دستگیری شکارچیان غیرمجاز در سرمای خراسان رضوی به ۱۱۵ نفر افزایش یافت

مشهد- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت:‌ ۱۱۵ شکارچی غیرمجاز طی یک هفته اخیر و همگام با روزهای برف، یخبندان و سرما که با سوء استفاده از شرایط جوی اقدام به شکار حیوانات و پرندگان می‌کردند، شناسایی و دستگیر شدند.

ابوالفضل شعبانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه این شکارچیان در سرما به شکار وحوشی از جمله قوچ، میش و پرندگان اقدام کردند که در حین ارتکاب جرم با هوشیاری محیط بانان محافظ زیست استان خراسان رضوی شناسایی و برای آنان ۲۶ پرونده تشکیل و به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی ادامه داد: از این متخلفان ۲ لاشه قوچ، ۹۰ قطعه لاشه پرندگانی مانند کبوتر، باقرقره، کبک، چکاوک، ۲۸ قبضه سلاح شکاری که پنج تفنگ بادی و بقیه ساچمه ای بودند کشف و جهت درج در پرونده ضبط شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: در طول یک هفته اخیر و وضعیت جوی و سرمای شدید کلیه محیط بانان استان به حالت آماده باش درآمدند و به صورت شبانه روزی اقدام به حفاظت و صیانت از گونه های حیات وحش کرده‌اند.

وی با بیان اینکه شکارچیان در شرایط فعلی اغلب به صورت گروهی اقدام به شکار می کنند، ادامه داد: در مجموع ۲۶ گروه شکارچیان غیرمجاز در این مدت در مناطق تحت حفاظت شناسایی شده‌اند.

شعبانی با هشدار به شکارچیان غیرمجاز و برخورد قانونی با آنها، از مردم و طبیعت دوستان خواست درصورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه، مراتب را به شماره همراه ۰۹۱۵۹۰۵۵۹۷۰ اطلاع‌رسانی کنند.

به گزارش ایرنا، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی روز شنبه ۲۴ دی ماه از شناسایی و دستگیری ۷۲ شکارچی غیرمجاز که در روزهای برف و یخبندان اقدام به شکار حیوانات در این استان می کردند، خبر داد.

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دارد، این اداره به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط‌بان دارد و مساحت زیستگاههای این استان نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دو زیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند.

گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha