۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به فعالان خرما پرداخت می‌شود

بوشهر - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر گفت: ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت با بازپرداخت طولانی با هماهنگی و قول مساعد بنیاد برکت پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی باستین روز چهارشنبه در ششمین میز ملی خرمای کشور در بوشهر افزود: اصلاح شبکه توزیع و توسعه بازارهای جدید خرما و صادرات این محصول از مطالبات بخش خصوصی است که باید محقق شود.

وی اظهار کرد: سند جامع خرمای کشور، تدوین شده و باید در تأمین مالی و سایر شرایط، دولت و مجلس کمک کنند تا به نتیجه مطلوب رسید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر با اشاره به اینکه این استان سومین استان تولیدکننده برتر خرما در کشور است گفت: حمایت از تولیدکنندگان، کشاورزان، صادرکنندگان و فعالان صنایع فرآوری خرما یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

وی با بیان اینکه استان بوشهر سومین استان تولید کننده خرمای کشوراست ادامه داد: در ۹ ماه گذشته ۳۰۰ هزار دلار خرمای این استان صادر شده است.

معاون امور اقتصادی استاندار بوشهر تأکید کرد: انجمن خرما، صمت، جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی، کمک کنند تا وضعیت خرما بویژه در بحث صادرات بهبود یابد.

باستین یادآور شد: برای فروش محصولات خرما کشاورزان جشنواره و نمایشگاه خرما در بوشهر با مشارکت ۱۰ استان خرما خیز برپا شده است که نقش مهمی در این عرصه دارد.

وی با اشاره به میز ملی خرما گفت: تلاش می‌شود چالش‌های فراروی محصول خرما شناسایی و با ارائه راهکارهای اساسی و عملیاتی زمینه تولید خوب و فروش این محصول فراهم شود.

باستین تاکید کرد: هدف از برگزاری میز ملی خرما تنها ارائه بحث‌های کلاسیک و دانشگاهی علمی و تئوری نیست بلکه ارائه راهکارهای عملیاتی از لحاط جنبه های قانونی و حمایتی است که با توجه به تدوین قانون برنامه هفتم توسعه باید ارائه شود.

وی با تاکید بر حضور دولت در کنار بخش خصوصی برای حمایت از فعالان بخش خرما توضیح داد: حمایت از تولیدکنندگان، کشاورزان، صادرکنندگان و فعالان صنایع فرآوری خرما یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

باستین اضافه کرد: توسعه صنایع بسته‌بندی و صنایع تبدیلی وابسته به خرما از دیگر مواردی است که پیگیر توسعه آنها در استان‌های خرما خیز هستیم.

رفع مشکل نخیلات از رویکردهای جهاد کشاورزی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در زمان حاضر برای افزایش بهره وری محصول خرما ایستگاه خاص تحقیقاتی این محصول در شهرستان دشتستان منطقه آبپخش و سعدآباد فعال است و پایلوت‌های تحقیقاتی و مطالعاتی در خصوص ارقام مختلف خرما که نقش مهمی در بهره وری دارد انجام می‌شود.

نوذر منفرد با بیان اینکه خشکسالی‌های پیاپی از جمله مسائل و مشکلات نخیلات استان بوشهر است اظهار کرد: در همین ارتباط طرح نخلستان با رویکرد اصلاح آبیاری نخیلات تدوین و در همین راستا مطالعه ۲۸ هزار هکتار از نخیلات استان در خصوص تغییر شیوه آبیاری انجام شد.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح ارقام نخیلات سه و چهار کم بازده از لحاظ عملکردی گفت: دولت در همین ارتباط ۴۰ میلیارد تومان برای حذف و جایگزینی نخیلات اختصاص داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: در همین ارتباط تسهیلات کم بازدهی در ارتباط با حذف و جایگزینی نخیلات به نخلداران پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به ایجاد ۶۰ هزار تن ظرفیت سردخانه در استان بوشهر ادامه داد: توسعه سردخانه‌ها می‌تواند امنیت خاطری برای صادرکنندگان و باغداران باشد که مجبور نباشند محصول خود را در در کمترین زمان بفروشند.

منفرد همچنین با اشاره به وجود ۹۰ هزار تن ظرفیت فرآوری خرما در استان بوشهر گفت: توسعه ظرفیت فرآوری، بسته بندی و صنایع فعال خرما ضروری است.

وی ادامه داد: صندوق توسعه بخش کشاورزی ۶۰ میلیارد تومان اعتبار دارد که در دست اعضا است و به ازای هر پولی که می گذاریم بخش خصوصی هم سرمایه می گذارد که درگشایش بازار تاثیر گذار است.

نمایشگاه خرما از روز گذشته چهارشنبه به مدت چهار روز افتتاح، آغاز به کار میز ملی خرما با هدف بررسی مسائل و مشکلات این محصول با حضور کارشناسان از امروز و همایش ملی خرما نیز فردا در استان بوشهر برپا می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha