۲۵ دی ۱۴۰۱، ۱۲:۰۱
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 84999082
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جمعیت عشایری در ۲۹ استان پراکنده هستند

۲۵ دی ۱۴۰۱، ۱۲:۰۱
کد خبر: 84999082
جمعیت عشایری در ۲۹ استان پراکنده هستند

گنبدکاووس- ایرنا- معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به نقش عشایر به عنوان بازوان قوی و قدرتمند جمهوری اسلامی و نگهبانان استوار و سرافراز امنیت و آرامش بخش ملت ایران گفت: جمعیت عشایری در ۲۹ استان به غیر از کردستان و تهران پراکنده هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار ضیاء‌الدین حزنی روز یکشنبه در نخستین همایش «تکریم شبانان و گله‌داران عشایر گلستان» اظهار کرد: عشایر در هر نقطه‌ای از ایران اسلامی طرفدار دین، روحانیت و علاقمند به مبادی اسلامی و سنت‌های بومی کشور هستند و با تقدیم ۱۱ هزار و ۲۷۶ شهید در دوران هشت سال جنگ تحمیلی جزو افتخارات تاریخ ایران به شمار می‌روند.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: استان‌های فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و خوزستان بیشترین سهم جمعیت عشایری و استان‌های قزوین و قم کمترین سهم را در کشور دارند.

سردار حزنی با تاکید بر برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش تکریم شبانان و گله‌داران در ۳۰ استان کشور، بیان کرد: تاکنون این همایش در ۱۷ استان کرمان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، لرستان، اصفهان، گیلان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، البرز، خوزستان، هزمزگان، اردبیل و تهران برگزار شده و امروز شاهد برگزاری آن در استان گلستان هستیم.

وی مهمترین هدف از برگزاری این همایش‌ها را آشناکردن بیشتر عشایر با مسوولان و طرح مشکلات این قشر و تلاش برای برطرف کردن آنها دانست و گفت: علاوه بر آن در این همایش از عشایر به عنوان سربازان واقعی اقتصاد مقاومتی تجلیل کرده و با عنایت به فرمایشات رهبری در رابطه با جایگاه بالای این قشر در مسیر توسعه و امنیت کشور، اولویت خود را اشتغالزایی بیشتر برای آنان در مناطق عشایری و جلوگیری از مهاجرت آنها به حاشیه شهر با همراهی مسوولان قرار داده‌ایم.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: عشایر با در اختیار داشتن ۳۰ درصد از دام سبک و چهار درصد از دام سنگین، ۲۵ درصد از گوشت قرمز کشور را تولید می‌کنند همچنین ۳۵ درصد از تولیدات صنایع دستی در اختیار آنان است.

سردار حزنی پیرشدن جمعیت عشایری و تامین سوخت در کنار مشکلات حوزه راه، آب، برق، آموزش، مخابرات و بهداشت را در کنار بالابودن هزینه‌ها و سطح درآمد پایین را از معضلات اصلی این قشر در سطح کشور برشمرد و گفت: در بحث فرهنگی هم کمبود شدید روحانی در مناطق عشایری داریم و بحث مساجد و مسائل دینی هم مشکلاتی وجود دارد که باید با همراهی مسوولان برای حل آنها تلاش شود.

وی تاکید کرد: اگر همه مسوولان استان گلستان وظیفه خودشان را نسبت به عشایر درست انجام دهند خیلی از مشکلات برطرف می‌شود.

جامعه عشایری گلستان را ۲ تیپ از عشایر کوچنده کُرد خراسان‌های شمالی و رضوی و تعداد محدودی از سمنان و عشایر بومی ترکمن استان تشکیل می‌دهند که در مجموع ۷۶۷ هزار راس دام شامل گوسفند، بز، گاو و شتر برای پرورش در اختیار دارند و گوشت قرمز، پشم و شیر از جمله تولیدات اصلی آنان است.

قلمرو زیستی عشایر کوچنده و بومی گلستان ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع شرق استان است و ۶۹ درصد از آنان در مراتع مراوه‌تپه، ۲۵ درصد در گنبدکاووس و ۶ درصد در کلاله حضور داشته و قشلاق می‌کنند.

عشایر در اصل خط مقدم جبهه اقتصاد مقاومتی هستند کسانی هستند که در نوک پیکان بدون کمترین توقع بیشترین تولید را برای استان و کشور خواهند داشت.

رفع مشکلات عشایر گلستان به تشکیل کارگروه ویژه استانی نیاز دارد

عشایر گلستان ۲۵ درصد گوشت قرمز مورد نیاز استان را تولید می‌کنند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha