گره کور ترافیک کرمان در دالان تنگ حفاری‌های بی‌برنامه

کرمان- ایرنا- حل معضل ترافیک‌های پُرتکرار و تردد سخت خودروها در کلانشهر کرمان که این روزها با افزایش حفاری‌ها و فعالیت‌های بدون برنامه شهری شدت گرفته از جمله مهمترین موضوع های هفتاد و نهمین نشست علنی شورای این شهر بود.

به گزارش ایرنا، سال هاست شهر تاریخی کرمان با معضل جدی و چالش رو به رشد گره های ترافیکی به عنوان یک عامل نارضایتی شهروندان دست و پنجه نرم می‌کند، معضلی که با وجود نشست‌های متعدد شهری در عمل نه تنها حل نشده بلکه اجرای بعضی طرح‌های شهری و نبود یکسری برنامه‌ریزی‌ها بر شدت آن افزوده است.

یکی از برنامه‌ریزی‌های نادرست شهری ایجاد حفاری و ترانشه در رده‌های مختلف عملکردی معابر شهر کرمان بدون درنظر گرفتن مدیریت زمانی برای اتمام این پروژه‌هاست.

حفاری‌های متعدد معابر شهر کرمان این روزها با دست دست کردن پیمانکاران و تمام نشدن در موعد مقرر به عامل موثری در ایجاد ترافیک‌های پُرتکرار و کلافه‌کننده‌ سطح شهر تبدیل شده‌اند.

منصور ایرانمنش عضو شورا روز دوشنبه ۲۶ دی در هفتاد و نهمین نشست علنی شورای اسلامی شهر کرمان به معضل ترافیک در سطح این شهر اشاره کرد و افزود: معضل ترافیک به نوعی باعث دلخوری شهروندان شده و در این قصه کوتاهی‌هایی از سوی دستگاه‌های مسئول اتفاق افتاده است.

گره کور ترافیک کرمان در دالان تنگ حفاری‌های بی‌برنامه

وی با اشاره به ۲ عامل که به روان‌سازی ترافیک در سطح شهر کرمان کمک می‌کند، تصریح کرد: یکی از این عوامل حضور ماموران راهنمایی و رانندگی در سطح شهر است اما خیلی از چهارراه‌ها در ساعات اوج ترافیک ماموری ندارند که این موضوع دردسر زیادی ایجاد می‌کند.

این عضو شورا تاکید کرد: با حضور جدی‌تر ماموران راهنمایی و رانندگی در ساعات شلوغ شاهد وضعیت بهتری در ترافیک سطح شهر کرمان خواهیم بود.

وی اشاره‌ای هم به موضوع حفاری‌های سطح شهر و نقش آن در افزایش ترافیک‌ کرد و افزود: باید پیمانکار را متعهد کنند تا ۲ یا سه نوبت کار کنند و پروژه حفاری را به اتمام برسانند.

این عضو شورا به طول مثال گفت: جنب پارک نشاط به دلیل حفاری در ساعات اوج ترافیک برای مردم مشکل ایجاد شده و متاسفانه اقدامی هم برای حل این مشکل نمی‌شود.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

آمادگی شهر برای نوروز

گره کور ترافیک کرمان در دالان تنگ حفاری‌های بی‌برنامه

به گزارش ایرنا از دیگر مسائل مطرح در این نشست آمادگی شهر کرمان برای نوروز ۱۴۰۳ بود که ایرانمنش عضو شورا با اشاره به این موضوع افزود: زمان زیادی تا پایان سال نداریم و شهر باید برای مسافران نوروزی آمده شود؛ لذا لازم است در این زمینه شهرداری گزارش اقدامات خود را ارائه دهد.

خواهرخواندگی

گره کور ترافیک کرمان در دالان تنگ حفاری‌های بی‌برنامه

همچنین موضوع خواهرخواندگی شهر کرمان با شهرهای بعلبک لبنان و بصره عراق از موضوعات دیگر مطرح در این نشست شورای شهر کرمان بود؛ محمدرضا کمساری عضو شورا با اشاره به این موضوع گغت: کرمان که شهری تاریخی و فرهنگی است از زمان شهادت سردار سلیمانی به شهری زیارتی نیز تبدیل شده و به نوعی شکل گردشگری در کرمان تغییر کرده است؛ لذا گردشگران از فضاهای طبیعی به سمت فضاهای زیارتی سوق داده شده‌اند.

وی ادامه داد: خواهرخواندگی کرمان با شهر آرماویر ارمنستان هم تقریبا نهایی شده است و بزودی مراحل خواهرخواندگی آن تکمیل می‌شود اما پیشنهاد بعدی ما برای خواهرخواندگی کرمان شهر بصره است.

این عضو شورا خاطرنشان کرد: شهر بصره از صنعتی ترین شهرهای عراق است و با کرمان شباهت خوبی دارد؛ این شهر تاریخی است و مساجد زیادی دارد که جمعیت آن نیز بیشتر اهل تشییع هستند و ارتباطات اقتصادی خوبی میان کرمان با بصره می‌تواند شکل بگیرد، از طرفی این شهر زادگاه ابومهدی المنهدس نیز بوده است.

وی با اشاره به اولویت دوم خواهرخواندگی با شهر کرمان تصریح کرد: اولویت دوم شهر بعلبک لبنان است؛ این شهر تاریخی است و گردشگر زیادی دارد؛ از طرفی زادگاه و مدفن شهید سید عباس موسوی موسس حزب‌الله نیز به شمار می رود.

کمساری همچنین ادامه داد: شورا تاکید به روابط بین مراکز استان‌ها بویژه در حوزه گردشگری و زیارت دارد؛ برای ایجاد دبیرخانه دائمی پیگیری خواهرخواندگی نیز در کمیسیون گردشگری این شورا اصرار وجود دارد.

شهردار کرمان افزود: در حوزه خواهرخواندگی بعضی از شهرها که تناسب با شهر کرمان ندارند از برنامه حذف شدند و شهرهایی که دارای رشد اقتصادی بودند و بستر تاریخی هم داشتند مورد تاکید قرار گرفتند که در این زمینه مذاکره با ۲ شهر در روسیه برای خواهرخواندگی با کرمان شروع شده است.

سعید شعرباف شهردار کرمان نیز در این نشست افزود: در حوزه خواهرخواندگی بعضی از شهرها که تناسب با شهر کرمان ندارند از برنامه حذف شدند و شهرهایی که دارای رشد اقتصادی بودند و بستر تاریخی هم داشتند مورد تاکید قرار گرفتند که در همین زمینه مذاکره با ۲شهر در روسیه برای خواهرخواندگی با کرمان شروع شده است.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

گره کور ترافیک کرمان در دالان تنگ حفاری‌های بی‌برنامه

ورزش جانبازان و معلولان

عشرت کردستانی عضو شورا نیز در بخش دیگری از این نشست به موضوع ورزش جانبازان و معلولان در سطح استان کرمان اشاره کرد و ضمن تاکید بر ضرورت توانمندسازی ورزش این قشر از جامعه افزود: از شورای شهر و شهرداری درخواست دارم که پیشنهادها برای توانمندسازی ورزش جانبازان و معلولان ارائه دهند.

فضاهای اختصاصی مورد نیاز بانوان در شهرکرمان

گره کور ترافیک کرمان در دالان تنگ حفاری‌های بی‌برنامه

وی همچنین اشاره‌ای به موضوع فضاهای اختصاصی مورد نیاز بانوان در شهر کرمان کرد و ادامه داد: با وجود دغدغه‌ها سال گذشته نتوانستیم برای بانوان در حوزه بودجه کاری انجام دهیم و خواهش دارم در ردیف‌های بودجه امسال این موضوع جبران شود.

این عضو شورا تاکید کرد: متاسفانه برای بانوان فضای اختصاصی فرهنگی در استان وجود ندارد و باید از ظرفیت‌های موجود برای فضای ورزشی بانوان استفاده کنیم.

این عضو شورا تاکید کرد: متاسفانه برای بانوان فضای اختصاصی فرهنگی در استان وجود ندارد و باید از ظرفیت‌های موجود برای فضای ورزشی بانوان استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه نیاز اساسی شهر کرمان دهکده فراتفریحی برای بانوان است، تصریح کرد:در بودجه امسال با دقت به امر بانوان پرداخته شود و مثل سال گذشته نباشد.

گره کور ترافیک کرمان در دالان تنگ حفاری‌های بی‌برنامه

روشنایی معابر شهر کرمان

محمد امینی‌زاده عضو دیگر شورا نیز در این نشست با اشاره به موضوع روشنایی معابر در سطح شهر کرمان اشاره‌ ای به صحبت های هفته پیش خود در نشست عمومی شورا کرد و افزود: در نشست هفته گذشته شورای شهر در خصوص روشنایی معابر به مجموعه‌ی برق استان تذکر دادم.

وی افزوود: من در صحبتم از عبارت برق منطقه‌ای استفاده کردم که مدیرعامل برق منطقه‌ای بسرعت پاسخ داد که روشنایی معابر در حوزه وظایف ایشان نیست و در وظایف برق شمال است.

امینی زاده ادامه داد: از مدیرعامل برق منطقه‌ای استان تشکر می‌کنم و خواهشمندم مجموعه برق شمال استان کرمان هم مانند همکارشان بسرعت و صریح پاسخ دهند که چرا روشنایی معابر در شهر کرمان با این وضعیت روبه‌روست و اگر نیاز به کمک دارند از مجموعه مدیریت استان کمک بگیرند.

این عضو شورا افزود: روشنایی شهر کرمان در شان مردم نیست و شباهتی به سایر کلانشهرهای سطح کشور ندارد.

این عضو شورا افزود: روشنایی شهر کرمان در شان مردم نیست و شباهتی به سایر کلانشهرهای سطح کشور ندارد.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

گره کور ترافیک کرمان در دالان تنگ حفاری‌های بی‌برنامه

ترک تشریفات خرید گل و گیاه برای شهر کرمان

در بخشی از این نشست موضوع خرید گل و گیاه برای شهر کرمان به عنوان یکی از دستورکارهای جلسه مطرح شد که حسین چناریان عضو شورا با اشاره به این موضوع افزود: ما نباید فرصت را از دست دهیم بلکه با خرید گل و گیاه از طریق ترک تشریفات موافقت کنیم.

کمساری عضو شورا نیز افزود: در خرید گل و گیاه نیاز شهرداری به خارج از استان سال به سال در حال کم شدن است و تمرکز این مجموعه به کشت انواع گل و گیاه اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: گل و گیاه که برای شهر کرمان خریداری می‌شود مواردی هستند که در کرمان قابلیت کشت آنها وجود ندارد و تنها ۳۰ درصد نیاز شهرداری به گل و گیاه خریداری خواهد شد.

آیین‌نامه تقسیط عوارض

چناریان عضو شورا همچنین در بخشی دیگر از این نشست شورا اشاره‌ای به موضوعات مطرح در کمیسیون بودجه شورای شهر کرمان کرد و افزود: بعد از پیگیری بیش از یکساله درباره آیین نامه تقسیط، این دستورالعمل از هیات حل اختلاف ابلاغ شد و ۲ اصلاحیه نیز با توجه به قانون جدید درآمدهای پایدار مدنظر قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در زمینه آیین‌نامه تقسیط، شیوه‌ای در شهرداری پیش‌بینی شود تا کسانی که مشکل دارند دسترسی داشته باشند و این آیین‌نامه اطلاع‌رسانی شود.

این عضو شورا تاکید کرد: درخواست از شهرداری این است که آیین‌نامه تقسیط، اطلاع ‌رسانی شود تا بخشی از مراجعات به شورا کاهش پیدا کند.

حمایت از نیروهای شرکتی شهرداری

به گزارش خبرنگار ایرنا در بخش دیگری از این نشست شورا بر لزوم برنامه‌ریزی برای حمایت از نیروهای شرکتی تاکید شد و ایرانمنش عضو شورا در همین زمینه افزود: شهرداری در این زمینه پیشگام شود زیرا این نیروها هیچ امنیت شغلی ندارند و نیاز است طرح حمایت از نیروهای شرکتی اجرایی شود و زودتر به سرانجام شود.

جهش ساخت مسکن توسط ستاد اجرایی

در بخش دیگری از این نشست شورا شهردار کرمان از پروژه ساخت مسکن با عنوان جهش تولید ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در کرمان یاد کرد و افزود: هم در دوران گذشته هم در این دوره به جز در یک هفته اخیر هیچگاه این پروژه از سمت و سو شهرداری دچار خللی به لحاظ اجرا نشده بود.

وی ادامه داد: بناست که این پروژه در یکهزارو ۶۰۰ واحد توسعه پیدا کند؛ خواهش داریم از دوستان تعیین تکلیف بخش قبلی مربوط به پروانه ساختمانی یکهزارو ۲۰۰ واحدی گذشته را انجام دهند.

شعرباف خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اصرار ما این است که این پروژه حتی در حد سه چهار روز هم متوقف نشود دوستان مراجعه کنند و تعیین تکلیف بخش قبلی کار را بابت یکهزارو ۲۰۰ واحد انجام دهند.

وی بیان کرد: برای اجرای پروژه جهش تولید در مکان جدید( انتهای شهرک صنعتی) کارها در حال پیگیری است و در هر ۲ مورد تخفیف قابل توجهی را شهردار و شورای شهر کرمان اعمال می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha