بیشترین بارندگی هرمزگان در رودان ثبت شد

بندرعباس - ایرنا - کارشناس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت: بیشترین میزان بارندگی‌های سامانه اخیر ( ۲۷ تا ۲۸ دی‌ماه) با ۴۰ و ۶ دهم میلی‌متر در ایستگاه باران‌سنجی دهبارز شهرستان رودان به ثبت رسید.

هاشم هاشمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این شهرستان تنها در مدت زمانی سه ساعته، ۳۴ و چهار دهم میلی‌متر بارش ثبت شده است.

وی ادامه داد: پس از دهبارز رودان، حاجی آباد با ۲۲ و هشت دهم و میناب با ۲۱ و ۲ دهم بیشترین میزان بارش‌های سامانه کم فشار ترکیبی را ثبت کرده‌اند.

هاشمی اضافه کرد: میزان بارش‌ها در بستک هرمزگان هشت و یک دهم، پارسیان ( گاوبندی) ۶ و پنج دهم و قشم دریایی هشت دهم میلی‌متر بوده است.

کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی هرمزگان همچنین گفت:‌ میزان رطوبت نسبی هم در ساعت هفت و ۳۰ دقیقه صبح امروز در شهرستان‌های رودان، میناب و بشاگرد به ۱۰۰ درصد رسید.

وی ابراز کرد: البته میزان رطوبت در شهرستان بستک هم به ۹۴ درصد، بندرعباس به ۸۸ درصد، جاسک ۷۳ درصد، بندر خمیر و بندرلنگه و پارسیان ( گاوبندی) به ۷۲ درصد، قشم ۶۷ درصد و حاجی آباد به ۵۸ درصد رسید.

کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی هرمزگان خاطر نشان کرد: ضمن کاهش فعالیت سامانه بارشی در مناطق غربی و شمالی استان در امروز، کماکان تا اوایل شب این سامانه بارشی در مناطق شرقی فعال خواهد ماند.

هاشمی بیان کرد: بنابراین انتظار رگبار باران، رعدوبرق و افزایش لحظه‌ای سرعت باد را داشته و در مدت فعالیت آن احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و احتمال سیلابی شدن رودخانه های فصلی وجود دارد.

وی ادامه داد: افراد از قرار گرفتن در حریم رودخانه های فصلی و صعود به ارتفاعات خودداری کنند و همچنین با توجه به وجود رطوبت در منطقه، پس از خروج این سامانه احتمال بارش پراکنده در استان به ویژه در مناطق دریایی را باید داد.

کارشناس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان افزود: مناطق دریایی وزش بادهای نسبتا شدید شمال غربی و مواج شدن دریا هم پیش‌بینی شده است که سرعت وزش باد در خلیج فارس، بخش‌هایی از دریای عمان و جنوب تنگه هرمز به بیش از ۴۵ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.

هاشمی اضافه کرد: این سرعت وزش باد می‌تواند ارتفاع امواج دریا خصوصا در خلیج فارس را به بیش از ۲۰۰ سانتیمتر برساند و همچنین بدلیل فعالیت سامانه بارشی در مناطق دریایی، احتمال تندباد لحظه‌ای وجود دارد.

وی تصریح کرد: بنابراین توصیه می شود ضمن جلوگیری از تردد شناورهای سبک و صیادی، تمهیدات لازم در بنادر و اسکله های انجام شود و از روز پنجشنبه، ۲۹ دی ماه با تاثیر سامانه پرفشار، افزایش باد شمال شرقی در مناطق شرقی، مرکزی و شمالی هرمزگان پیش بینی شده است.

هاشمی افزود: وزش بادهای نسبتا شدید شمال شرقی در تنگه هرمز، شرق خلیج فارس و نقاطی از دریای عمان سبب مواج شدن دریا خواهد شد که توصیه می شود تمهیدات لازم در بنادر و اسکله های استان اتخاذ شود. وزش این بادها تا اواسط هفته آینده ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد:‌ از روز پنجشنبه با خروج سامانه بارشی و با تاثیر سامانه پرفشار، تا اواسط هفته آینده کاهش دما محسوس را انتظار داریم و توصیه می شود تمهیدات لازم برای حفاظت از محصولات کشاورزی و جلوگیری از خسارات احتمالی به کار گرفته شود.

اخبار مرتبط