امام جمعه اردبیل: حضور اسرائیل در منطقه بزرگترین خطر برای آذری‌ها است

اردبیل - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل: بزرگترین خطر برای آذری‌ها و مناطق آذری‌نشین، حضور اسرائیل است و این رژیم خبیث وارد منطقه ممنوعه آذری‌ها شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا آیت الله سید حسن عاملی روز پنجشنبه در آئین بزرگداشت ۱۹ ژانویه روز آذری های مسلمان جهان در نگارخانه ختایی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی اظهار کرد: هیچ ننگی برای ما آذری‌ها بالاتر از این نیست که اسرائیل ظالم، فاسد، تبهکار، خونریز، غاصب، کودک کش، جرثومه فساد، غده سرطانی و ژاندارم استکبار جهانی وارد منطقه آذری‌ها شده است.

وی اضافه کرد: وقتی دزد وارد خانه شود باید همه داد بزنند تا دزد احساس امنیت نکند و وقتی دشمن خدا، رسول خدا، قرآن و اهل بیت وارد خانه ای شود شناعت، سر تا پای آن خانه را خواهد گرفته و در اینجا همه باید فریاد بزنند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل اضافه کرد: به عنوان کارشناس دین با صراحت می‌گویم، دین داری با زندگی مسالمت آمیز با صهیونیست‌ها و اسرائیل ممکن نیست و از قرآن معلوم می‌شود که هر کس با آنها (دشمنان خدا) ارتباط دوستی داشته باشد یا به آن راضی باشد ذره‌ای به خداوند و آخرت ایمان ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جنایت‌های اسرائیل گفت: اسرائیل آن قدر جنایت کرده که اخیراً یکی از سیاست مداران اروپایی گفته تشکیل اسرائیل از اول اشتباه بود؛ یهودی‌ها را آنها مخصوصاً انگلیس به فلسطین آورد و حالا می گویند اشتباه کردیم؛ اما آیا با جمله اشتباه کردیم مسئولیت برداشته می‌شود؟ بوش نیز بعد از حمله به عراق گفت ما اشتباه کردیم و در عراق سلاح کشتار جمعی نبود ولی خدا ما را خواهد بخشید!!!

آیت الله عاملی ادامه داد: به ملت بزرگ آذربایجان می‌گویم اسرائیل عاشق شما و عاشق آذربایجان نیست بلکه به خاطر انتقام از ایران به منطقه آذری‌ها آمده است و دیدیم که رئیس تروریست‌های شاهچراغ از باکو سر درآورد و این کار اسرائیل بود و دولت آذربایجان گفت در این مسئله نقشی نداشتم و ما هم به خاطر حق همسایگی قبول کردیم اما این قطعاً تکرار خواهد شد.

هدف اسرائیل تخریب روابط ایران و جمهوری آذربایجان است

وی ادامه داد: قبلاً هم یکی از دانشمندان هسته‌ای ما توسط تروریستی ترور شد که در باکو آموزش دیده بود و آن زمان نیز دولت آذربایجان گفت اطلاع نداشتم و ما هم به خاطر حق همسایگی باز قبول کردیم اما اسرائیل آمده تا رابطه ایران و آذربایجان را خراب کند و هر چه در ماه‌های اخیر خرابی بین روابط دو کشور درست شده همه آنها نقشه اسرائیل بوده است.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه آمدن اسرائیل به منطقه آذری‌ها، کل ملت‌های مسلمان دنیا را به ما آذری‌ها بدبین کرده است، گفت: تحمل این ذلت و این نگاه برای ما آذری‌ها خیلی سخت است.

19 ژانویه جزء تاریخ فاخر آذری‌هاست

وی در ادامه ۱۹ژانویه را یک روز بسیار مهم و فراموش نشدنی برای ما آذری‌ها و جزء تاریخ فاخر آذری‌ها عنوان کرد و گفت: در این روز تلاش ۷۰ ساله کمونیست‌ها پنبه شد و آذری‌ها از کشور جمهوری آذربایجان با شکستن سیم خاردارها و با گذر از رود خروشان ارس به ایران سرازیر شدند و این به خاطر عشق به وطن تاریخی و تعلق دینی و مذهبی بود.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل ادامه داد: مردم مسلمان جمهوری آذربایجان با ورود به ایران به مساجد هجوم آوردند و قرآن و پرچم امام حسین را تبرک کردند و ما نیز با تجلیل از این روحیه بسیار ارزشمند، آن روز را روز آذری‌های مسلمان جهان نامیدیم و هر سال از آن حرکت تجلیل می‌کنیم تا کسی نتواند آن حرکت عظیم را تحریف کند.

عاملی خاطرنشان کرد: ملت آذربایجان آن روز یک مدال بزرگ به نام خود ثبت کرد و گفت نه از اهل بیت جدا می شویم نه وطن تاریخی خود را فراموش می‌کنیم و ما نیز روحیه نفوذ ناپذیر آذری‌ها را که در ۷۰ سال برای تبلیغات سنگین کمونیست‌ها تسلیم نشدند ارج می‌نهیم.

وی با بیان اینکه ۱۹ ژانویه عبرتکده بزرگی برای امروز است ، گفت: همچنین عبرتی برای بهائیت در آذربایجان است که اخیراً بیانیه داده و اظهار وجود کرده اند و به آنها می‌گوییم زحمت بی‌جا می‌کشید و جای شما آذربایجان نیست و عبرت برای وهابیت آذربایجان که اخیرا میدان خوبی پیدا کرده اند و به آنها نیز می‌گوییم زحمت بی جا نکشید زیرا شیعه علی ابن ابی طالب (ع) رنگ عوض نمی‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل ادامه داد: عبرت برای کسانی که می‌خواهند در دین بدعت درست کنند و یک تشیع جدید به نام “آذربایجان اسلام مدلی” درست کنند به آنها نیز می‌گوییم ۱۹ ژانویه عبرت بزرگی برای شماست و ملت آذربایجان اسلام بدون اهل بیت (ع(، بدون عاشورا ، بدون غدیر و بدون تفکر علوی و حسینی را حتی با ۷۰ سال فشار تبلیغاتی نمی‌پذیرد.

امام جمعه اردبیل افزود: اهالی آذربایجان قطعاً امام حسین را نمی‌فروشند. در حال حاضر حال ملت آذربایجان درست مثل حال اصحاب امام حسین (ع) در شب عاشورا است که به امام گفتند اگر هزار بار زنده شویم باز خود را برای تو فدا می‌کنیم و ملت آذربایجان امتحان خود را داده است.

۱۹ ژانویه فرصتی برای بررسی وضعیت آذری‌های جهان است

عضو مجلس خبرگان رهبری با تحلیلی از اهداف و ضرورت های شکل گیری روز بزرگداشت ۱۹ ژانویه تصریح کرد: ۱۹ ژانویه برای دو امراست؛ اول همان که ذکر شد و دوم رصد و بررسی اوضاع آذری‌های جهان؛ اکثریت آذری‌های جهان در ایران هستند و لذا هدف گذاری برای آذری های جهان از ایران خواهد بود مخصوصاً این که بزرگترین و با عظمت ترین شخصیت آذری جهان یعنی مقام معظم رهبری در ایران سکان حرکت عظیم ایران اسلامی را در دست دارند و در ۱۹ ژانویه باید منشور و دستورالعمل آذری‌ها جهان باشد و در چنین روزی خطراتی که متوجه آذری هاست بررسی شود.

عاملی خطاب به ملت آذربایجان گفت: آمدن اسرائیل به کشور شما هیچ عزتی برای شما نخواهد آورد چون خداوند آنها را تا قیامت ذلیل کرده است و ذلیل نمی‌تواند عزت تولید کند ” ضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الذِّلَّةُ أَیْنَ مَا ثُقِفُوا إِلَّا بِحَبْلٍ مِنَ اللَّهِ وَحَبْلٍ مِنَ النَّاسِ وَبَاءُوا بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الْمَسْکَنَةُ ذذَلِکَ بِأَنَّهُمْ کَانُوا یَکْفُرُونَ بِآیَاتِ اللَّهِ ” ( آنها محکوم به ذلّت و خواری هستند به هر کجا که یافت شوند، مگر به دین خدا و عهد مسلمین درآیند. و آنان پیوسته مستحق خشم خدا و اسیر بدبختی و ذلّت شدند از این رو که به آیات خدا کافر شده )

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: ما آذری های جهان ارتباط با رژیم جعلی ، خونریز و غاصب اسرائیل را مخالفت صریح با قرآن ، بعثت، غدیر ، عاشورا و با امام حسین(ع) می‌دانیم و آقای مطهری می‌فرماید و امام حسین (ع) می‌فرماید من با یزید و مثل یزید مبارزه می‌کنم و اکنون مثل یزید زمان ما کیست؟

وی خطاب به سفیر اسرائیل نیز گفت: ما آذری‌ها نه تنها با شما صهیونیست‌ها نقطه اشتراک و سابقه رفاقت و همراهی تاریخی نداریم بلکه به تعبیر قرآن “کَفَرْنَا بِکُمْ وَبَدَا بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاءُ أَبَدًا”( ما از شما به کلی بیزاریم، ما مخالف و منکر شماییم و همیشه میان ما و شما کینه و دشمنی خواهد بود ) بلکه کل مسلمان های دنیا با شما قرابت ندارند و شما عنصر اصلی اختلاف و خون ریزی در منطقه خاورمیانه هستید.

به عنوان یک بسیجی از ترکیه به ایران آمده ام

نورالدین شیرین مدیر شبکه قدس تی وی ترکیه نیز در این آئین گفت: من به عنوان یک بسیجی از ترکیه به ایران آمده ام و آیت الله خامنه ای فرمانده و مقتدای ما هستند و زبان و قلب ما با شما یکی است و ما از آنکارا و ترکیه و استانبول به رهبر جمهوری اسلامی لبیک می‌گوئیم.

وی افزود: دشمنان بدانند که آیت الله خامنه ای رهبر مسلمین جهان است و ما ترک و فارس و پشتو و تاجیک همه یک امت واحده هستیم و برادران ما در ۱۹ ژانویه از آن سوی ارس به ایران آمدند تا زیر لوای اسلام باشند و آرمان بزرگ این روز، مقاومت است و ما همه نسل مقاومت و به قول سردار سلیمانی از تبار نقاومت و امت امام حسینیم.

وی ادامه داد: تا زمانی که پرچم اسلام در قدس به اهتزاز درنیامده است، مقاومت ادامه خواهد داشت و رژیم صهیونستی نه برای فلسطین و قدس و حیفا بلکه برای مسلمانان جهان یک تهدید و مصیبت است.

شیرین اظهار کرد: اتحاد مسلمانان تاکید قرآن، پیامبر خدا (ص) و شهاد و سردار سلیمانی است و رژیم صهیونیستی بالاخره به زباله دان تاریخ انداخته خواهد شد و کسانی که برای نزدیکی اسرائیل با ترکیه تلاش می کنند آگاه باشند که جای اسرائیل نه در ترکیه و آذربایجان بلکه در قعر جهنم است.

این روزنامه نگار ترکیه ای گفت: برادران مسلمان ما در حجاز، سودان، بحرین، عربستان و آذربایجان می‌دانند که ممالک اسلامی ابتدا باید از اسرائیل و آثار آن تمییز شوند و بعد به عنوان یک عبد و بنده به عبادت خدا بپردازند و عادی شدن روابط با اسرائیل، اهانت به اسلام و دین و ایمان است.

شیرین افزود: ما هرگز پرچم اسلام را به زمین نخواهیم گذاشت و زمانی که اراضی آذربایجان از سوی ارمنستان اشغال شد ما در میدان‌ها بودیم و جمهوری آذربایجان نورچشم و عزیز ماست و با فریاد رسا می‌گوئیم یاشاسین آذربایجان (زنده باد آذربایجان).

شعرخوانی، پخش نماهنگ و اجرای سرود از بخش‌های دیگر این آئین بود.

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال ایران و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده است.

۱۹ ژانویه سالروز ورود اتباع جمهوری آذربایجان از آن سوی رود ارس به ایران، هر سال به عنوان روز آذری‌های مسلمان جهان در این استان گرامی داشته می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha