سرما اهدای خون در خراسان رضوی را ۴۰ درصد کاهش داد

مشهد- ایرنا- مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: میزان اهدای خون روزانه در اوج سرما و برودت هوا به دلیل کاهش مراجعه داوطلبان به مراکز و پایگاه‌های اهدای خون این استان، حدود ۴۰ درصد کاهش یافت.

دکتر محمدرضا مجدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قبل از سرما و شدت برودت هوا تعداد داوطلبانی که شرایط لازم را داشته و موفق به اهدای خون در خراسان رضوی می شدند حدود ۵۰۰ نفر در روز بوده است که با افت چشمگیر دما طی یک هفته اخیر به ۳۰۰ نفر در روز رسید.

وی با اشاره به کاهش ذخایر خونی در خراسان رضوی همگام با روزهای سرد بیان کرد: کاهش تعداد داوطلبان و میزان اهدای خون سبب استفاده از ذخایر خونی و کاهش آن در استان شده است، به طوریکه در این بازه زمانی وضعیت میانگین مطلوب ذخایر خونی خراسان رضوی به کف آن رسید و اکنون این روند رو به بهبود است.

مجدی بیان کرد: شاخص تامین ذخایر خونی برای ۸ تا ۱۲ روز نشانه وضعیت مطلوب و سبز است که وضعیت ذخایر خون در خراسان رضوی قبل از برودت سرما در وضعیت میانگین ۱۰ روز بوده است و با افت شدید دما به ۸.۱ روز کاهش یافت که خوشبختانه با تلاشهای صورت گرفته و اطلاع رسانی های انجام شده این استان از شرایط مطلوب ذخایر خونی خارج نشد.

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی تصریح کرد: این در حالی است که در روزهای سرد و برفی ذخایر خونی بسیاری از استان‌های کشور در وضعیت نارنجی (بین ۴ تا ۶ روز) و در وضعیت آبی (بین ۶ تا ۸ روز) قرار گرفت.

وی با بیان اینکه طی ۲ روز اخیر با روند افزایشی دما و میزان مراجعه داوطلبان به پایگاه‌های اهدای خون خراسان رضوی شرایط بهبود یافته است، افزود: مراکز انتقال خون استان همیشه نیازمند همه گروه های خونی است تا به موقع به بیماران نیازمند خون امدادرسانی کند لذا از عموم مردم می خواهیم برای اهدای خون به پایگاه ها و ومراکز اهدای خون مراجعه و در امر کمک به بیماران نیازمند خون ما را یاری کنند.

دکتر مجدی گفت: اهدای خون اهدای زندگی است و با سه فراورده اصلی گلبول قرمز فشرده، پلاسما و پلاکت می توان جان سه نفر را از مرگ نجات داد.

اداره کل انتقال خون استان خراسان رضوی وظیفه تامین خون ۶۲ بیمارستان و مرکز درمانی در سطح استان را بر عهده دارد.

هم‌اکنون ۱۳ پایگاه انتقال خون در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد ۶ پایگاه امام رضا (ع)، شهید سلیمانی، شهید کریمی، سناباد، امید و مهر در مشهد و پنج پایگاه در شهرهای سبزوار، تربت‌حیدریه، نیشابور، قوچان و گناباد استقرار دارند و ۲ مرکز اهدای خون نیز در شهرستانهای تربت‌جام و کاشمر فعال هستند.

استان ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری خراسان رضوی، سومین تولیدکننده خون در کشور پس از استان‌های تهران و فارس است.

از ۱۸۹ هزار و ۶۳ داوطلب اهدای خون که پارسال به مراکز انتقال خون این استان مراجعه کرده بودند، ۱۴۲ هزار و ۸۷۴ نفر موفق به اهدای خون شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha