۳۰ دی ۱۴۰۱، ۹:۰۱
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 85002236
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گرمایی که در سوز سرما تقسیم شد + فیلم

۳۰ دی ۱۴۰۱، ۹:۰۱
کد خبر: 85002236
گرمایی که در سوز سرما تقسیم شد + فیلم

بیرجند - ایرنا - سرمای کم‌سابقه در دی ماه، خراسان جنوبی را مانند بسیاری از مناطق کشور با بحران سرما مواجه کرد ولی با راه‌اندازی پویش "هر خانه یک اتاق گرم" برای مدیریت مصرف انرژی به عنوان رمز عبور از این وضعیت، سوز سرما به گرمای همدلی تبدیل شد.

به گزارش ایرنا، مردم خراسان جنوبی در هفته‌ای که گذشت اوقات سختی را برای رویارویی با کاهش شدید دما و فشار گاز سپری کردند هرچند به گفته امام جمعه بیرجند اینکه همه هم و غم مدیران کم کردن دغدغه‌های مردم بوده، بسیار حائز اهمیت و ارزشمند است.

از ۲۰ دی ماه که توده هوای سرد بر استان حاکم شد تا امروز که ورودی گاز به خراسان جنوبی برای ذخیره‌سازی در شبکه توزیع در حال افزایش است، مردم و مسوولان همدلانه پای کار آمدند تا از بحران با کمترین آسیب و خسارت عبور کنند.

به گفته مسوولان و کارشناسان مربوطه شدت، مدت و وسعت سه ویژگی سامانه جوی وارد شده به کشور است و با ورود این سامانه، دمای هوا در برخی شهرهای کشور به منفی ۲۷ درجه رسید و در خراسان جنوبی تا ۲۰ درجه زیر صفر کاهش یافت همچنین سرما در مناطق گرمسیری مانند نهبندان و طبس بی‌سابقه گزارش شده است.

این موج سرما در ۱۵ سال اخیر برای خراسان جنوبی کم‌سابقه است به گونه‌ای که طی سالیان گذشته شاید در برخی شهرستان‌ها دمای هوا به منفی ۲۰ درجه یا بیشتر رسیده اما اینکه مانند یک هفته اخیر در چند روز متوالی تداوم داشته و در سطح استان فراگیر باشد، نبوده است.

سرمای کم‌سابقه افزایش ناگهانی مصرف گاز طبیعی را در پی داشت و مشکلاتی را در تامین انرژی سبب شد به ویژه آنکه خراسان جنوبی در انتهای شبکه گاز کشور قرار دارد و به‌صورت انشعابی و تک شاخه از شبکه سراسری گاز تغذیه می‌شود.

از همین رو ضرورت مدیریت مصرف انرژی دوچندان شد و تلاش‌ها برای رساندن گاز به سراسر استان بدون همراهی مردم نتیجه‌بخش نبود، موضوعی که مسوولان عالی استان در روزهای اخیر بارها بر آن صحه گذاشتند و از مردم برای صرفه‌جویی در مصرف گاز تشکر کردند.

زمانی که معاون استاندار و سخنگوی ستاد مدیریت مصرف انرژی خراسان جنوبی ۲۰ دی ماه نسبت به وجود شرایط اضطراری با ورود ۲ سامانه جوی به استان هشدار داد، به طور طبیعی همه آنچه قرار بود در روزهای بعد اتفاق افتد برای عموم مردم قابل لمس نبود.

اما گفتن همین جمله که مدیریت مصرف انرژی به‌ویژه گاز برای عبور از موج سرما ضروری است، کافی بود تا بار دیگر مشارکت مردمی شکل بگیرد، همراهی که در روزهای مرگبار شیوع کرونا نیز از طریق پویش‌هایی مانند "در خانه بمانیم" نشان داده شد.

در حال حاضر کل جمعیت شهری و روستایی استان خراسان جنوبی از نعمت گاز برخوردار هستند و موج فراگیر، وسیع و ماندگار سرما و به تبع آن افزایش مصرف گاز در کشور باعث افت فشار شبکه در مناطقی مانند خراسان جنوبی شد لذا مردم با پیوستن به پویش "خانه گرم برای همه، هر خانه یک اتاق گرم" نقش بسزایی در پایداری انتقال گاز داشته‌اند.

هفته گذشته با تشکیل جلسه فوق‌العاده ستاد مدیریت مصرف انرژی استان به ریاست استاندار خراسان جنوبی اهمیت موضوع بیشتر نمایان شد.

جواد قناعت در این نشست تعامل دستگاه‌های اجرایی در زمینه مدیریت مصرف انرژی را قابل تقدیر دانست و به مردم اطمینان داد که همه تدابیر و تلاش‌ها برای تامین انرژی استان به کار گرفته شده است.

وی پس از آن در تمامی نشست‌های مشترک ستاد مدیریت بحران و ستاد مدیریت مصرف انرژی استان بر لزوم همراهی مردم برای کاهش مصرف گاز تاکید و از آنان تشکر کرد.

ارزیابی‌ها حاکی از استقبال بالای هم‌استانی‌ها از پویش "هر خانه یک اتاق گرم" دارد و در مرحله اول اطلاع‌رسانی از مشاهیر فرهنگی، هنری و ورزشی استان برای پیوستن مردم به این پویش دعوت و در مرحله دوم از عموم مشترکان خواسته شد ویدئوهای خود از اقدامات انجام شده در زمینه کاهش مصرف گاز را برای روابط عمومی شرکت گاز ارسال کنند.

قطع گاز صنایع و اصناف، قطع گاز جایگاه‌های سی.ان.جی، گلخانه‌ها و مرغداری‌ها، تعطیلی ادارات، کشیده شدن مدارس به فضای مجازی و برنامه شاد، لغو امتحانات و تعطیلی آموزش در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، کاهش ساعات کاری اصناف، تعطیلی بخش‌های خصوصی همه و همه تدابیری در خراسان جنوبی بود که گاز بخش خانگی قطع نشود.

تعطیلی ادارات و دستگاه‌های اجرایی از ۲۱ دی ماه نیز از اولین اقداماتی بود که برای کاهش مصرف گاز در ستاد مدیریت مصرف انرژی استان تصویب و اجرا شد، تعطیلی که تا پایان هفته جاری ادامه داشت و با بهبود نسبی وضعیت قرار است ادارات از روز شنبه اول بهمن با ۲ ساخت تاخیر آغاز به کار کنند.

با این حال تامین گاز بخش خانگی همچنان در اولویت قرار دارد و ادارات و مراکز آموزشی استان به شرط استفاده از سوخت جایگزین مجاز به بازگشایی هستند.

تاکید بر صرفه‌جویی مصرف گاز در بخش خانگی نیز راهکار اصلی برای حفظ پایداری شبکه گاز است تا از قطع ناگهانی به خاطر افت فشار جلوگیری شود.

بنابر اعلام شرکت گاز خراسان جنوبی میزان مصرف گاز در روز اول اِعمال تعطیلی (۲۱ دی ماه) پنج میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب در استان بود که با صرفه‌جویی ۲۳.۸ درصدی مصرف به چهار میلیون و ۱۶۵ هزار مترمکعب در ۲۷ دی ماه رسید.

رعایت دمای رفاه بین ۱۸ تا ۲۱ درجه و هر خانه یک اتاق گرم به عنوان اصل صرفه‌جویی موضوعی است که یکی از شهروندان بیرجندی بر آن تاکید دارد.

علی‌آبادی با وجود چهار فرزند در روزهای اخیر یک بخاری در منزل روشن کرده است و این روش را قابل تعمیم به سایر روزهای فصل سرد سال دانست.

وی به خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای هفته که مدام بر صرفه‌جویی در مصرف گاز تاکید شده ۲ بخاری اتاق‌ها را خاموش کردیم و همه اعضای خانواده در قسمت پذیرایی منزل با یک بخاری حضور داریم.

وی افزود: اغلب شب‌ها نیز دوره‌ای با فامیل یکجا جمع می‌شویم تا برای چند ساعتی مصرف گاز از سایر منازل کم شود.

این شهروند اظهار داشت: ۲ فرزند مقطع متوسطه دارم که به خاطر توصیه‌های رسانه‌ها مدام در منزل گوشزد می‌کنند مصرف گاز کم شود و از لباس‌های گرم و ضخیم استفاده کنیم.

شهروند دیگری که با استفاده از کرسی در منزل اقدام به تامین گرمایش کرده است گفت: از آنجایی که اتاق‌های بزرگی داریم و معمولا زمستان‌ها را به سختی پشت سر می‌گذاریم امسال با وجود داشتن فرزند نوزاد، سعی کرده‌ایم فقط یک اتاق را گرم نگه داریم.

گرمایی که در سوز سرما تقسیم شد + فیلم

رمضانی افزود: در همان یک اتاق هم کرسی برقی گذاشتیم و شب‌ها شعله بخاری را کم می‌کنیم.

وی گفت: برای حفظ گرمای بیشتر در خانه، پنجره‌ها را نایلون زده‌ایم و شب‌ها چند خانواده با هم سر می‌کنیم تا در مصرف گاز صرفه‌جویی شود.

یکی از ساکنان روستای حاجی‌آباد بیرجند هم گفت: دو شب به خاطر کم شدن فشار گاز بخاری‌ها خاموش شد و چون از قبل مقداری نفت سفید داشتیم چند ساعتی را با چراغ سر کردیم تا صبح شد.

ملکی ادامه داد: برای شب‌های بعد کرسی برقی تهیه کردیم اما شدت سرما در این منطقه مسکونی خیلی بیشتر است.

وی گفت: محلاتی که ابتدای خط گاز هستند صرفه‌جویی بیشتری داشته باشند تا برای نقاط انتهای خط مشکلی ایجاد نشود.

صرفه‌جویی مهمترین راهکار

سخنگوی ستاد مدیریت مصرف انرژی استان خراسان جنوبی هم معتقد است که از نظر فرهنگی و اطلاع‌رسانی اقدامات خوبی توسط رسانه‌های استان انجام و افکار عمومی توجیه شده‌اند.

علیرضا عباس زاده با اشاره به راه اندازی کمپین‌های مختلف در راستای ترویج مدیریت مصرف انرژی ادامه داد: درخواست ما از مردم این است که همچنان در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند اما هرجا که قطعی گاز به دلیل افت شبکه رخ داد با هماهنگی فرمانداران، توزیع نفت سفید انجام می‌شود.

وی به فراگیری سرما در سطح کشور و اینکه ۲۸ استان کشور درگیر سرما و برودت هوا هستند، اشاره کرد و گفت: استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و خراسان شمالی در انتهای خط انتقال گاز کشور قرار دارند که با افزایش مصرف گاز در سطح کشور این استان‌های انتهای خط با افت شدید گاز مواجه می‌شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: در چند روز اخیر مدیریت خوب مردم، مصرف گاز استان را کاهش داد با این وجود همچنان نیازمند همراهی مردم در مدیریت مصرف هستیم چرا که از نظر افت فشار گاز وضعیت استان شکننده است.

وی افزود: راه‌اندازی پویش‌های مختلف از جمله پویش "هر خانه یک اتاق گرم" نقش مؤثری در برانگیختن احساسات مردم در راستای مصرف بهینه انرژی دارد که باید در شهرستان‌ها ترویج شود.

گرمایی که در سوز سرما تقسیم شد + فیلم

سخنگوی ستاد مدیریت مصرف انرژی استان خراسان جنوبی گفت: تیم‌های امدادی شرکت گاز در دمای منفی ۱۲ تا ۱۵ درجه اقدامات فنی را در راستای پایدارسازی شبکه گاز انجام دادند تا فشار گاز در خطوط حفظ شود که این اقدام جهادی قابل تقدیر است.

وی با اشاره به فعالیت سامانه بارشی جدید و کاهش محسوس دمای هوا در هفته آینده اظهار داشت: سرما تا ۱۰ بهمن تداوم دارد، پس باید صرفه‌جویی همچنان در دستور کار باشد تا در تامین گاز خانگی دچار مشکل نشویم.

پایداری نسبی در شبکه‌های گاز

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی هم از پایداری نسبی شبکه‌های گاز استان خبر داد و گفت: با اقدامات فنی، فشار گاز در استان افزایش نسبی دارد و شبکه‌ها پایدار است.

رحمان محمودی افزود: در حال حاضر قطعی گاز در استان نداریم و شاید به صورت پراکنده رگلاتور قطع شود که تیم‌های امداد ما به موقع نسبت به رفع قطعی گاز اقدام می‌کنند.

به گفته کارشناسان، با کاهش یک تا ۲ درجه دمای خانه می‌توانیم به پایداری شبکه گاز کمک کنیم و انتظار می‌رود آحاد جامعه با رعایت دمای رفاه و استفاده از لباس گرم در خانه به مسوولیت اجتماعی خود در قبال دیگر همنوعان عمل کنند.

این در حالی است که هفته آینده هم با سرمای شدید در خراسان جنوبی مواجه خواهیم شد و لازم است مردم به صرفه‌جویی در مصرف انرژی به‌ویژه گاز و برق ادامه دهند تا شرایط جوی عادی شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha