سفیران دانایی چه مطالباتی از وزیر آموزش و پرورش دارند؟

تهران-ایرنا- معلمان را پیامبران زنده یا سفیران دانایی می‌دانیم اما واقعیت‌های زندگی، گاهی رسالت آن‌ها در آموزش فرزندان این مرز و بوم را به مخاطره می‌اندازد؛ مخاطراتی که فرهنگیان از اقصی نقاط کشور با وزیر آموزش و پرورش درمیان گذاشتند و نوری، هم از کارهای انجام شده در دولت خبرهای خوش داد، و هم قول اصلاح.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، دمای ۳- درجه تهران هم، پاسخگویی مستقیم دولت‌مردان به تماس‌های مردمی را متوقف نکرد و بعدازظهر روز یکشنبه «یوسف نوری» به‌عنوان یازدهمین عضو کابینه آیت‌الله رئیسی در حالی پشت میز پاسخگویی در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری نشست که ادارات و مدارس پایتخت به دلیل بُرودت شدید هوا تعطیل بود و ساختمان شهید رجایی یکی از سردترین روزهای خود را می‌گذارند و فقط یک بخاری برقی (هیتر) کوچک بود که محل پاسخگویی معاونان رئیس‌جمهور و وزرا و در واقع دفتر کار حجت‌الاسلام والمسلمین «احمد صالحی» رئیس مرکز ارتباطات مردمی دولت را گرما می‌بخشید. وقتی خبرنگاران به شوخی پرسیدند که چرا مرکز و جلسه پاسخگویی تعطیل نشده، حجت‌الاسلام صالحی با لبخند اما با لحنی جدی پاسخ داد «پاسخگویی به مردم تعطیل‌بردار نبوده و نیست و نخواهد بود؛ هوا سرد است، اما تنور پاسخگویی به درخواست‌های مردم با حضور مسئولان گرم‌گرم خواهد ماند».

پای درد و دل سفیران دانایی

وزیر آموزش و پرورش نزدیک به دو ساعت پاسخگوی ۱۲ تماس تلفنی از سراسر ایران بود؛ این تماس‌ها از میان صدها تماس برقرار شده با مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری انتخاب شدند و معیار انتخاب آن‌ها نیز، میزان تکرار موضوعی خاص در تماس‌های مردمی بوده است.

عمر و جوانی خود را در طرح خرید خدمات آموزشی گذرانده و معتقد بود نه‌تنها به اندازه توانایی و کار جهادی خود حق و حقوقی دریافت نمی‌کند، بلکه همچنان در زمینه شغلی خود هم بلاتکلیف است. مرد میانسال یزدی از آنچه تبعیض‌ها، ابهامات و دوقطبی‌های موجود در حوزه استخدام می‌خواند دلگیر بود و از وزیر خواست که قانون تبدیل وضعیت ۱۰ درصد از ارگان‌های نیروهای خرید خدمات دولتی، شامل حال او هم بشود و نوع قراردادش کارمعین شود تا امیدش به آینده بیشتر شود. وزیر هم توضیح داد که پیام این دسته از نیروها را دریافت کرده و پیگیر حل مسأله است.

پشت خط بعدی، از عشایر قشقایی فارس بود؛ فوق لیسانس روانشناسی داشت و خود را معلم نهضت سوادآموزی معرفی کرد که پابه‌پای عشایر کوچ می‌کند و به آنها درس می‌دهد. به گفته خودش سالی ۷ نفر را به جمع باسوادان کشور اضافه می‌کند و استقبال عشایر از آموختن برای او انگیزه مضاعف ایجاد کرده است. معتقد بود نهضتی‌ها جهادگرند؛ با این همه اما سابقه ۹ ساله خدمت داشت و همچنان درباره آینده‌ی شغلی و حقوق و مزایای خود نگران بود و دغدغه داشت.

پدری از تهران در تماس با وزیر آموزش و پرورش به او پیشنهاد داد که به‌منظور ارائه پیشنهادات و انتقادات و ارتباط والدین با مسئولان وزارتخانه، شماره‌ای رُند و چهاررقمی اختصاص یابد.

مدیر دلسوز دیگری از اندیکای خوزستان تماس گرفت و نگران حق بیمه دانش‌آموزان خود در دبستان بود و معلم دیگری از همان استان در زیرمجموعه نیروهای «مهرآفرین» با قرارداد پیمانی شاغل بود و نگران آینده شغلی خود. در مسیر تبدیل و تعیین وضعیت این گروه در دولت قبل سنگ‌اندازی شده بود و همه امیدش به رویکرد عدالت‌محور دولت آیت‌الله رئیسی بود.

دهیاری نگران شرایط نامناسب و ناایمن کلاس‌های درس دانش‌آموزان در منطقه خود و مادری هم دلواپس فضای بدون حصار مدرسه پسرش در کنار دریا بود و این دغدغه را در تماس‌های متفاوتی با رئیس دستگاه تعلیم و تربیت درمیان گذاشتند و آقای وزیر برای رفع نگرانی‌های آنها دستور پیگیری ویژه داد و بلافاصله در همان جلسه با مدیران کل استان تماس گرفت و آن‌ها را مأمور رسیدگی به مسائل مطرح شده کرد و تأکید هم کرد که امنیت جانی دانش‌آموزان اولویت و خط قرمز آموزش و پرورش است.

مربی پیش‌دبستانی از بهشهر هم گلایه‌مند شرایط حقوقی و استخدامی خود بود و جوان دغدغه‌مند دیگری به وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد داد که در راستای مسئولیت اجتماعی وزارتخانه، در بستر آنلاین آموزش رسمی استاندارد انجام گیرد. ورزش دانش‌آموزی هم دغدغه معلم پیش‌کسوتی از اصفهان بود و آخرین تماس‌گیرنده هم در تماس با نوری از او و دولت برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان پس از سال‌ها وقفه در اجرای قانون قدردانی کرد و درخواست تداوم این طرح را با سرعت بیشتر داشت.

خبرهای خوش وزیر به فرهنگیان ایران

از آنجا که موضوعات مطرح شده در تماس‌ها براساس دسته‌بندی موضوعی بیشترین آمار را دربرمی‌گرفت، پاسخ‌های وزیر آموزش و پرورش به آنها هم شامل بخش گسترده‌ای از جامعه فرهنگیان و دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها می‌شد.

تعیین تکلیف نیروهای خرید خدمت: نوری درباره تعیین تکلیف نیروهای خرید خدمت در آموزش و پرورش توضیح داد «تبدیل وضعیت به‌صورت قرارداد کارمعین برای نیروهای اداری‌ست که آن‌هم هنوز محقق نشده است؛ قانونِ تعیین تکلیف نیروهای خرید خدمات آموزشی ۱۲ اصلاحیه خورده که آخرین آن ۱۳۹۷ بود که تعدادی معین تبدیل وضعیت شدند و در همین راستا جلساتی هم در دولت، سازمان امور اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و مجلس برگزار شد که نتیجه آن‌ ۱۱ طرح بود که اکنون به ۳ طرح تقلیل پیدا کرده است». وزیر آموزش و پرورش در ادامه اعلام کرد: درصدد هستیم تا به زودی تکلیف نیروهای خرید خدمت را مشخص کنیم و از این پس براساس تکلیفی که وزارتخانه دارد، جذب نیرو تنها از طریق دانشگاه‌های تربیت معلم (چه فرهنگیان و چه تربیت معلم شهید رجایی) خواهد بود.

نوری همچنین توضیح داد که «پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، هم حقوق و هم بیمه نیروهای خرید خدمات افزایش پیدا کرد و کامل شد؛ دولت پیگیر است که شرکت‌های واسطه در آموزش پرورش را حذف کند تا نظام تعلیم و تربیت هم کیفیت لازم را داشته باشد. دولت حسن‌نیت خود را درباره این نیروها نشان داد و بیمه و حقوق نصف را برای این‌دسته از نیروها کامل کرد، حقوق‌ها را افزایش داد و در گروه معلمان نمونه هم قرار گرفتند».

طرح زنگ مدرسه: وزیر آموزش و پرورش راه‌های از اجرای طرحی با عنوان «زنگ مدرسه» در آموزش و پرورش هم خبر داد که با اجرایی شدن این طرح، شماره‌ای ثابت در اختیار اولیا و دانش‌ آموزان قرار می‌گیرد تا به‌صورت مستقیم خواسته‌ها و دغدغه‌های خود را به گوش مسئولان وزارتخانه و شخص وزیر برسانند. نوری همچنین توضیح داد تا زمان نهایی شدن و اجرای این طرح، اولیای دانش آموزان می‌توانند از طریق لینک تعبیه شده در برنامه شاد، پرسش‌ها، مشکلات و پیشنهادات خود را با او مطرح کنند و در پورتال آموزش و پرورش هم محلی برای اعلام دیدگاه‌های والدین و دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است.

بیمه‌ی دانش‌آموزی: نوری درباره بیمه دانش‌آموزی هم گفت که افزایش حق بیمه به دلیل خدمات آن است و براساس قرارداد آموزش و پرورش با بیمه‌گذار، اگر حادثه‌ای برای دانش‌آموزی پیش بیاید، شرکت بیمه‌گر باید تعهدات خود را ایفا کند.

نیروهای مهرآفرین: وزیر آموزش و پرورش درباره تعیین تکلیف نیروهای موسوم به مهرآفرین هم گفت که «رتبه‌بندی برای نیروهای کارآفرین هم انجام و اجرا شده است؛ در بند ۹ مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی هم دستور لازم برای تبدیل وضعیت این گروه از نیروها داده شده و نیازمند مدت اندکی صبوری برای نتیجه‌گیری است»؛ او در تکمیل این سخن خود متذکر شد «براساس بند ۹ ماده واحده ترمیم بودجه سال ۱۴۰۱ تبدیل وضعیت نیروهای موسوم به مهرآفرین اجازه داده شد و دولت هم ابلاغ کرده و در حال انجام است».

خبرهای خوش آقای وزیر: وزیر آموزش و پرورش در خلال پاسخ‌ها به تماس‌های مردمی خبرهای خوش و امیدوارکننده‌ای هم به جامعه داد؛ برای مثال گفت که تنها در استان اصفهان ۱۱۰۰ میلیارد تومان از سوی خَیّرین برای ساخت مدرسه اختصاص داده شده و متوسط ساخت کلاس از یک کلاس در روز به روزانه ۲.۵ کلاس رسیده است و جمله خود را با قدردانی از خَیّرین کامل کرد: «باید دست این مردم خَیّر را بوسید».

نوری همچنین از آغاز ساخت شهرکی آموزشی و توریستی در اردکان یزد و از محل مسئولیت‌های اجتماعی شرکت "چادرملو" خبر داد که به مناسبت کلنگ‌زنی آن در سالروز ولادت حضرت زهرا (س)، مجتمع آموزشی "کوثر" نام‌گذاری شده است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه از راه‌اندازی جشنواره مسابقات ورزشی فرهنگیان از امسال و نیز آغاز ساخت ۲ هزار و ۱۰۰ زمین مدرسه‌ای در قالب طرح شهید سلیمانی خبر داد که تاکنون ساخت هزار و ۱۰۰ مورد از این پروژه‌ها به اتمام رسیده است.

نوری پس از اعلام این خبرها یک خواسته‌ی مشخص هم از فرهنگیان مطرح کرد و از همکارانش خواست که خبرها را در فضای مجازی نخوانند و برای آگاهی از موضوعات مربوط به خود، قوانین تصویبی را بخوانند و بدانند و مستند درباره آن‌ها اطلاع داشته باشند و در این صورت تعداد از دغدغه‌ها و نگرانی‌هایشان کاهش خواهد یافت.

مثل مردم مطالبه‌گر هستیم

پایان تماس‌ هر یک از شهروندان، آغازی برای طرح سؤالات حجت‌الاسلام صالحی رئیس مرکز ارتباطات مردمی از وزیر و معاون و همراهانش در راستای موضوع تماس بود. اگر حقوق یک فرد فرهنگی از رقم نزدیک به عُرف یا حتی بسیار پایین‌تر از آن بود، بارها از معاونان و همراهان وزیر می‌پرسید آیا واقعاً رقم اعلامی از سوی فرهنگیان و مربیان صحیح است و با تأیید آن‌ها از سوی همراهان وزیر، صمیمانه و دلسوزانه از وزیر می‌خواست که فکری اساسی برای افزایش آن کند. به مادر نگران از ایمنی مدرسه فرزندش اطمینان می‌داد که جان دانش‌آموزان امانت‌های دست آموزش و پرورش است و این وزارتخانه را آسمانی هفت طبقه توصیف کرد که وزیر برای رسیدگی به هر طبقه آن سختی‌های بسیاری دارد. دلیل این تکاپو هم در جمله‌ای بود که بارها در این نشست‌ها بر زبان آورده است: «مثل مردم و در کنار آن‌ها مطالبه‌گر هستیم از دولت و وزرا».

وزیر در دسترس مردم است

در میانه نشست و در خلال تماس‌ها، در دسترس بودن وزیر برای مردم بیشتر به چشم می‌آمد. وقتی نوری گوشی همراهش را به حجت‌الاسلام صالحی نشان داد و مشخص شد در لینک پاسخگویی وزیر در این سامانه، واقعاً پاسخگوی پیام‌های مردم است. وقتی بانویی گفت که در یکی از نشست‌های مردمی‌ِ وزیر در یکی از مساجد درصدد طرح مشکلش بوده و موفق نشده است یا وقتی تماس‌گیرنده‌ای گفت که حتی در استان متبوعش امکانی فراهم نشده تا مسئولان آموزش و پرورش نظرات او را به‌عنوان نماینده گروهی از همکاران دستگاه تعلیم و تربیت بشنوند، وزیر با گشاده‌رویی گفت: شما الآن با خود وزیر صحبت می‌کنید و من سراپا برای شنیدن نظرات و درخواست‌های شما گوشم.

وقتی شهروندی از یزد یا بیرجند یا ایلام به حضور او در شهرش اشاره کرد، نوری از خرسندی آن‌ها ابراز رضایت کرد و هنگامی که وزیر در پاسخ به مدیر مدرسه‌ای از خوزستان که از او خواست به این شهر سفر کند، نوری گفت که تاکنون پنج بار به این استان آمده و خوزستان حکم خانه‌اش را دارد و یک شب هم مهمان مردم خونگرم اندیکا بوده و سه بار نیز به مازندران سفر کرده است، تماس‌گیرندگان قدردان روحیه مردمی او و در دسترس بودنش بودند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha