افزایش روزهای هوای ناسالم در برخی از مناطق مازندران

ساری- ایرنا - نتایج تحقیقات بررسی آلودگی و کیفیت هوای محدوده نیروگاه شهید سلیمی نکا و سه محور مواصلاتی هراز ، سوادکوه و چالوس در مازندران نشان می دهد که تعداد روزهای هوای ناسالم در این مناطق رو به افزایش است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ،نتایج این تحقیقات توسط دکتر مهدی نادی دکتری هواشناسی کشاورزی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری امروز چهارشنبه در جلسه بررسی وضعیت آلودگی هوای مازندران ارایه شده است.

این محقق هواشناسی کشاورزی مازندران آلودگی هوا در محدوه سه محور کندوان، هراز و سوادکوه و نیروگاه نکا را نیز مورد مطالعات و سنجش آلودگی pm۲.۵ و pm۱۰ قرار داده است .

اندازه ذرات بزرگتر از PM-۱۰ دارای قطر ۱۰ میکرون یا بیشتر هستند و به عنوان گرد و غبار قابل مشاهده شناخته می‌شوند اما ذرات PM۲.۵ که قطر آنها ۲.۵ میکرون یا کمتر (۱۰۰ برابر کوچکتر از قطر موی انسان) است و آنقدر کوچک هستند که می‌توانند حتی به کوچکترین مجاری هوای ریه‌ها نفوذ کنند.این ذرات معلق عموما ناشی از فعالیت‌های هستند که در آنها سوخت‌های فسیلی مانند نفت، گاز و زغالسنگ سوزانده می‌شوند، از جمله رفت و آمد ماشین‌ها، ذوب و پردازش فلزات ، نیروگاه‌ها و مانند اینها و همچنین سوزاندن مزارع و آتش سوزی جنگل‌ها است.

آلودگی pm۲.۵ کیفیت هوای محدوده نیروگاه نکا طی سال گذشته مورد بررسی و سنجش قرار گرفت که در این تحقیقات نشان می دهد که طی سال ۱۳۹۹ ، ۱۳۳ روز پاک ، ۱۲۹ روز سالم، ۵۴روز ناسالم حساس ، ۳۸ روز ناسالم ، ۶ روز بسیار ناسالم و پنج روز هم خطر ناک به ثبت رسیده است که این آمار در سال ۱۳۹۹به ترتیب ۴۷ روز پاک، ۱۸۴ روز سالم، ۴۲ روز ناسالم حساس ، ۴۳ روز ناسالم ، ۱۸ روز بسیار ناسالم و ۲ روز خطرناک شده است.

طبق نتایح این گزارش کیفیت هوا در محدود نیروگاه نکا در سال ۱۴۰۰ تعداد روزهای سالم به صفر رسید، ۶۹ روز سالم، ۱۰۲ روز ناسالم حساس ، ۸۹ روز ناسالم ، ۳۵روز بسیار ناسالم و ۱۲ روز خطرناک به ثبت رسیده است.

دکتر نادی دلیل نوسانات روزهای سالم و ناسالم هوا در محدوده نیروگاه نکا را به میزان مصرف مازوت طی سال عنوان کرد و هشدار داد که اگر تعداد روزهای مصرف مازوت در این نیروگاه بیشتر شود، وسعت آلودگی هوا در این محدود گسترش بیابد.

وی با توضیح این نکته که اثرات آلودگی هوا در بخش کشاورزی ، حیات وحش و زندگی افراد می تواند خطرناک باشد، گفت: تنها راه جلوگیری از آلودگی هوای مازندران خارج شدن مصرف سوخت مازوت است.

این محقق هواشناسی کشاورزی مازندران آلودگی هوا در محدوه سه محور کندوان، هراز و سوادکوه را نیز مورد مطالعات و سنجش آلودگی pm۲.۵ و pm۱۰ قرار داده است که نشان می دهد در طول سال گذشته ( ۱۴۰۰) محور سوادکوه به دلیل حجم بالای تردد ماشین های سنگین و دیزلی آلوده ترین آب و هوایی را داشته است.

نتایج بررسی pm۲.۵ آلودگی کیفیت هوا در محدوده محور سوادکوه استان مازندران نشان می دهد که هوا این منطقه طی سال گذشته حتی یک روز به عنوان هوای پاک به ثبت نرسیده است، ۲۷ روز هوای سالم، ۱۳۷ روز ناسالم حساس ، ۱۲۷ روز ناسالم ، ۲ روز بسیار ناسالم و تعداد روز خطر ناک صفر بوده است.

بررسی ها آلودگی هوا محور سوادکوه بر اساس کیفیت هوا pm۱۰ طی سال گذشته نشان می دهد که حتی یک روز هوای پاک به ثبت نرسید ، تعداد روزهای هوای سالم ۱۸۸ روز ، ناسالم حساس ۱۰۳ روز ، ناسالم ۲ رزو و تعداد روزهای بسیار ناسالم و خطرناک نیز صفر بوده است.

نتایج بررسی آلودگی pm۲.۵ کیفیت هوای محدوده جاده هراز نشان می دهد که طی سال گذشته سه روز هوای پاک، ۵۱ روز هوای سالم، ۱۳۸ روز هوای ناسالم حساس، ۱۱۴ روز هوای ناسالم ، یک روز هوای بسیار ناسالم و تعداد روز های خطرناک نیز صفر بوده است.

بنابر این گزارش نتایج بررسی آلودگی pm۱۰ کیفت هوا محدوده این محور یعنی هراز نشان می دهد که طی سال گذشته سه روز هوای پاک، ۲۰۲ روز سالم، ۹۹ روز سالم حساس ، سه روز ناسالم و روزهای بسیار ناسالم و خطرناک نیز صفر بوده است.

محور چالوس یکی دیگر از مناطق استان مازندران است که به دلیل تردد و ترافیک سنگین ناشی از ورود و خروج مسافران وگردشگران بر گسترش آلودگی هوای این منطقه اثر گذاشته است، نتایج بررسی آلودگی pm۲.۵ کیفیت هوا در این محور نشان می دهد که در هفت ماهه سال گذشته ( فروردین تا مهر ماه ۱۴۰۰) حتی یک روز هوای پاک نداشته ایم، هوای سالم ۹۷ روز ، ناسالم حساس ۱۲۰ روز و تعداد روزهای ناسالم ، بسیار ناسالم و خطر ناک نیز صفر بوده است.

بررسی آلودگی pm۱۰ کیفیت هوا در این محور نیز طی هفت ماهه سال گذشته تعداد روز های هوای پاک صفر به ثبت رسید و هوای سالم نیز در این بازه زمانی ۲۱۷ روز بود ، روزهای هوای ناسالم حساس ، ناسالم ، بسیار ناسالم و خطرناک نیز صفر به ثبت رسیده است.

این روزها رد دود غلیظ ناشی از سوختن مازوت در واحد های بزرگ صنعتی مازندران را می توان حتی در گذر از جاده سراسری ساری - گرگان بر فراز سواحل جنوبی دریای خزر تا سواحل محمودآباد در غرب استان مشاهده کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ،مشکلات و آلودگی‌های ناشی از سوخت مازوت و تبعات آن این روزها نتنها گریبان گیر هوای پاک منطقه شده است ،بلکه از نظر کارشناسان و دوستداران محیط زیست، تاثیر مستقیم بر زندگی فردی و اجتماعی دارد و مشکلاتی را برای کشاورزی زراعی و باغی و حیات وحش منطقه ایجاد کرده است.

به نظر می رسد یکی دیگر از دلایلی که فرایند شدت آلودگی هوای مازندران را دوچندان کرده است ، انتقال کامل و بدون وقفه سوخت مازوت به این خطه است ، چراکه اینطور تصور می شود که آلودگی هوا به دلیل وجود درختان جنگلی ، سرسبزی ها همراه بارندگی ها ، کمتر دیده می شود، درحالی که افزایش و شدت آلودگی هوا و اثرات مخرب مصرف سوخت مازوت را می توان با حضور در ۵۰۰ متری تا ۲ کیلومتری شرکت های مصرف کننده این سوخت از جمله نیروگاه نکا ، کارخانه سیمان و چوب و کاغذ را با برده های نرمی که روی سقف خودرو و یا گیاهان اطراف می نشیند را به وضوح ببینید.

نگرانی‌ها از بی توجهی‌ها به برنامه‌های پیشگیرانه پیشروی و تخریب به عناصر اقلیمی مازندران از آب و خاک به پیشروی آلودگی هوا در این خطه رسیده است، موضوعی که کارشناسان تنها راه برای جلوگیری ازاین معضل را خارج شدن مصرف سوخت مازوت و اختصاص کامل سهمیه گاز مورد نیاز صنایع عنوان می کنند.

همان طوری که چشم اندازهای آبی حدود ۴۰۰ کیلومتری نوار ساحلی دریای خزر و سرسبزی شالیزارهای بیش از ۵۰۰کیلومتری حاشیه جاده های اصلی و فرعی مازندران با تصرف و تجاوز ، تغییرکاربری های غیر مجاز ،گسترش شهرنشینی و ساخت وسازهای بی رویه درعرصه های طبیعی مازندران را از دست داده ایم ،از طرفی آب های زیر زمینی و خاک حاصلخیز استان را به دلیل بی توجهی به مصرف بی رویه انواع سموم کشاورزی و ورود انواع آلودگی ناشی از فاضلاب های کشاورزی و صنعتی را به مخاطره انداخته ایم این بار با افزایش بی رویه مصرف سوخت مازوت در واحد های صنعتی بزرگ به ویژه نیروگاه نکا و کاسپین ،کارخانه سیمان ، شرکت چوب کاغذ مازندران و حدود ۷۰ واحد های مستقر در شهرک های صنعتی،هوای به ظاهر پاک استان را طبق اظهارات رسمی مسئولان به مرز ناسالم رسانده ایم.

شدت آلودگی و رسیدن به مرز ناسالم هوای مازندران در حالی است که تخریب و آلوده کردن خاک در اثر رها شدن انواع ضایعات، پسماندها و فاضلاب شهری و روستایی، مصرف سموم و کودهای شیمیایی و فعالیت های صنعتی به عنوان مهمترین آسیب های تهدید کننده حیات خاک استان یک دهه پیش کلید خورده است.

از آنجایی که استان مازندران با سهم حدود نیم میلیون هکتار اراضی کشاورزی زراعی و باغی در چرخه کشت ،سالانه حدود هفت میلیون و ۵۰۰هزار تن انواع محصولات کشاورزی تولید را به بازارهای مصرف عرضه می کند و نقش مهمی در امنیت غذایی کشور دارد ،لذا توجه به خاک و حفاظت از زمین به عنوان مهمترین بستر تولید ضروری است.

لزوم توجه به افزایش سهمیه سوخت گاز برای واحد های صنعتی بزرگ استان در مازندران از این جهت مورد تاکید است ،چراکه طبق اظهارات رسمی نیروگاه نکا به عنوان بزرگترین واحد صنعتی مصرف کننده انرژی ، اکنون این نیروگاه با مصرف کامل سوخت فسیلی مازوت فعال است ، موضوع نگران کننده تر تشدید آلودگی هوای استان این است که واحدهای صنعتی کوچکتر با هدف جلوگیری از تعطیلی ناشی از افت فشار گاز مازوت سوز شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha