رویکردهای متناقض بایدن؛ مدعی پایان جنگ یمن از طریق دیپلماسی و همزمان حمایت نظامی از شرکا   

نیویورک – ایرنا- جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در تداوم سیاست ها و رویکردهای دوگانه و متناقض واشنگتن، با وعده پایان جنگ یمن از طریق دیپلماسی، بر حمایت از امارات و دیگر شرکای منطقه ای خود از طریق نظامی تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در سالگرد پاسخ رزمندگان یمنی در سال گذشته به چندین سال جنایات امارات در یمن، مدعی شد: یک سال پیش، در یک حمله تروریستی نشات گرفته از یمن، دو موشک بالستیک و چند پهپاد مکان‌های غیرنظامی در امارات را هدف قرار دادند.

رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد: در حالی که سامانه‌های دفاع هوایی امارات که نشانه ای همکاری امنیتی چند دهه‌ای ما هستند، موشک‌ها را در آسمان نابود کردند، سه غیرنظامی بیگناه طی این حمله شنیع جان باختند.

بایدن تصریح کرد: ما همچنین بر تعهد آمریکا به ایمنی و امنیت مردم امارات مجددا تاکید می کنیم. آمریکا به همکاری نزدیک با شیخ محمد بن زاید رئیس امارات و دوست من و حمایت از امارات در دفاع از خود در برابر تهدیدات چه از جانب یمن یا هر جای دیگر ادامه خواهد داد.

رئیس جمهور آمریکا در تداوم سیاست های متناقض واشنگتن ادعا کرد: ما در پیگیری دیپلماسی خود برای پایان مسالمت آمیز جنگ در یمن ثابت قدم هستیم و به حمایت از امنیت امارات و دیگر شرکای خود در خاورمیانه، از جمله ارائه کمک های نظامی مورد نیاز به آنها ادامه خواهیم داد.

بایدن بدون اشاره به جنایت ائتلاف سعودی و امارات در یمن و نیز حمایت واشنگتن از آن، مدعی شد: در حالی که ما رویدادهای غم انگیز یک سال پیش را به یاد می آوریم، مصمم به اطمینان از عدم تکرار آنها هستیم.

وی گفت که درحالی که امارات به منظور میزبانی از «cop۲۸» برای مقابله با چالش آب و هوایی آماده می‌شود واشنگتن و ابوظبی برای پیشبرد طرح‌های جدید و تأثیرگذار مانند مشارکت برای تسریع در انرژی پاک و زیرساخت و سرمایه‌گذاری جهانی تلاش می‌کنند.

به گزارش ایرنا، رزمندگان یمنی سال گذشته در چنین روزی، پس از بارها تذکر به سران ابوظبی در حمله ای سهمگین، چند مکان حساس امارات را مورد هدف موشکی و پهپادی قرار دادند؛ حمله ای که در عین ناباوری مقامات اماراتی و حامیان آنها انجام شد.

اماراتی ها به یکباره با صداهای مهیبی مواجه شدند که در تاریخ چند دهه ای تاسیس این کشور عرب حاشیه خلیج فارس بی نظیر بود؛ انفجارهای مهیبی که دقایقی بعد معلوم شد رزمندگان یمنی در پاسخ به جنایات حدود هفت ساله ارتش امارات در یمن و همراهی این کشور با ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی سعودی در کشتار مردم مظلوم یمن، اقدام کرده اند.

سرتیپ "یحیی سریع" سخنگوی نیروهای مسلح یمن پس از این عملیات با تایید آن اعلام کرد، نیروهای مسلح یمن در عملیات "طوفان یمن" فرودگاه‌های دبی و ابوظبی و نیز پالایشگاه مهم نفت "المصفح" متعلق به شرکت دولتی «ادنوک» را هدف قرار داده اند.

برخی رسانه های منطقه، شمار موشک های بالستیک شلیک شده از سوی رزمندگان یمنی به مراکز مهم امارات را ۱۰ فروند و تعداد پهپادها را نیز ۲۰ فروند اعلام کردند.

امارات چندین سال است که مجهز به پیشرفته ترین سامانه های پدافند هوایی غربی و شرقی است؛ به عبارت دیگر، هم آخرین تکنولوژی غربی را در اختیار دارد و هم روسیه سامانه پیشرفته «پانتسیر» را به امارات فروخته و در این کشور مستقر کرده است، اما هدف قرار گرفتن مراکز راهبردی امارات نشان داد که این سامانه ها نتوانسته اند عکس العملی در مقابل حملات کوبنده و دقیق رزمندگان یمنی از خود نشان بدهند.

این حمله پس از توقیف کشتی حامل سلاح امارات توسط رزمندگان یمنی نشان داد که صبر یمنی ها به سر آمده و به رغم هشدارهای پی درپی، سران امارات توجهی به این هشدارها نکرده اند، از این رو حمله پهپادی و موشکی رزمندگان یمنی به چند هدف اقتصادی در امارات نشان داد که سران ابوظبی همچون سران سعودی باید منتظر موشک ها و پهپادهای یمنی ها باشند و یا دست از تجاوز برداشته و نیروهای خود را از یمن خارج کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha