۲۸ دی ۱۴۰۱، ۱۲:۲۷
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85002354
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نخست‌وزیر فنلاند: عضویت اوکراین در ناتو، جلوی جنگ را می‌گرفت

تهران-ایرنا- سانا مارین (Sanna Marin) نخست وزیر فنلاند ضمن تاکید بر عزم کشورش برای پیوستن به ناتو مدعی شد: اگر اوکراین عضوی از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بود، روسیه به اوکراین حمله نمی‌کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، تارنمای پولیتیکو نوشت: سانا مارین نخست وزیر فنلاند با بیان این که عضویت اوکراین در ناتو مانع از جنگ می شد، گفت: این موضوع انگیزه اصلی کشورش را برای تقاضای عضویت در ائتلاف نظامی ناتو تشکیل می دهد.

مارین گفت: «مطمئن» هستم اگر کی‌یف عضو ناتو بود، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به این کشور حمله نمی‌کرد.

وی در نشست مجمع اقتصادی جهانی در داووس سوئیس گفت: باید نگاهی به تاریخ بیندازیم و این سوال را از خود بپرسیم که آیا اوکراین نباید عضو ناتو می شد؟

نخست وزیر فنلاند افزود، در این صورت جنگی در اوکراین رخ نمی داد و به همین دلیل است که فنلاند و سوئد به دنبال تایید عضویت شان در این ائتلاف هستند.

این سیاستمدار فنلاندی در جمع هیات های عالی رتبه سیاستمداران و تجار خاطرنشان کرد روسیه در سال ۲۰۱۴ به کریمه حمله کرد و در آن زمان اروپا و متحدانش باید قوی تر عمل می کردند. ما باید از این درس عبرت بگیریم.

مارین همچنین اظهار داشت، ما می خواهیم عضو ناتو شویم زیرا نمی خواهیم در فنلاند جنگ داشته باشیم و ابراز امیدواری کرد که روند تایید عضویت فنلاند و سوئد هر چه سریع تر انجام شود.

برای عضویت این دو کشور به ناتو به تایید مجارستان و ترکیه نیاز هست.

در حالی که بوداپست (مجارستان) اعلام کرده که از گسترش ائتلاف نظامی ناتو حمایت می کند هنوز به طور رسمی آن را تایید نکرده و آنکارا نیز همچنان مجوز این عضویت را صادر نکرده است.

نخست وزیر فنلاند گفت: در رابطه با ترکیه مشکل خاصی نباید وجود داشته باشد. شخصا با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه صحبت کرده ام و او همان چیزی را گفت که به صورت علنی گفته است؛ این که مساله چندانی با فنلاند وجود ندارد اما پاره ای مسائل با سوئد وجود دارد.

مارین افزود: اما از نظر ما بسیار مهم است که فنلاند وسوئد با هم به عضویت ناتو در آیند زیرا نگرانی های امنیتی مشترکی دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha