۲۷ دی ۱۴۰۱، ۹:۲۰
کد خبرنگار: 1880
کد خبر: 85000554
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روز غزه

۲۷ دی ۱۴۰۱، ۹:۲۰
کد خبر: 85000554
داود پورصحت
روز غزه

تهران - ایرنا - ۲۹ دی ماه در تقویم مناسبتی کشور به خاطر رشادت های مردم فلسطین در سال ۱۳۸۷ برای مقاومت و مقابله با تجاوزات نظامیان رژیم صهیونیستی در جریان حمله نظامی و درگیری های ۱۷ روزه (۲۷ دسامبر ۲۰۰۸ تا ۱۷ ژانویه ۲۰۰۹ ) به عنوان روز غزه نامگذاری شده است.

در اولین روز از این درگیری های سه هفته ای به خاطر اقدامات تجاوزکارانه نظامیان رژیم اشغالگر صهیونیستی از هوا، دریا و زمین و نامگذاری آن با عنوان "سرب گداخته"، شمار زیادی از فلسطینی ها شهید و یا زخمی شدند تا جایی که برخی این ارقام را بیشتر از زمان اشغال فلسطین در سال ۱۹۴۸ میلادی می دانند و به همین خاطر این روز را کشتار شنبه سیاه هم نامگذاری کرده اند.

شهر عرب نشین و باستانی غزه به عنوان یکی از متراکم ترین مناطق جمعیتی جهان در کنار دریای مدیترانه بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده در سال ۲۰۱۷ بیش از ۵۹۰ هزار نفر جمعیت دارد.

این شهر بندری در دو دهه گذشته تحت شدیدترین محاصره نظامیان صهیونیست قرار داردو تل آویو به بهانه های مختلف هر از چند گاهی اقدامات ضد بشری نظیر قطع ارتباط با دیگر مناطق، ممانعت از ماهیگیری اهالی و ورود سوخت، غذا و دارو و یا تجاوزات نظامی گسترده علیه ساکنان آن انجام می دهد.

روز غزه

به خاطر جلوگیری تل آویو از ورود خبرنگاران به غزه جهت پوشش خبری این اقدام جنایتکارانه در سال ۲۰۰۸، رقم دقیقی در ارتباط با میزان کشته های این تجاوز رژیم صهیونیستی وجود ندارد ولی بر اساس برآوردهای مرکز حقوق بشر فلسطین و وزارت بهداشت آن، آمار شهدای فلسطینی بین یک هزار و ۳۱۴ تا یک هزار و ۴۳۴ نفر شامل ۴۱۲ کودک متغیّر است و علاوه بر این به زیرساخت‌های صنعتی، اقتصادی و بهداشتی این منطقه نیز خسارات های زیادی وارد شد.

روز غزه

یکی از اقدامات جنایتکارانه اسرائیل در جریان این حمله کشتار کودکان بود که به همین دلیل آمار کودکان شهید و مجروح قابل توجه است.

در ارتباط با جنایت مزبور باید گفت، رژیم صهیونیستی که از زمان شکل گیری تجاوزکارانه و اشغالگرانه همواره به عهدشکنی و کودک کشی شهره بوده است، ۲۷دسامبر ۲۰۰۸یعنی یک هفته بعد از پایان توافق آتش بس شش ماهه به بهانه نقض آن از سوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، حملات هوایی گسترده ای را با استفاده از ۶۴ فروند جنگنده و بالگرد نظامی به غزه آغاز و فقط در ساعات نخست آن بیش از یکصد تن موشک و بمب به سوی این منطقه شلیک کرد.

دو روز بعد از این حمله هوایی نیروی دریایی رژیم صهیونیستی نیز وارد عمل شد و ۴ روز بعد هم نظامیان نیروی زمینی این رژیم از طریق گذرگاه کارنی وارد غزه شده و جنگ زمینی خود را آغاز کردند تا پازل جنایت خود را کامل کنند.

حمله گسترده و وحشیانه نظامیان رژیم صهیونیستی به غزه در روزهای آخر سال ۲۰۰۸ به دنبال یک سال محاصره این منطقه از سال ۲۰۰۷ و به دنبال پیروزی حماس در برابر جنبش فتح در جریان انتخابات پارلمانی ۲۰۰۶ و پایان یافتن توافق شش ماهه آتش بس بین جنبش مقاومت اسلامی فلسطین و ۱۲ گروه شبه نظامی مبارز و رژیم صهیونیستی که با میانجیگری مصر صورت گرفته بود، انجام شد.

شدت این اقدام تجاوزکارانه و قساوت های انجام شده علیه مردم غزه به حدی بود که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه ای رژیم صهیونیستی را به نقض فاحش حقوق بشر متهم کرد و خواستار پایان این حملات به مردم فلسطین در منطقه تحت محاصره غزه شد.

حتی ریچارد گلدستون از اعضای کمیته حقیقت یاب سازمان ملل متحد در این ارتباط در گزارش خود اسرائیل را به خاطر استفاده از فسفر سفید به عنوان یک سلاح ممنوعه در جریان حمله به ساختمان‌های آژانس امدادرسانی به آوارگان، هدف قرار دادن بیمارستان القدس و حمله به بیمارستان الوفا به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرد.

وی در گزارش خود مطابق با رویه گذشته و خواست کشورهای غربی به خصوص آمریکا و انگلیس به عنوان حامیان تل آویو، اقدام حماس را در دفاع از مردم این منطقه و مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی ضد بشری خواند!

روز غزه

فسفر سفید به عنوان یک سلاح ممنوعه در جهان که در انواع مهمات به کار می رود، علاوه بر صدمات مستقیم ناشی از قطعات بدنه آن‌ها می‌تواند به دو روش یکی سوختگی با شعله های ۸۰۰ درجه سانتی گراد و دیگری استنشاق دود به افراد حاضر در محل اصابت آن صدماتی وارد کند که شاید تا پایان عمر قابل جبران و مداوا نباشد.

روز غزه

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز ۱۶ اکتبر ۲۰۰۹ و بعد از بررسی دو روزه، گزارش گلدستون را تصویب کرد و ۲۵ عضو از ۴۷ عضو آن به این قطعنامه رأی موافق دادند.

۱۱ عضو دیگر شورای مزبور به تصویب این گزارش رأی ممتنع داده و ۶ کشور شامل آمریکا، ایتالیا، اوکراین، اسلوواکی، هلند و مجارستان به این گزارش رأی منفی دادند. فرانسه و بریتانیا از شرکت در رای گیری خودداری کردند که این موضوع با توجه به سابقه قبلی و حمایت تمام قد این دو کشور از جنایت های رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و کشورهای منطقه تعجب برانگیز شد.

مقامات رژیم صهیونیستی تصویب این گزارش را به دنبال سه هفته جنایت علیه مردم تحت محاصره غزه، دیپلماسی خنده‌آور ضد اسرائیلی خواندند ولی فلسطینیان از تصویب گزارش استقبال کردند.

در ارتباط با شروع و پایان این تجاوز باید گفت که اراده حماس و دیگر گروه های مبارز فلسطینی برای ورود به صحنه درگیری و مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی و به کارگیری آخرین توان خود از جمله موشک های خودساخته در آن مقطع و فشارهای وارده از سوی صهیونیست ها به مقام های خود به خاطر مشکلاتی که پاسخ های حماس برای آنان ایجاد کرده بود، موجب نگران سردمداران این رژیم شد و آنان بلافاصله به بهانه این که به اهداف خود یعنی از بین بردن توان نظامی حماس رسیده اند بعد از سه هفته به یکباره اعلام آتش بس کردند.

روز غزه

ادعای مقام های رژیم صهیونیستی بلافاصله با گزارش روزنامه نگاران آمریکایی یو اس ای تو دی نقش بر آب شد و آنان اعلام کردند که بر اثر حملات اسرائیل نه تنها توانمندی حماس از بین نرفته است بلکه توان این جنبش همچنان مانند گذشته است.

البته یکی از تفاوت های این جنایت اسرائیل علیه مردم غزه ممانعت از ورود خبرنگاران رسانه ها برای پوشش اخبار آن بود و از دیدگاه مقام های صهیونیست ورود خبرنگاران به جنگ ۲۰۰۶ اسرائیل با حزب الله لبنان که موجب برملا شدن اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی درمناطق اشغالی لبنان و از بین رفتن هیمنه این رژیم شد، یک اقدام اشتباه بزرگ تاریخی بود که نباید دیگر تکرار شود. به همین خاطر خبرنگاران خارج از غزه و مناطق مرتفع نزدیک به محل درگیری نسبت به پوشش خبری و تصویری تجاوز اسرائیل به غزه در سال ۱۳۸۷ اقدام کردند و برخی از گزارش ها نیز از داخل غزه توسط خود فلسطینی ها و گروه های مبارز منتشر شد.

در واقع می توان گفت با چنین گزارشی روشن می شود که هدف رژیم صهیونیستی از حمله نظامی گسترده به غزه هدف قرار دادن مردم بی گناه و تحت محاصره آن و از بین بردن زیرساخت های موجود در راستای سیاست های تجاوزکارانه این رژیم بوده است و ادامه مقاومت و دفاع حماس از مردم فلسطین نیز نشان داد که آنان به اهداف خود نرسیده و به خاطر برخی نگرانی ها و فشارهای افکار عمومی خود که ضربات زیادی در ابعاد مختلف متحمل شده بودند، سردمداران این رژیم را مجبور به قبول شکست و اعلام یکطرفه آتش بس و پایان حمله کرد.

باید در نظر داشت که برخلاف چند دهه گذشته در سال های اخیر این رژیم صهیونیستی است که در محاصره گروه های مقاومت در خود فلسطین و منطقه و کشورهای اطراف فلسطین اشغالی قرار گرفته است و افزایش نگرانی ها و ترس حاکمان و حامیان این رژیم از این بابت به خوبی محسوس است.

روز غزه

حتی هفته‌نامه آمریکایی تایم نیز روز ۸ ژانویه ۲۰۰۹ در مقاله‌ای در ارتباط با جنگ ۲۲ روزه اسرائیل علیه مردم غزه نوشت، آنچه از این جنگ در اذهان ماند، تصویر غیرنظامیان کشته شده‌ای بود که در خارج یکی از مدارس متعلق به سازمان ملل پناه گرفته بودند.

فرماندهان جنگی و سیاستمداران اسرائیل به خوبی از این واقعیت آگاهی دارند که حذف حماس تقریباً غیرممکن است. نتیجه جنگ برای اسرائیل راضی‌کننده نیست، شاید حماس صدمه خورده‌ باشد اما قادر به بازسازی خود است و اسرائیل تنها به صورت موقت توانسته که از حملات مصون باشد.

این هفته نامه در آن مقطع تصریح کرد، افکار عمومی خشمگین منطقه به سبب اقدامات اخیر اسرائیل امکان نزدیکی دولت‌های عرب منطقه را به این رژیم برای تعامل در مورد ایران به عنوان کشور حامی حماس مشکل‌تر کرده ‌است.

روز غزه

سخن آخر این که سردمداران رژیم صهیونیستی نیک واقف هستند که مردم فلسطین با گذشت بیش از ۷۵ سال از اشغال سرزمین خود با این جنایت ها و ادامه آن دست از مبارزه برای آزادی سرزمین و وطن خود نخواهند کشید و اقدامات مزبور تنها عزم آنان را برای ادامه راه جزم تر خواهد کرد که نمونه جدید آن تشکیل گروه های مقاومت در مناطق اشغالی مانند عرین الاسود و عجز نظامیان رژیم صهیونیستی در مقابله با آنها است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha