برف تا بالای زانو رسیده است؛ آمادگی کامل ستاد مدیریت بحران همدان

همدان- ایرنا- بارش سنگین وکم سابقه برف در شهرهای مختلف همدان که از صبح روز گذشته آغاز شده بود بی وقفه تا ظهر امروز ادامه داشت ، بر اثر تداوم بارش ها اکنون برخی شهرهای استان از جمله همدان، اسدآباد و نهاوند به طور کامل در محاصره هستند و ارتفاع برف در شهر اسد آباد به بالای نیم متر رسیده است.

به گزارش ایرنا، بر اثر بارش سنگین برف و با اعلام و تصمیم ستاد مدیریت بحران همدان  ادارات، نهادها و دستگاه های اجرایی، مدارس و دانشگاه ها امروز یکشنبه تعطیل شدند.

همچنین ستاد مدیریت بحران استانداری همدان نیز امروز اعلام کرد که همه دستگاه های اجرایی، مدارس، دانشگاه ها و بانک های استان نیز به دلیل ادامه بارش برف، کولاک و یخبندان فردا  دوشنبه ۲۶ دیماه ۱۴۰۱ نیز تعطیل است.

ستاد مدیریت بحران استانداری  صبح امروز به ریاست علیرضا قاسمی فرزاد تشکیل جلسه داد و بر ضرورت آمادگی کامل و حضور در صحنه همه نیروهای راهداری، هلال احمر، پلیس راه، اورژانس و دستگاه های خدمات رسان و مدیریت شهری همدان تاکید کرد.

پلیس و اداره کل راهداری هم هشدار داده اند که عبور خودرو بدون زنجیر چرخ امکان پذیر نیست و رانندگان و مسافران به طور حتم باید همه وسایل و تجهیزات گرمایشی و زمستانه در صورت خروج از شهر به همراه داشته باشند.

شرایط جوی  و بارش سنگین و کم سابقه برف در استان و گردنه های برف گیر همدان ضرورت آمادگی کامل دستگاه های خدمات رسان برای مقابله با هر گونه بحران ناشی از کولاک ، یخ زدگی و پدیده یخ سیاه را دوچندان کرده است.

آمادگی کامل ستاد مدیریت بحران

استاندار همدان نیز بر ضرورت آمادگی کامل همه دستگاه های خدمات رسان ، اعضای ستاد مدیریت بحران استانداری و پاسخگو بودن مدیران در همه ساعات شبانه روز تاکید کرد و گفت: نیروهای راهداری، پلیس، اورژانس، شهرداری ها، هلال احمر هم اینک در آماده باش کامل برای مقابله با هر گونه بحران احتمالی ناشی از بارش سنگین برف هستند.

علیرضا قاسمی فرزاد افزود: امروز نیز در ارتباط ویدئویی با وزیر کشور بر آماده بودن همه دستگاه ها و به کارگیری تمامی تجهیزات، ماشین آلات و نیروی انسانی برای مقابله با هر گونه بحران احتمالی از سوی اعضای ستاد مدیریت بحران و همه نهادهای اجرایی تاکید شد.

وی تصریح کرد: به مدیران و اعضای ستاد نیز تاکید شد که به صورت شبانه روزی در دسترس باشند و مدیران و یا نیروهای جایگزین باید در صحنه حاضر باشند.

گرفتار شدن ۸۰ خودرو در برف

اما با وجود بارش سنگین و کم سابقه برف در مناطق مختلف استان همدان و هشدارهای لازم از سوی مدیریت بحران استانداری انتظار می رود که شهروندان و مردم از سفرهای غیرضرور خودداری کنند و تا ایمن سازی جاده ها و برف روبی کامل جاده ها و معابر درون شهری و برون شهری مردم حوصله به خرج دهند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان در همین زمینه گفت: با توجه به تداوم بارش ها و لغزندگی سطح معابر بیش از صدها خودرو در برف و بوران و در سطح جاده ها گیر افتادند که تاکنون به حدود ۸۰ خودرو امداد رسانی شده است ، سرنشینان خودروهایی هم که امکان امداد رسانی به آنها وجود نداشت  از سوی نیروهای هلال احمر اسکان اضطراری شدند.

سرهنگ «فرخ جمالی» از رانندگان خواست با توجه به تداوم بارش برف و لغزندگی سطح معابر از خارج کردن وسیله نقلیه از پارکینگ خودداری کنند.

وی افزود: هم اینک شمار زیادی از خودروها در بلوارهای شهید فهمیده، احمدی روشن، بعثت و شهرداری در برف گیر کردند و امکان تردد و بکسل کردن و امدادرسانی به آنها نیست.

رییس پلیس راهور شهرستان همدان ادامه داد: به علت بارش متناوب برف و با وجود برف روبی تیم های شهرداری و بازگشایی معابر درون شهری  معابر بلافاصله پوشیده از برف می شود.

سرهنگ جمالی بیان کرد: تعدادی از زیر گذرها به علت لغزندگی و نبود امکان خروج خودرو از آنها، توسط پلیس مسدود شده است  و اجازه تردد خودروها از زیر گذرها داده نمی شود.

ارتفاع برف تا بالای نیم متر

کارشناس اداره کل هواشناسی استان همدان گفت: بیشترین میزان بارش برف در شبانه روز گذشته در اسدآباد با ۵۰ سانتی متر به ثبت رسیده است.

روح الله زاهدی افزود: ظرف شبانه روز گذشته نیز  درمنطقه طویلان سفلی در نهاوند و شهر همدان به ترتیب ۴۸ و ۴۵ سانتی متر برف باریده است.

این کارشناس هواشناسی گفت: سامانه بارشی که از صبح روز شنبه وارد همدان شده است تا امروز عصر به صورت فعال و پس از آن به شکل پراکنده تا روز دوشنبه فعال خواهد بود.

وی اظهار داشت: بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه های پیش‌یابی هواشناسی، آسمان بیشتر نقاط استان همدان طی ۲۴ ساعت آینده، ابری، همراه با بارش برف، سردی هوا و مه صبحگاهی پیش‌بینی می‌شود.

در پی فعالیت این سامانه بارشی، هشدار سطح نارنجی هواشناسی صادر شده است و شهروندان باید به نکات ارائه شده از سوی هواشناسی توجه کنند.

زاهدی تصریح کرد: از اواخر امروز تا آخر هفته شاهد کاهش محسوس دمای هوای استان همدان خواهیم بود.

وی ادامه داد: میزان حجم بارش برف در نیمه جنوبی و غربی استان بیشتر از سایر نقاط است و در مناطق کوهستانی و ارتفاعات ممکن است باعث مسدود شدن راه های روستایی شود.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان همدان اظهار داشت: در این مدت کوهنوردان از صعود به ارتفاعات خودداری کنند و رانندگان نیز با توجه به هشدارهای هواشناسی، تجهیزات لازم برای تردد جاده ای را به همراه داشته باشند.

وی بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته نهاوند و اسدآباد با ۲درجه سانتی‌گراد بالای صفر بیشترین و گل‌تپه و همدان با ۶درجه سانتی‌گراد زیر صفر، سردترین دمای استان را داشته‌اند.

برف روبی بیش از ۶ هزار کیلومتر از محورهای ارتباطی

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای همدان گفت: همزمان با بارش برف از روز گذشته تاکنون عملیات برف روبی بالای ۶ هزار و ۲۰۰کیلومتر از راه ها و محورهای ارتباطی انجام شده است.

«جواد نگاهداری» اظهار داشت: هم اینک همه محورهای اصلی در استان باز و تردد روان است و بارش برف نیز همچنان ادامه دارد.

وی یادآورشد: از روز گذشته نیروهای راهداری تاکنون ۶ هزار تن ماسه و نمک برای محورهای ارتباطی استان استفاده کرده اند.

نگاهداری با اشاره به اینکه در گردنه های اسدآباد، آوج و جاده ساوه تردد بدون زنجیر چرخ ممکن نیست، تصریح کرد: با توجه به بارش برف در راههای اصلی و فرعی استان همدان، پلیس راه از خروج خودروهایی که فاقد زنجیر چرخ هستند جلوگیری می کند و آنها را برمی گرداند.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل نقل جاده ای استان همدان یادآور شد: ۵۳۰ راهدار با بکارگیری ۳۶۰ دستگاه ماشین آلات راهداری ضمن برف روبی و نمک پاشی محورهای ارتباطی استان همدان توانستند به ۲۵۰ دستگاه خودرو و مسافران و رانندگان گرفتار در برف و کولاک امدادرسانی کنند.

استان همدان داری حدود پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر جاده و ۱۷ گردنه برفگیر به طول ۲۴۵ کیلومتر است که گردنه اسدآباد از جمله محورهای کوهستانی و سخت گذر استان در فصل زمستان محسوب می شود.

رهایی ۲۸۵ حادثه دیده از برف و کولاک در همدان

همچنین تیم های امدادی هلال احمر همدان ظرف ۲۴ ساعت گذشته به ۲۸۵ حادثه دیده از برف و سرما در مناطق مختلف و جاده های ارتباطی این استان امداد رسانی کرده و آنها را در مکان های پیش بینی شده اسکان دادند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر همدان گفت: بیشترین میزان اسکان مربوط به شهرستان نهاوند با ۲۷۰ مسافر است.

«فضل اله کلهر» افزود: ۶۰۰ تخته پتو به همراه ۱۰۰ بطری آب معدنی در اختیار مسافران گرفتار در برف و سرما که اسکان داده شده بودند قرار گرفت.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر همدان با بیان اینکه سه مصدوم سرپایی خدمات درمانی دریافت کردند ،ادامه داد: ۱۱۱ نجاتگر در قالب هشت تیم عملیاتی با استفاده از امکانات و تجهیزات موجود کار امداد رسانی را بر عهده داشتند.

کلهر افزود: پنج دستگاه آمبولانس و ۹ دستگاه خودروی کمک دار برای اجرای ماموریت ها به کار گرفته و ۱۲ مصدوم به مرکز درمانی منتقل شدند.

امدادرسانی به ۲مادر باردار گرفتار در برف

معاون امداد و نجات هلال احمر همدان همچنین گفت: همزمان با شروع بارش سنگین برف از دیروز تاکنون، تیم های هلال احمر این استان به ۲ مادر باردار امدادرسانی کردند.

وی افزود: یکی از مادران باردار اهل روستای نینج در ۲۰ کیلومتری رزن بود که برای زایمان، نجاتگران جمعیت هلال احمر تلاش توانستند این مادر باردار را به مرکز درمانی این شهرستان منتقل کنند .

همچنین به مادر باردار دیگری که خودروی آنها در برف سنگین گردنه اسدآباد گیر کرده بود امدادرسانی شد و توانستیم این مادر را برای زایمان به مرکز درمانی منتقل کنیم.

واژگونی هشت خودروها

رییس پلیس راه استان همدان همچنین از واژگونی هشت خودرو صبح امروز در جاده های ارتباطی همدان به دلیل دید ناکافی و برف و کولاک شدید خبر داد واز رانندگان خواست با توجه به بارش متناوب برف و بروز کولاک زمینی به ویژه در گردنه‌های اسدآباد به سمت گرین و گل‌تپه و محور همدان - بیجار از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند .

سرهنگ علی فکری افزود: بارش متناوب برف از عصر شنبه بیشتر مسیرهای برون شهری این استان را فرا گرفته و همچنان ادامه دارد.
وی افزود: بارش برف همراه با کولاک در شبانه روز گذشته شرایط را برای عبور خودروها سخت کرده ، به گونه ای که تردد در جاده های همدان بدون استفاده از زنجیر چرخ امکان پذیر نیست.

رییس پلیس راه استان همدان بیان کرد: بخشی از خودروهای عبوری از مسیرهای این استان دارای نقص فنی، خرابی سیستم گرمایش و برف پاک کن بودند که منجر به معطوف شدن توان پلیس به امداد رسانی و هدایت سرنشینان این خودروها به محل اسکان شد و عوامل پلیس راه را از دیگر ماموریت ها باز داشت.

سرهنگ فکری تاکید کرد: رانندگان باید با ورود به فصل سرد سال به ویژه هنگام بارش برف، پیش از حرکت از سالم بودن سیستم فنی خودرو، لاستیک ها، برف پاک کن، سیستم گرمایش و چراغ های وسیله نقلیه اطمینان حاصل کنند.

وی گفت: سانحه فوتی ۲۴ ساعت گذشته در جاده های برون شهری استان همدان رخ نداده اما هشت مورد واژگونی و چندین مورد خروج خودرو از جاده اصلی به علت تخطی از سرعت مطمئنه در جاده لغزنده رخ داد.

بازگشایی ۸۰ جاده روستایی ملایر

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ملایر هم گفت: به دنبال بارش‌های ۲۴ ساعت گذشته تاکنون علاوه بر بازگشایی و نمک پاشی تمامی راه های اصلی و فرعی راه بیش از ۸۰ روستای این شهرستان نیز بازگشایی شده است.

هاشم اسکندریان ایرنا اظهار داشت: بازگشایی و برفروبی سایر راه‌های فرعی و روستایی این شهرستان همچنان ادامه دارد.

وی افزود: طی شبانه‌روز گذشته در پی ریزش برف، برفروبی و نمک‌پاشی هشت هزار و ۲۰۰ کیلومتر باند راه‌های حوزه استحفاظی شهرستان ملایر انجام شد.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ملایر ادامه داد: با تلاش جهادی و خستگی‌ناپذیر راهداران در حوزه استحفاظی این شهرستان، تردد به صورت روان در محورهای ارتباطی در جریان است و مشکلی در این زمینه نداریم.

اسکندریان بیان کرد: عملیات برف‌روبی و بازگشایی راه‌ها توسط ۵۵ نیروی راهدار با ۳۳ دستگاه انواع ماشین‌آلات راهداری در حال انجام است و نیروهای راهداری به صورت آماده‌باش و در حال ارائه خدمت هستند.

آن روی سکه برف همدان

برف ۲۵ دیماه همدان روی دیگری هم داشت و چه بسیار شهروندان و زنان و کودکانی که به اذعان آنها ظرف دو دهه گذشته بارش برفی به این زیبایی و سنگینی ندیده اند، لحظه های شاد و شورانگیزی را برای آنها رقم زده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha