طرح کنترل هرزآب در ۱۰۰ هکتار بیابان‌های جنوب سمنان در حال اجرا است

سمنان- ایرنا- مسئول اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان گفت: طرح کنترل هرزآب و بذرپاشی در ۱۰۰ هکتار از مناطق بیابانی دلازیان در جنوب این شهرستان در قالب طرح‌های حفظ خاک در دست اجرا است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا حسینی روز یکشنبه با بیان اینکه عملیات کنترل هرزآب اراضی بیابانی سمنان ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ابراز داشت: این عملیات در حجم ۱۰۰ هکتار اراضی بیابانی منطقه جنوب دلازیان، ۱۱ کیلومتری جاده معدن گوگرد این شهرستان در حال انجام است.

وی بیان کرد: طبق پیش‌بینی‌ها، این عملیات تا بهمن ماه سال جاری پایان خواهد یافت.

مسئول اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان افزود: از جمله پروژه‌های منابع طبیعی در راستای حفاظت از خاک می‌توان از پروژه‌های کنترل هرزآب و بذرپاشی در مناطق بیابانی نام برد. به این منظور پروژه کنترل هرزآب در ۱۰۰ هکتار جنوب حاجی آباد اعلاء شهرستان سمنان و با استفاده از گونه‌های تاغ و آتریپلکس، اشنیان و قیچ با اعتباری بالغ بر ۴۵ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی سال ۱۳۹۹ اجرا شد و نتایج مثبتی به جای داشت.

حسینی ابراز امیدواری کرد: با توجه به اینکه این منطقه فاقد پوشش گیاهی است، این طرح در مدیریت آب‌های سطحی موثر است و موجب افزایش پوشش گیاهی و حفاظت خاک در منطقه می شود.

مسئول اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان گفت: خاک به عنوان بستر و جزء جدانشدنی طبیعت دارای نقش‌های متعددی از جمله نگهدارنده یک چهارم از کل تنوع زیستی جهان، پایه واساس پوشش گیاهی برای کشت و مدیریت برای تامین غذا، فیبر، سوخت و محصولات دارویی بشمار می‌رود و با توجه به غیر قابل تجدید بودن و نقش‌های متعدد و حیاتی خاک در طبیعت، حفظ آن برای آینده پایدار و امنیت غذایی ضروری است.

از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸.۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و سه و ۶ دهم درصد جنگل است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha