استاندار خراسان‌شمالی: تدابیر لازم برای مدیریت مصرف سوخت اندیشیده شده است

بجنورد- ایرنا- استاندار خراسان‌شمالی گفت: اکنون سرما در این استان تداوم دارد و با افت فشار گاز مواجهه هستیم ولی تدابیر لازم برای مدیریت مصرف سوخت اندیشیده شده است.

به گزارش ایرنا، محمدرضا حسین نژاد روز یکشنبه در ارتباط تصویری وزیر کشور با استانداران اظهار کرد: از ۲۰ دی ماه سالجاری صرفه جویی در مصرف گاز با دورکاری ادارات و سایر اقدامات مشابه انجام شده است.

وی با بیان اینکه استان دارای صنایع پر مصرف همچون پتروشیمی، آلومینا، فولاد و لوله گستر است، گفت: ابتدا با کاهش مصرف سوخت و سپس در برخی صنایع با قطع کامل، سوخت جایگزین برای آنها تعریف شد به گونه ای که در مدیریت مصرف گاز استان، ۱.۶ میلیون متر مکعب گاز صرفه جویی شد.

حسین نژاد ادامه داد: با مدیریت مصرف انرژی در مصرف برق نیز تا ۱۶ مگاوات صرفه جویی انجام شد.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی یادآور شد: برای روستاهایی که در وضعیت بحرانی گاز قرار دارند نیز امکانات جایگزین برای سوخت همچون توزیع نفت سفید انجام شده است.

وی با اشاره به تشکیل کمیته اطلاع رسانی برای آگاه‌بخشی به مردم در خصوص مصرف انرژی، خاطرنشان کرد: از آنجا که شهروندان نقش ویژه ای در مدیریت مصرف انرژی دارند، کمیته اطلاع رسانی استان با همکاری دستگاه های اطلاع رسان برای تشویق مردم به صرفه جویی در مصرف انرژی تشکیل شده است.

ضرورت اتصال خراسان شمالی به خط لوله نفت سفید

وی همچنین در این دیدار با تاکید بر اینکه اتصال این استان به خط لوله انتقال نفت سفید ضروری است، تصریح کرد: خراسان شمالی جزو استان های فاقد خط لوله انتقال نفت سفید است که در راستای پایداری تامین سوخت باید به خط لوله فرآورده های نفتی در خراسان رضوی متصل شود.

حسین نژاد افزود: با برقراری خط لوله تا ورودی استان در مواقع بحرانی و فصول سرد سال مشکلی در تامین این سوخت بوجود نمی آید.

نفت سفید با نام پارافین یا روغن پارافین، مایع هیدروکربنی قابل اشتعال است که معمولا برای سوزاندن لامپ‌های نفتی سفید و بخاری‌ها یا کوره‌های خانگی به‌عنوان سوخت استفاده می‌شود.

تفاهم‌نامه احداث خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی تابش از رفسنجان تا مشهد در دیماه سال گذشته با هدف تامین امنیت انرژی در مناطق شرقی ایران، کنترل قاچاق سوخت و پایداری شبکه گاز ایران امضا شد.

بر اساس اعلام وزارت نفت، این طرح که خط تابش نامگذاری شده است با ظرفیت انتقال ۱۵۶ هزار بشکه بنزین و نفت سفید و یا ۱۳۰ هزار بشکه گازوئیل در روز شامل احداث ۹۰۰ کیلومتر خط لوله در مرکز انتقال رفسنجان و بیرجند است.

مصرف گاز با سرمای زمستانه و برودت هوا افزایش چشمگیری یافته است و صنایع استان غیر فعال شده اند و بعضا با سوخت دوم با ظرفیت پایین فعالیت دارند نیاز است تا شهروندان در این فصل مصرف این سوخت گرانبها را مدیریت کنند.

اینک مصرف گاز نیروگاه برق سیکل ترکیبی شیروان، سیمان بجنورد، پتروشیمی، صنایع دیگر و سایر صنایع و واحد های تولیدی استان قطع شده است که این امر با دستور دیسپچینگ ملی گاز ایران و از طریق مراجع ذیصلاح کنترل و اعمال می شود.

اداره کل هواشناسی استان خراسان شمالی کاهش ۲۴ درجه ای دمای هوا را در سردترین ساعات پیش بینی کرده است که در شبانه روز گذشته برخی از مناطق استان دما به زیر ۲۴ درجه سانتیگراد نیز رسید.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر در شمال شرق کشور واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha