رمان نویسنده استان سمنان در جایزه ادبی جلال آل احمد شایسته تقدیر شد

سمنان- ایرنا- رمان «صور» نوشته «حسنیعلی جعفری» در پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در بخش رمان و داستان بلند شایسته تقدیر شناخته شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در چهار گروه «داستان بلند و رمان»، «مجموعه داستان کوتاه»، «مستندنگاری» و «نقد ادبی» شامگاه شنبه برگزار شد و با معرفی و تجلیل از برترین‌ها به کار خود پایان داد.

در بخش رمان و داستان بلند پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد هیات داوران شامل رحیم مخدومی، محمدرضا شرفی خبوشان و سید میثم موسویان، اثری را برگزیده ندانست و ۲ اثر را شایسته تقدیر معرفی کرد. صور نوشته حسینعلی جعفری از انتشارات سروش و عزرائیل نوشته نیما اکبرخانی از کتابستان معرفت، در این بخش شایسته تقدیر شناخته شدند.

رقابت در بخش داستان بلند و رمان پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد بین کتابهای «سیاگالش» نوشته ابراهیم اکبری‌دیزگاه از نشر صاد، «سکوت» نوشته محمد قائم‌خانی از شهرستان ادب، «صور» نوشته حسینعلی جعفری از انتشارات سروش و «عزرائیل» نوشته نیما اکبرخانی از انتشارات کتابستان معرفت، بود.

اختتامیه پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شب گذشته در تالار وحدت با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حدادعادل رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، علی رمضانی مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و جمعی از مسئولان وفعالان فرهنگ و ادب برگزار شد.

پیش از این، رمان صور نوشته حسینعلی جعفری در اولین دوره جایزه جهانی ادبیات فلسطین در بیروت نیز در بخش رمان بزرگسال به عنوان برگزیده دوم به همراه کتابی از نویسنده ای مصری تقدیر شده بود.

کتاب صور نوشته حسینعلی جعفری از انتشارات سروش در بخش داستان بلند و رمان به همراه ۲ اثر دیگر از استان سمنان شامل «گورگم و داستان‌های دیگر» نوشته عماد عبادی از انتشارات نظام‌الملک در بخش داستان کوتاه و کتاب «پاییز آمد: خاطرات فخرالسادات موسوی همسر شهید احمد یوسفی» نوشته گلستان جعفریان از انتشارات سوره مهر در بخش مستندنگاری در بین نامزدها پانزدهمین دوره جائزه ادبی جلال آل احمد قرار گرفته بودند.

رمان نویسنده استان سمنان در جایزه ادبی جلال آل احمد شایسته تقدیر شد

موضوع کتاب

کتاب «صور» روایت ابوخالد پیرمرد فلسطینی است که می‌خواهد در ایام اربعین عازم کربلا باشد. او از قدس حرکت می‌کند و می‌خواهد در این راه‌پیمایی عظیم شرکت کند. نویسنده در این کتاب در تلاش است گذشته‌ فلسطین را به تصویر بکشد. داستان ابوخالد طوری سپری می‌شود که علاوه بر گذشته فلسطین و اوضاع و احوال این کشور، پلی میان این کشور و شهر مقدس کربلا ایجاد شود.

کتاب در تلاش است فاصله میان ادیان و مذاهب را کم کند و امام حسین(ع) را مختص به شیعیان نکند و آن امام بزرگوار را تکیه‌گاهی برای تمام ادیان و مردم معرفی کند.
کتاب «صور» نوشته حسینعلی جعفری را محمدحسن شاهنگی ویراستاری کرده و انتشارات سروش سال ۱۴۰۰ در ۳۶۲ صفحه برای دومین بار منتشر کرده است.

بخشی از کتاب

چشم انداخت سمت باغچه اندازه کف دست زیر درخت انجیر پیر محو شد که سبزی می چید و می ریخت توی سبد کوچک بافته شده از شاخه های نازک زیتون. صدا بلند کرد: باز زانو درد می گیری ها. نور کمر راست کرد: تمام شد و نشست روی تخت چوبی پایه کوتاه کنار باغچه: سفره نباید بی زینت باشد و سبزی را زیرو رو کرد: به ( عیاض ) زنگ زدی؟ ابو خالد نگفت که جواب نداده و نالید: مگر این خط و خطوط راه می دهند؟ هی می گوید تماس با مشترک مورد نظر امکان پذیر نمی باشد و از سکو پایین آمد و راه افتاد سمت نور. نور دعا کرد به جان عیاض و سراپای شوهرش را برانداز کرد. می خوای بروی نماز جمعه؟ می دانی و می پرسی؟ می ترسم... می ترسم بلایی سرت بیاید. من عمرم را کرده ام و... تا عیاض را داماد نکردی و پسر عیاض را ندیدی حق نداری حالا بغض نکن. مگر دست من است؟

درباره نویسنده

حسینعلی جعفری متولد ۱۳۴۷ نویسنده استان سمنان دانش‌آموخته رشته علوم سیاسی و مدرس دانشگاه است.

«الو…لیلی!»، «دقیقاً نیمه شب»، «افرا»، و «ساعت‌ها همه خوابند»، از دیگر آثار این نویسنده است. رمان خواندنی «افرا» اثر این نویسنده شاخص در سمنان به همت حوزه هنری استان سمنان منتشر شده است.

کتاب «من سرباز هخامنشی بودم» توانست در سومین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری در بخش داستان کوتاه به مقام اول دست پیدا کند. کتاب «ساعت‌ها همه خوابند» در نهمین دوره جایزه ادبی شهید غنی‌پور در بخش ادبیات داستانی بزرگسال و با موضوع آزاد از میان ۴۳ مجموعه داستان کوتاه، عنوان اثر برگزیده را به دست آورد و همچنین در سومین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری نیز در بخش داستان کوتاه به مقام سوم دست یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha