خسروپناه در حوزه فرهنگ صاحب‌نظر است/به تضارب آرا و تعامل با هنرمندان تاکید دارد

تهران- ایرنا- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و مسوول راه‌اندازی دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی درباره شخصیت علمی فرهنگی دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه با آنکه فرد صاحب نظری است ولی تلاش زیادی دارد تا فضا را برای تضارب‌آرا و دیدگاه‌های مختلف فراهم کند.

مهدی عاشوری روز دوشنبه در گفت و گویی با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درخصوص انتصاب حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطالبی در مورد وظایف شورا و خصوصیات مورد نیاز دبیر این شورا مطرح کرد. وی اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی، قرارگاه اصلی سه حوزه فرهنگ عمومی، علم و فناوری و تعلیم و تربیت است.

وی افزود: خاستگاه اولیه مباحثی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به آن توجه شده، مباحث آموزش عالی بوده است در حالی که بحث تعلیم و تربیت و فرهنگ عمومی هم دارای اهمیت زیادی است و فردی که در سمت دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار می گیرد، باید در نظر داشته باشد که موضوع فرهنگ، از جمله مباحثی است که در این شورا به آن کم توجهی شده است.

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات افزود: شورا و اعضای آن در دبیرخانه باید بتوانند مباحث را برای جلسات شورا به خوبی آماده کنند و کارها را پیش ببرند؛ چرا که سازوکارهای درونی که نقش تصمیم سازی را برای شورا دارند، از اهمیت زیادی برخوردار هستند. گاهی برخی دوستان نسبت به نحوه عملکرد بعضی از اعضا و نحوه حضورشان در شورا ایراداتی مطرح می کنند که تا حدود زیادی به نحوه عملکرد دبیرخانه بستگی دارد. دبیر شورا باید بتواند تصمیم‌گیری‌ها را به خوبی هدایت کرده و اعضای شورا را فعال کند.

عاشوری ادامه داد: مولفه بعدی که در شورا باید به آن توجه شود، بحث فضای کلی حوزه حکمرانی علم و فناوری، تعلیم و تربیت و فرهنگ عمومی است. وقتی از حکمرانی صحبت می کنیم، شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به عنوان قرارگاهی عمل کند که همه دستگاه های مختلف پیشران آن باشند. در بحث حکمرانی با سه مساله مواجه هستیم؛ در واقع وقتی از کارآمدی یا ناکارآمدی دبیرخانه یا فردی که مسوول آن است، صحبت می کنیم، باید به سه مولفه توجه کنیم.

این استادیار دانشگاه گفت: باید مشخص شود که در حوزه های علم و فناوری، تعلیم و تربیت و فرهنگ عمومی چه گروه‌هایی دخیل هستند و مجریان به چه صورت عمل می کنند. آیا کسانی که مدخلیت اصلی در این سه حوزه را دارند، ارتباط سازمانی مناسبی با شورای عالی انقلاب فرهنگی دارند یا خیر؟ در حقیقت رویه ها و ساختارهایی که در شورا وجود دارد، اعم از گروه های ذینفع، دخیل و موثر و رویه ها و قوانین و آیین نامه های موجود در بحث حکمرانی در این زمینه مطرح است.

وی با بیان اینکه مولفه مهمتری که باید به آن توجه کرد، اتخاذ تصمیم‌ها در این شورا است، افزود: موضوعی که بیشتر به شورای عالی انقلاب فرهنگی برمی‌گردد، مقوله تصمیم‌گیری ها است؛ در واقع نقش اصلی دبیرخانه این است که بتواند مطالعات مناسب داشته باشد و زمینه مناسب را برای تصمیم گیری ها فراهم کند.

عاشوری افزود: مولفه دیگر بحث اجرایی کردن تصمیمات است و به این برمی‌گردد که رابطه مرجع تصمیم گیر و نهادهای موثر چیست. اینجا همان ساختارها اهمیت زیادی پیدا می کند که فردی که در سمت مسوول دبیرخانه قرار می گیرد باید چه ویژگی هایی داشته باشد که بتواند هم نقاط ضعف ساختار درونی و هم بیرونی را پوشش دهد.

خسروپناه در حوزه تعلیم و تربیت و فرهنگ عمومی صاحب نظر است

این استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات گفت: یکی از نکات برای انتخاب دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، عالم بودن فرد است و اینکه نسبت به موضوعات اشراف کامل و دقت نظر داشته باشد؛ از این جهت کارنامه حجت الاسلام خسروپناه نشان می دهد که هم در حوزه تعلیم و تربیت و هم در حوزه آموزش و فرهنگ عمومی از افراد صاحب نظر هستند و دیدگاه مشخصی دارند.

وی افزود: همچنین اینکه عملکرد و سابقه ای که حجت الاسلام خسروپناه در حوزه علمیه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه و معاونت علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی دارد، نشان می دهد با وجود این که فرد صاحب نظری است، تلاش زیادی دارد تا فضا را برای تضارب آرا و بیان دیدگاه های مختلف فراهم کند؛ بنابراین با این کارنامه خوبی که وی دارد، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی می تواند از جهت فکری پرقدرت‌تر عمل کند و پیش برود.

تعامل با هنرمندان و شبکه‌ای عمل کردن از ویژگی های خسروپناه و از الزامات دبیر شورای انقلاب فرهنگی است

عاشوری ادامه داد: برای دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی، داشتن شخصیت علمی، فعال و جهادی بسیار حائز اهمیت است و حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه نیز فرد بسیار پرتلاش و جهادی است و نگاه دقیق به مسائل دارد؛ بر همین اساس همیشه به دنبال شبکه ای عمل کردن بوده تا بتواند دیدگاه های افراد مختلف را در پیشبرد امورد در نظر بگیرد.

وی گفت: همچنین در بحث تعامل با افراد مختلف، حجت الاسلام خسروپناه تعامل بسیار خوب و سازنده ای با دیگران دارد. یکی از ابعادی که در خصوص شخصیت وی مطرح نشده است، دیدارها و تعاملات وی با اهالی علم و فرهنگ، هنر، آموزش عالی و صاحب نظران این عرصه است.

مسوول راه اندازی دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی ادامه داد: دکتر خسروپناه فردی نیست که فقط با افراد حوزه یا دانشگاه و اساتید نشست و برخاست داشته باشد. تعاملات زیادی با هنرمندان به خصوص هنرمندان صاحب هنرهای اصیل ایرانی مثل خطاطی و نقاشی و موسیقی دارد که می تواند در تصمیم گیری ها به وی کمک کند.

عاشوری افزود: جهادی بودن و گستردگی تعاملات حجت الاسلام خسروپناه این امید را ایجاد می کند که دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در آینده بتواند دوره پُراثری را داشته باشد. البته مشکلات و عیوب فراوانی از نظر ساختاری در حوزه علم و فرهنگ و تربیت وجود دارد که کار را سخت خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه استاد تمام فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، عضو شورای اسلامی شدن دانشگاه های شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو شورای تحول و ارتقای علوم انسانی این شورا است. وی در بهمن ماه سال ۱۳۴۵ در شهر دزفول متولد شد.

وی در شهرهای دزفول، یزد و شهر مقدس قم به تحصیلات حوزوی پرداخت و در سال ۱۳۶۸ دروس خارج فقه و اصول را در حوزه علمیه قم آغاز کرد و ۱۲ سال از محضر استادانی همچون آیت الله وحید خراسانی، آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله جعفر سبحانی، آیت الله ناصر مکارم شیرازی بهره برد. خسروپناه همچنین تحصیل دروس تخصصی کلام اسلامی را در کنار دروس خارج فقه و اصول در سال ۱۳۷۰ آغاز کرد و در سال ۱۳۷۴ در مقطع دکترای کلام اسلامی با رتبه اول فارغ التحصیل شد و پایان نامه خود را با عنوان انتظارات بشر از دین تدوین کرد.

تحصیل تفسیر قرآن و فلسفه و عرفان و بهره‌مندی از محضر استادانی همچون آیت‌الله تدین‌ نژاد، آیت‌الله حسن‌ زاده آملی، آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله مصباح یزدی، آیت‌الله سبحانی و آیت‌الله انصاری شیرازی یکی دیگر از بخش‌های تحصیلی‌ دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی است که از سال ۱۳۶۴ تا سال ۱۳۸۵ ادامه داشته است.

خسروپناه از سال ۱۳۷۰ در کنار تحصیل در بخش پژوهش هم فعال بوده و مدیریت‌های پژوهشی و اجرایی نیز برعهده داشته است.

تدریس دروس حوزوی و دانشگاهی در مدارس حوزه علمیه دزفول، قم، موسسه امام صادق(ع)، مؤسسه امام خمینی(ره) و جامعه الزهراء(س) و همچنین در دانشگاه های تربیت معلم دزفول، ‌شهید چمران اهواز، شهید بهشتی و علوم پزشکی شهید بهشتی، علامه طباطبائی، تربیت مدرس، دانشگاه تهران، دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد و مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران از دیگر فعالیت های وی است.

دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی مولف ۶۵ کتاب در زمینه فرهنگی، فلسفی، کلامی و فقهی است. خسروپناه مدرس خارج فقه نظامات اجتماعی حوزه علمیه قم، مدیریت گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ریاست هیات اندیشه ورز دینی قرارگاه فرهنگی اجتماعی قرب بقیه الله (عج)، ریاست دبیرخانه هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی نقد و مناظره و ریاست کمیته فرهنگی و اجتماعی کمیسیون بررسی و تأمین نیازهای دینی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه فعالیت های خود ثبت کرده است. معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی نیز از دیگر مسوولیت های وی است.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه همچنین در حال حاضر امام جمعه موقت دزفول است.

از سوابق مدیریتی وی می توان به رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی نقد و مناظره، جانشین مرکز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علمیه قم، سرپرست معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران نیز اشاره کرد.

حجت‌الاسلام سید سعیدرضا عاملی از ۱۲ دی ماه ۱۳۹۷ تاکنون مسوولیت دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی را برعهده داشت.

‌شورای عالی انقلاب فرهنگی مرجع عالی سیاست گذاری، تعیین خط مشی، تصمیم‌گیری، هماهنگی و هدایت امور فرهنگی، آموزشی وپژوهشی کشور در چهارچوب سیاست های کلی نظام محسوب می‌شود و تصمیمات و مصوبات آن لازم الاجرا و در حکم قانون است.

این شورای عالی با مأموریت تصحیح و ارتقای فرهنگ و سازماندهی امور فرهنگی برای حفظ استقلال و تحکیم و تعمیق تدین و فرهنگ دین باوری و درجهت تحقق تمدن نوین اسلامی فعالیت می‌کند.

تهیه و تدوین سیاست‌ها و طرح‌های راهبردی کشور در زمینه‌های مختلف فرهنگی از جمله در حوزه‌های زنان، تبلیغات، اطلاع‌رسانی، چاپ و نشر، بی سوادی، دانشگاه‌ها، برقراری روابط علمی و پژوهشی و فرهنگی با سایر کشورها، همکاری حوزه و دانشگاه، فعالیت‌های دینی و معنوی، تهاجم فرهنگی و سایر حوزه‌های فرهنگی مربوطه از جمله وظایف سیاست‌گذاری این شورا محسوب می‌شود.

همچنین تعیین ضوابط تأسیس مراکز علمی و آموزشی و تعیین ضوابط گزینش مدیران، استادان و دانشجویان از جمله وظایف این شورا است. بررسی و تحلیل شرایط فرهنگی ایران و جهان، بررسی الگوهای توسعه و پیامدهای فرهنگی آن، بررسی وضع فرهنگ و آموزش کشور و نیز نظارت بر اجرای مصوبات شورا از جمله وظایف نظارتی شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha