روز هوای پاک، آموزش، فرهنگ سازی و رسانه نامگذاری شده است.

به گزارش ایرنا، از سال ۱۳۷۴ روز ۲۹ دی ماه به عنوان روز ملی هوای پاک و ۲۴ تا ۳۰ دی به نام هفته هوای پاک در ایران نامگذاری شده است؛ که شعار امسال این هفته «تحقق هوای پاک حقوق عامه، اراده ملی» است.

مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha