شمارش زمستانی پرندگان مهاجر در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد

یاسوج- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از آغاز شمارش زمستانه پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر در این استان طی پنج روز خبر داد .

اسلام جاودان خرد روز دوشنبه به ایرنا گفت : از امروز دوشنبه بمدت پنج روز ،شمار پرندگان مهاجر در ۱۷ سایت شامل ، رودخانه ها ، سد ها و تالاب های استان شمارش می شود.
وی ادامه داد: سرشماری زمستانه پرندگان آبزی و کنار آبزی با هدف جمع آوری اطلاعات و آگاهی از تعداد و تنوع گونه ها و تغییرات جمعیت هر گونه همزمان با برنامه جهانی و کشوری انجام می گیرد.

وی افزود: این طرح با همکاری اداره حیات وحش ، یگان حفاظت و ادارات شهرستانی سازمان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در سایت های پرنده پذیر انجام می شود.
جاودان خرد گفت: از دیگر هدف های این سرشماری ، رشناخت عوامل موثر در تغییرات جمعیتی و برنامه ریزی حفاظتی گونه های مهاجر زمستانی است ضمن آنکه در این سرشماری منابع آبی و سلامت پرندگان نیز مورد بررسی قرار می گیرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد : در هفت شهرستان استان ، حضور پرندگان مهاجر در تالاب ها ، آبگیرها و زیستگاه های زمستان گذران مورد رصد ،پایش و شمارش قرار می گیرد.
وی گفت : با توجه به شرایط جوی متفاوت امسال استان از مردم تقاضا کرد پناه دهنده خوبی برای پرندگان و حیات وحشی باشند و در صورت مشاهده حیات وحش آسیب دیده مراتب را به سامانه ۱۵۴۰ گزارش دهند .

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: همه ساله پرندگان بومی و مهاجر به رودخانه ها، دریاچه پشت سدها، آبگیرها و تالاب‌ های استان مهاجرت کرده و تا زمانی که شرایط اقلیمی مساعد باشد در این مناطق باقی می‌ مانند.

رودخانه های بشار ، مارون ، زهره ، تنگ سرخ ، کبکیان ، خرسان ، شاه بهرام و سدهای مارون ، کوثر ، شاه قاسم ، تالاب های برم الوان و مورد زرد زیلایی از جمله مکان هایی هستند که همه ساله از اواسط شهریور تا اواخر زمستان میزبان پرندگان مهاجر آسیایی هستند.

طول رودخانه های کهگیلویه و بویراحمد در ۲ منطقه گرمسیری و سردسیری یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر است.کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

پرندگان مهاجر آسیایی مهمان در آبگیرهای استان از گونه‌های انواع لک‌لک، حواصیل خاکستری و سفید و مرغابی سار، چنگر، کاکانی، پرستوی دریایی، گیلانشاه و بالکان هستند.

به گفته کارشناسان ، ۷۰ درصد از پرندگان مهاجرت کننده به کهگیلویه و بویراحمد آبزی و ۳۰ در صد نیز کنار آبزی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha