۲۷ دی ۱۴۰۱، ۱۷:۵۴
کد خبرنگار: 5368
کد خبر: 85001766
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

اوضاع سیاسی منطقه و عراق محور دیدار مک گورک و بارزانی

تهران- ایرنا- معاون دستیار رئیس جمهور و هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا و اعضای هیئت همراه وی که در حال حاضر در اقلیم کردستان عراق به سر می‌برند، با رهبر حزب دموکرات اقلیم درباره تحولات سیاسی عراق و منطقه رایزنی کردند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری شفق نیوز، «برت مک گورک» معاون دستیار رئیس جمهور و هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا و مسعود بارزانی رهبر حزب دموکرات کردستان عراق در این دیدار درباره وضعیت سیاسی عراق و روابط اقلیم و بغداد گفت‌وگو کرده و بر اهمیت حل اختلافات و مسائل باقی مانده بین اربیل و بغداد و اهمیت نقش عراق و اقلیم کردستان در غلبه بر موانع پیش روی انرژی در سطح جهان تاکید کردند.

وضعیت اقلیم کردستان یکی دیگر از محورهای این دیدار بود و بارزانی در این باره تاکید کرد که انتخابات عادلانه و شفاف باید در سال جاری میلادی در اقلیم برگزار شود و هیچ بهانه‌ای برای به تعویق انداختن آن پذیرفته نخواهد شد.

طبق بیانیه دفتر بارزانی، وضعیت سیاسی منطقه و تهدیدات تروریسم از دیگر محورهای این دیدار بود و هیات آمریکا بر اهمیت برقراری امنیت و ثبات در عراق و اقلیم کردستان تاکید کرد.

سفر «برت مک گورک» معاون دستیار رئیس جمهور و هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا به بغداد از دید ناظران چند دستورکار اعلامی داشت اما ماموریت های اصلی مک گورک فراتر از این خوراک های رسانه ای، بر مساله انرژی در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین و نیز سهم خواهی آمریکا استوار است.

برت مک گورک روز گذشته در بغداد با «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق دیدار کرد.

او ساعاتی پیش از ورود به بغداد با «ایمن صفدی» معاون نخست وزیر و وزیر خارجه اردن دیدار کرد؛ دیداری که گفته می شود با هدف پیگیری و هماهنگی در خصوص خط لوله نفت بصره به عقبه اردن و نیز هماهنگی های بیشتر امان و واشنگتن با محوریت انرژی عراق انجام شد.

فراتر از خود مک گورک اما، حضور «آموش هوکشتاین» اسرائیلی تبار، هماهنگ کننده ویژه ریاست جمهوری آمریکا برای زیرساخت های جهانی و امنیت انرژی، توجه ناظران و تحلیل گران را جلب کرد.

در این دیدار، هیات آمریکایی پایبندی بایدن را به توافقنامه چارچوب راهبردی بغداد و واشنگتن با تاکید ویژه بر هماهنگی در اصلاحات دولت عراق در زمینه انرژی، زیرساخت ها و آب و هوا ( اقلیم) اعلام کرد.

به نظر می رسد یک اتفاق دیگر این روزهای عراق نیز، توجه آمریکایی ها را بیش از گذشته به سوی بغداد، جلب کرده است؛ سفر السودانی به آلمان و امضای یادداشت تفاهم با شرکت زیمنس برای توسعه برق و تجهیز شبکه آن در عراق.

هنوز عرق السودانی در بازگشت از برلین خشک نشده، هیات آمریکایی از راه می رسد و در این میان، همراهی چند کارشناس حوزه انرژی از جمله هوکشتاین، هماهنگ کننده ویژه ریاست جمهوری آمریکا برای زیرساخت های جهانی و امنیت انرژی، این گمانه را تقویت می کند که ارتباط معناداری بین امضای قرارداد عراق و شرکت آلمانی زیمنس با سفر هیات آمریکایی وجود دارد به ویژه اینکه صدراعظم آلمان نیز در دیدار با السودانی ابراز خرسندی کرد که قرار است انرژی رسانی عراق به اروپا به عنوان منبع بزرگ جایگزین نفت و گاز اوراسیا در وضعیت مشغولیت روس ها و اوکراینی ها به جنگ، خون داغ تازه ای را به رگ های سرد اروپا تزریق کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha