قطعی سراسری گاز در زمستان ۱۳۸۶؛ عامل تُندی ضرباهنگ مدیریت مصرف انرژی در امروز مازندران

ساری - ایرنا - سرمای سوزناک این روزهای کشور برای خیلی از مردم مازندران یادآور روزهای سرد زمستان سال ۱۳۸۶ با چاشنی قطعی گاز در اکثر مناطق این استان بوده، اما تجربه ناگوارآن‌ روزها به درسی برای همراهی و مشارکت امروز مردم این دیار مبدل شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «برخی از مشترکین گاز طبیعی شهرها و روستاهای استان مازندران همچنان با افت شدید فشار گاز طبیعی مواجه هستند. همزمان با بارش اولین برف زمستانی و برودت هوا، گاز خانگی اکثر قریب به اتفاق مردم مناطق مرکزی و شرقی این خطه قطع شد. در زمان حاضر گاز خانگی برخی از مناطق شهرهای قائمشهر، ساری، بابل، نکا و بهشهر با افت شدید مواجه است. بنابه اعلام روابط عمومی شرکت گاز مازندران، هم اکنون نزدیک به ۷۴۰ هزار خانوار تحت پوشش شرکت قرار دارند. (۲۵دی ۱۳۸۶)

این خبر نمونه ای از صدها خبر مخابره شده در دی ماه ۱۳۸۶ و بحران گاز آن‌زمان است که نشان می دهند که بخشی عمده ای از مشترکان خانگی در هوای سرد و برفی آن روزها بدلیل قطعی گاز خانه هایشان در سرما محصور مانده بود.

اکنون بعد از گذشت ۱۵سال از آن زمستان سرد بدون سوخت گاز مازندران بار دیگر این صفحه از تاریخ در حال تکرار شدن است و بار دیگر بدلیل قطع صادرات گاز ترکمنستان به کشورمان مشترکان خانگی بخش هایی از مناطق کشورمان از جمله مازندران در معرض خاموشی شعله های سیستم های گرمایشی قرار دارند.

در این روزها که دمای بیشتر ایستگاههای هواشناسی مازندران به زیر صفر رسید بازنگری در مصرف انرژی و همراهی مردم در اقصی نقاط کشور می تواند در جلوگیری از قطعی احتمالی گاز هموطنان مناطق بیشتری از کشور تاثیرگذار باشد.

به طوریکه در داده های آماری که از سوی مسوولان ارائه می شود همراهی و مشارکت مردم در مدیریت مصرف انرژی و بهینه سوخت گاز توانسته است در میزان مصرف یک استان تاثیر داشته باشد.

از آن جمله سخنان روز گذشته مدیر عامل شرکت گاز مازندران است وی گفت : با مدیریت و مشارکت مردم، میزان مصرف روند کاهشی پیدا کرده است.

قاسم مایلی رستمی ضمن قدردانی از مردم بر لزوم تداوم همکاری در مصرف بهینه انرژی گاز تاکید و توضیح داد: در شبانه روز گذشته با تعطیلی مدارس و دستگاه های اجرایی، مصرف ۲۰۰هزار متر مکعب گاز صرفه جویی شده است.

وی با بیان این که با مدیریت مصرف گاز در مساجد، واحد های تولیدی و صنعتی، مرغداری ها، رستوران ها، پاساژ های بزرگ، گلخانه ها، و تعطیلی سی ان جی، مقدار مصرف روزانه از ۴۰ میلیون متر مکعب به ۳۵ مییلون متر مکعب طی روز جاری کاهش یافته است، ادامه داد: مردم بدانند که متوسط مصرف با جریان گاز علاوه بر مشترگان خانگی و تجاری در همه واحد های تولیدی و صنعتی استان ۲۸ تا ۳۰ میلیون متر مکعب است که باید به این میزان برسیم.

ضرورت مدیریت مصرف انرژی گاز در این روزهای سرد از جمله مقوله هایی است که می بایست همگان به آن توجه کنند و صاحب نظران و فعالان حوزه های مختلف در مازندران بر آن صحه گذاشته اند.

قطعی سراسری گاز در زمستان ۱۳۸۶؛ عامل تُندی ضرباهنگ مدیریت مصرف انرژی در امروز مازندران

همدلی با مدیریت مصرف گاز

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان و امام جمعه قائمشهر با یادآوری بحران قطعی گاز استان در سال ۱۳۸۶ گفت : در همه موارد رعایت عدل، انصاف و پرهیز از اسراف و تبذیر و اقتصاد معیشت اولیای خدا و پیامبران به آن توصیه کردند و ما نیز باید تابع این اصول در زندگی مان باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین علی معلمی افزود: در حالی تعالیم دین اسلام همانگونه که اعتدال در مصرف و صرفه جویی را در شرایط عادی تاکید دارند این موضوع در شرایط بحرانی و ویژه بمنظور جلوگیری از بروز مشکلات برای جامعه بیشتر مورد اهمیت قرار دارد.

وی ادامه داد : امروز در شرایط بحرانی که قرار داریم بخش های بیشتری از کشور دچار سرمای کم سابقه و حتی در برخی نقاط بی سابقه است که ضرورت مدیریت مصرف انرژی گاز را بیشتر به ما یادآوری می کند.

امام جمعه قائمشهر گفت : وقتی گاز به عنوان انرژی با ارزش در این زمان بحرانی سردسال از نقاط جنوبی کشور به مناطق شمال و شمال شرقی ارسال می شود ضرورت دارد که صرفه جویی رعایت شود.

وی افزود : در شرایط فعلی برای کمک به هموطنانمان در نقاطی که با مشکل قطعی گاز مواجه هستند می توانیم با اصلاح مصرف سوخت کمک کنیم تا خاطره تلخ بیش از ۳۰روز قطعی گاز مازندران در سال ۱۳۸۶ که در برخی شهرها از جمله قائمشهر تکرار نشود.

تاثیرگذاری گروههای مرجع در همراه کردن مردم برای مدیریت مصرف انرژی

یکی از اساتید دانشگاه پیام نور مازندران و دکتری جامعه شناسی بررسی مسائل اجتماعی ایران به خبرنگار ایرنا گفت : مدیریت مصرف بهینه گاز توسط مشترکان گاز خانگی و صرفه جویی می تواند در خروج استان و کشور از بحران فعلی کمبود گاز راهگشا باشد.

حسین برزگر افزود : با فرهنگ مصرف درست سوخت می توانیم تعادل در میزان مصرف در کشور ایجاد کنیم و بدینگونه به کمک هموطنانمان در استان های شمال شرقی کشور برویم.

وی از نخبگان در تمامی عرصه ها و اهالی رسانه به عنوان گروه های مرجع نام برد که بدلیل جایگاهشان از نفوذ خوبی در میان جامعه برخوردار هستند.

این فعال رسانه ای اظهارداشت : پویش مدیریت مصرف انرژی با حضور همین گروه‌های مرجع خود می تواند گام موثری برای درست مصرف کردن انرژی و خروج از بحران فعلی قطعی گاز باشد.

وی ادامه داد : همچنین محدود کردن فعالیت واحدهای صنفی مازندران و نیز مجاب کردن آنها به خاموش کردن وسایل گرمایشی اقدام خوب و موثری است که مدیریت بحران استانداری اتخاذ کرده است تا از بروز قطعی احتمالی گاز مشترکان خانگی جلوگیری کند.

قطعی سراسری گاز در زمستان ۱۳۸۶؛ عامل تُندی ضرباهنگ مدیریت مصرف انرژی در امروز مازندران

پویش مدیریت درست مصرف انرژی، گامی در مسیر انسانیت و ایثار

یک فعال فرهنگی و پژوهشگر فرهنگ بومی مازندران با اشاره به ریشه دار بودن فرهنگ ایثار و فداکاری در ملت ایران بویژه مردم دیار علویان گفت: در این برهه زمانی هر یک از مردم کشور با کم‌کردن چند درجه وسایل گرمایشی منازل خود می توانند اتفاقات خوبی را رقم بزنند.

علی رمضانی پاچی افزود : مصرف درست و مناسب گاز باعث می شود تا حدودی مشکلات افرادی که با قطعی گاز مواجه هستند برطرف شود و این موضوع از نظر اجتماعی بسیار حائز اهمیت است و مصداق ایثار و فداکاری است.

وی ادامه داد : همچنین از نظر شرعی در دین اسلام نسبت به صرفه جویی در مصرف همواره توصیه شده است و بکار بستن این توصیه های دینی ضرورت دارد.

مدیریت مصرف انرژی پیش نیاز اصلی برای جلوگیری از قطعی گاز

در همین حال مدیر عامل شرکت گاز مازندران در خصوص وضعیت گازرسانی در استان اشاره کرد و گفت با مدیریت و مشارکت مردم، میزان مصرف روند کاهشی پیدا کرده است.
قاسم مایلی رستمی ضمن قدردانی از مردم بر لزوم تداوم همکاری در مصرف بهینه انرژی گاز تاکید و توضیح داد: در شبانه روز گذشته با تعطیلی مدارس و دستگاه های اجرایی، مصرف ۲۰۰هزار متر مکعب گاز صرفه جویی شده است. وی با بیان این که با مدیریت مصرف گاز در مساجد، واحد های تولیدی و صنعتی، مرغداری ها، رستوران ها، پاساژ های بزرگ، گلخانه ها، و تعطیلی سی ان جی، مقدار مصرف روزانه از ۴۰ میلیون متر مکعب به ۳۵ مییلون متر مکعب طی روز جاری کاهش یافته است، ادامه داد: مردم بدانند که متوسط مصرف با جریان گاز علاوه بر مشترگان خانگی و تجاری در همه واحد های تولیدی و صنعتی استان ۲۸ تا ۳۰ میلیون متر مکعب است که باید به این میزان برسیم.
مدیرعامل شرکت گاز مازندران گفت: تاکنون با افت فشار گاز مواجه نشده‌ایم؛ اما اگر هم استانی‌ها نسبت به مصرف گاز صرفه‌جویی نکنند، افت گاز خانگی محتمل است.
وی با بیان اینکه شبکه گازرسانی مازندران پایدار است، عنوان کرد: احتمال قطع موردی گاز منازل به دلیل سرمای شدید هوا، اختلال عملکرد رگولاتور وجود دارد و شهروندان می‌توانند از طریق تماس با تلفن ۱۹۴ مرکز امداد گاز موضوع را اطلاع دهند.
مایلی رستمی گفت: به دلیل وسعت و مدت جبهه هوای سرد فعلی، مشارکت فعالانه و مسوولانه همه مردم در رعایت الگوی مصرف درست گاز طبیعی و خاموش کردن حداقل یک بخاری در هر منزل برای کمک به پایداری جریان گاز مناطق دور افتاده ضروری است.
مدیر عامل شرکت گاز مازندران با ذکر این نکته که استمرار و ماندگاری سامانه سرد و قطع شدن گاز از سمت ترکمنستان وضعیت فشار گاز به استان های شمالی به خصوص مازندران را تحت تاثیر بیشتری قرار داده است، ادامه داد: از سوی دیگر توزان تولید و مصرف برقرار نیست، متاسفانه متوسط مصرف انرژی در کشور بیشتر از کشورهای دیگر است، به همین دلیل رعایت صرفه جویی و مصرف بهینه را باید جدی بگیریم.
مایلی رستمی مایلی بیان کرد: با این شرایط مصرف و تداوم سرما، ورود گاز به استان مازندران به شدت تحت تاثیر قرار گرفت، اما تا کنون افت فشار گاز سبب نشد تا گاز خانگی ۵۹شهر و و ۲هزار ۶۰۰ روستای استان قطع شود.
وی در عین حال گفت که گاز خانگی شهرهای گلوگاه، بهشهر، آمل و بابل در معرض بیشتر قطع گاز قرار دارد.
وی با اظهار این که مازندران با یک میلیون و ۴۷۷هزار مشترک خانگی از استان های پرمصرف انرژی گاز در منازل کشور محسوب می شود، توضیح داد:جریان مصرف گاز این خطه شمالی همواره با فراگیری برف و باران و سرمای زیر صفر درجه در مناطق مختلف کشور تحت شعاع قرار می گیرد، چراکه لوله گاز مازندران بیشترین فاصله را از منابع گازی کشور دارد.
طبق اعلام رسمی هواشناسی مازندران در ۲۴ ساعت گذشته بلده با ۱۳ درجه زیر صفر سرد ترین نقطه مازندران بود و در ۱۳ ایستگاه هواشناسی استان میزان برودت هوا زیر صفر بود.

در همین حال مسوولان مازندران با اتخاذ تصمیمات در ستاد مدیریت بحران استان بدنبال آن هستند تا پایِ قطعی گاز به این استان سرمازده نرسد که از آن جمله تعطیلی روز شنبه و یکشنبه ادارات و مراکز آموزشی و کم کردن ساعات کاری ادارات در روز دوشنبه ۲۶ دی ماه است.

علاوه بر این مسوولان تلاش کردند تا بسیج مشارکت برای کم کردن مصرف گاز را به بخش های غیر دولتی هم سوق دهند و برای این منظور ساعات کاری اصناف تا آخر هفته جاری ساعت ۱۸ اعلام شده است و همچنین در طول ساعات کاری اصناف نمی بایست از وسایل گرمایشی استفاده کنند.

همه این اقدامات و کارها در این راستاست تا فشار گاز در چهار شهرستان گلوگاه، بهشهر، آمل و بابل که در معرض افت قرار داردثبات خود را از دست ندهد که خوشبختانه اقدامات انجام شده کارساز هم بوده است و بنا به گزارش مسوولان هیچگونه قطعی گاز در این مدت رخ نداده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha