اتخاذ همه تدابیر برای برگزاری سالم و بموقع کنکور۱۴۰۲/حوزه های آزمون مشکل گرمایشی نخواهند داشت

تهران- ایرنا- معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور گفت: همه تدابیر و هماهنگی‌ها با نهادهای مختلف برای برگزاری بموقع و سالم نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی اتخاذ شده است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا حسن مروتی در گفت وگویی تلویزیونی امروز (یکشنبه، ۲۵ دی) و در آستانه برگزاری اولین نوبت کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ ابتدا توضیحی در مورد درخواست این سازمان برای قطع شدن اینترنت همزمان با روزهای برگزاری آزمون سراسری حداد و افزود: این موضوع خوب منتقل نشد، یکی از راه های تقلب در آزمون وسایل الکترونیکی بر پایه اینترنت است. این دستگاه ها به شکل وسیعی وارد کشور شده اند و لازم بود ما به خانواده ها توضیح دهیم اصلا وارد مقوله خرید این دستگاه ها نشوند.

وی ادامه داد: درخواست ما از وزارت ارتباطات این بود که در ساعات برگزاری آزمون گروه علوم تجربی اینترنت نداشته باشیم، این درخواست هم بر اساس اطلاعات همکاران وزارت ارتباطات بود که گفته بودند قطع نقطه ای آنتن های اینترنت نمی تواند کاملا در جلوگیری از تقلب موثر نباشد.

مروتی گفت: این پیشنهاد ما برای جلوگیری از تقلب بود، ما همه راه های جلوگیری از تقلب را امتحان می کنیم و درخواست به وزارت ارتباطات دادیم ولی این وزارتخانه هم باید مسائل مختلف را برای قطع اینترنت در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: در این آزمون حدود ۲ هزار و ۴۰ حوزه فرعی داریم، بنابراین احتمال ورود وسایل تقلب به همه این حوزه ها ممکن است. البته دستگاه های سیگنال یاب (آشکارساز) برای یافتن وسایل الکترونیکی تقلب از شرکت‌های دانش بنیان خریده شده و حتی بعد از آزمون هم پاسخ ها را بر اساس نمرات دوره متوسطه نیز می سنجیم. به طور کلی به هر شکل جلوی تقلب را می گیریم و اجازه نمی دهیم حتی یک نفر بدون اینکه حق او باشد وارد دانشگاه شود.

تفاوت‌های کنکور ۱۴۰۲

معاون امور آزمون های سازمان سنجش کشور در مورد تفاوت های کنکور امسال نیز اظهار داشت: کنکور ۱۴۰۲ در دو نوبت برگزار می شود و یک بار پذیرش در مرداد برای این دوره داریم، نتیحه نیز بر اساس ۶۰ درصد نتیجه کنکور و ۴۰ درصد سابقه تحصیلی خواهد بود.

وی تاکید کرد: رتبه داوطلبان بعد از اعلام سابقه تحصیلی توسط وزارت آموزش و پرورش در تیرماه و افزودن آن به نتیجه آزمون سراسری مشخص می شود و بعد از آن داوطلبان می توانند انتخاب رشته کنند.

وی در مورد تفاوت های آزمون سال ۱۴۰۲ بر اساس سوالات و پاسخنامه ها نیز گفت: امسال دفترچه سوالات عمومی نداریم. همچنین در گروه علوم تجربی ۴ دفترچه داریم، کسانی‌که آزمون بهیاری را می خواهند شرکت کنند باید دفترچه چهارم را نیز دریافت کرده و به سولات پاسخ دهند و بقیه داوطلبان سه دفترچه دارند. دفترچه شماره یک زیست شناسی، دفترچه شماره دو فیزیک و شیمی و دفترچه شماره سه ریاضی و زمین شناسی است. هر دفترچه هم پاسخنامه جداگانه دارد تا پاسخنامه ها زمان زیادی در دست داوطلبان نباشد و از تقلب جلوگیری کنیم.

به گفته مروتی در گروه علوم ریاضی و فنی دو دفترچه وجود دارد؛ دفترچه شماره یک ریاضی و دفترچه شماره دوم فیزیک و شیمی است.

وی افزود: برای داوطلبان گروه علوم انسانی دو دفترچه طراحی شده است؛ دفترچه اول شامل سوالات ریاضی، زبان و ادبیات فارسی، علوم اجتماعی، روانشناسی و دفترچه دوم زبان عربی، تاریخف جغرافیا، فلسفه و منطق، اقتصاد است. داوطلبان گروه هنر و زبان هر کدام یک دفترچه دارند.

اتخاذ همه تدابیر برای برگزاری سالم و بموقع کنکور۱۴۰۲/حوزه های آزمون مشکل گرمایشی نخواهند داشت

داوطلبان اطلاعات کارت‌های ورود به آزمون را کنترل کنند

مروتی با اشاره به آغاز توزیع کارت آزمون سراسری از دیروز نیز گفت: داوطلبان بعد از دریافت کارت خود از پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش حتما اطلاعات خود را شامل نام و نام خانوادگی، گروه ازمایشی و سهمیه ها بررسی کنند. در صورت وجود مشکل یا خطایی به باجه های رفع نقص پیش بینی شده در هر شهر برای رفع آن مراجعه کنند.

وی به داوطلبان توصیه کرد حتما قبل از روز برگزاری آزمون از محل برگزاری بازدید کنند تا در آن روز با مشکلی مواجه نشوند. همچنین در مورد برگزاری آزمون با توجه به موج سرما در کشور گفت: همه تدابیر و هماهنگی ها با نهادهای مختلف انجام شده و از لحاظ وسایل گرمایشی نیز محل های برگزاری آزمون به دلیل اینکه بیشتر محل های آموزشی مانند دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی پیام نور یا دانشگاه آزاد هستند مشکلی نداریم.

برگزاری دو بار آزمون در سال موجب کاهش اضطراب داوطلبان

مروتی در مورد دو بار برگزاری آزمون در سال نیز گفت: اینکه دو بار برگزار شود، میزان استرس را کاهش می دهد. البته نقدهایی نسبت به مصوبه کلی شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد کنکور وجود دارد که بیشتر به سوابق تحصیلی مربوط است اینکه آیا واقعا امکان ایجاد سوابق تحصیلی دقیق وجود دارد یا خیر و آیا عدالت آموزشی به این شکل رعایت می شود زیرا سطح آموزش در همه مدارس و در همه استان های کشور مساوی نیست.

وی در مورد حذف کنکور به طور کلی نیز توضیح داد: امروز در بیش از ۷۰ درصد رشته ها بدون کنکور و فقط با معدل گزینش صورت می گیرد، این رشته‌ها رشته های مهمی هستند ولی چون درامد

زایی کمتری دارند علاقه افراد به آنها کمتر است. به طور کلی تا وقتی اختلاف درآمد زیاد بین شغل ها وجود دارد متقاضیان برای شغل های پردرامد بیشتر هستند.

مروتی با تاکید بر اینکه سازمان سنجش آموزش کشور فقط مجری روند برگزاری آزمون سراسری است در مورد تاثیر سابقه تحصیلی در نمره آزمون نیز گفت: نقدها بر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیشتربه همین دلیل است. باید کار تحقیقاتی دقیقی روی این موضوع انجام شود تا بدانیم آیا با احتساب سابقه تحصیلی به عنوان ۴۰ درصد از نمره آزمون سراسری عدالت آموزشی به خوبی رعایت می شود یا خیر. نتیجه آزمون سراسری سال جاری نیز می تواند در این تحقیقات استفاده شود.

وی توضیح داد: البته دلیل همکاران در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای لحاظ کردن ۴۰ درصدی سابقه تحصیلی در آزمون سراسری نیز این است که دروس دبیرستان اهمیت خود را از دست داده بود و دانش آموزان از سال های اول مدرسه دنبال تست زنی بودند.

به گزارش ایرنا، با توجه به ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) توسط آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در ۲۵ تیر ۱۴۰۱، آزمون سراسری از سال ۱۴۰۲ با تغییراتی برگزار خواهد شد. بر اساس این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ با تغییرات عمده‌ای نسبت به سال‌های قبل برگزار می‌شود؛ در این آزمون دروس عمومی حذف شده و آزمون اختصاصی شامل دروس اختصاصی پنج گروه آزمایشی در دو بار در سال برگزار شده و نتایج آن به مدت دو سال نیز اعتبار خواهد داشت. پذیرش در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، مرداد همین سال انجام می‌شود و اگر داوطلبی مایل به پذیرش نبود می‌تواند در آزمون سال آینده شرکت کرده یا از نتایج آزمون برای پذیرش در سال بعد استفاده کند.

همچنین در آزمون سال ۱۴۰۲ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال دوازدهم ۴۰ درصد، در سال ۱۴۰۳ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال دوازدهم ۵۰ درصد، در سال ۱۴۰۴ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال‌های یازدهم و دوازدهم ۶۰ درصد و در سال ۱۴۰۵ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم ۶۰ درصد خواهد بود.

روند نام‌نویسی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ از هشتم آبان آغاز شد و تا چهاردهم آبان ماه ادامه داشت. سازمان سنجش آموزش کشور همچنین بعد از این زمان ۲۲ آبان به داوطلبانی که نتوانسته بودند نام‌نویسی کنند مهلت داد تا نام نویسی کنند و در نهایت ۹۷۹ هزار نفر برای شرکت در این آزمون ثبت‌ نام کردند.

نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ صبح و بعدازظهر پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ دی سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. ثبت نام دوره دوم از ۱۵ تا ۲۱ فروردین سال ۱۴۰۲ انجام و آزمون نوبت دوم صبح و بعدازظهر ۱۴ و ۱۵ تیر سال ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha